اعتراض ناشران ایران به نمایشگاه فرانکفورت

تشکل‌های نشر فعال در جمهوری اسلامی ایران با ارسال نامه‌ای اعتراض‌آمیز به یورگن باس، رئیس نمایشگاه بین‌المللی فرانکفورت نسبت به حضور سلمان رشدی، این نویسنده مرتد واکنش نشان دادند و خواهان حذف سخنرانی او در نشست خبری نمایشگاه شدند.
کد خبر: ۸۴۲۷۴۶

به گزارش فارس، متن کامل این نامه به این شرح است: بسمه‌تعالی. جناب آقای یورگن باس، رئیس محترم نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت. باسلام، از سایت رسمی نمایشگاه کتاب فرانکفورت مطلع شدیم که در مراسم نشست خبری افتتاحیه نمایشگاه، زمانی به آقای سلمان رشدی، نویسنده هتاک کتاب آیات شیطانی که در آن صراحتا به پیامبر مکرم اسلام و مقدسات بیش از یک میلیارد و 500 میلیون انسان در سراسر جهان اهانت نموده است، برای ارائه سخنرانی پیرامون اهمیت آزادی بیان برای نویسندگان و صنعت کتاب، اختصاص یافته است. قطعا این کار موجبات آزردگی ناشران ایران و بسیاری از ناشران مسلمان در سراسر دنیا را فراهم کرده است.

ما ناشران، نویسندگان و فعالان فرهنگی ایرانی و همچنین تشکل‌ها و اتحادیه‌های صنفی نشر ایران، معتقدیم این‌گونه کارها شائبه نفوذ سیاستمداران را در این رویداد بزرگی فرهنگی القا می‌کند و موجب تحریک عواطف دینی مسلمانان و ناشران کشورهای اسلامی که بخش قابل‌توجهی از حاضران و فعالان نمایشگاه فرانکفورت را تشکیل می‌دهند، می‌گردد و می‌تواند موجب تشدید فاصله‌های فرهنگی و مقدمه‌ای برای واگرایی بین ملت‌ها و فعالان فرهنگی کشورها و باعث ایجاد اختلال در آزادی بیان شود.

از جنابعالی، به‌عنوان رئیس نمایشگاه فرانکفورت، با جدیت می‌خواهیم به احترام ناشران مسلمان شرکت‌کننده در این رویداد بزرگ و به احترام ادیان ابراهیمی و پیامبر عظیم‌الشأن اسلام، در برنامه نشست خبری افتتاحیه تجدیدنظر نموده و از دادن تریبون به این شخص بی‌صلاحیت خودداری نمایید.

امضاکنندگان این نامه اتحادیه تعاونی‌های ناشران ایران، مجمع ناشران انقلاب اسلامی، مجمع ناشران دفاع مقدس، انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان، اتحادیه ناشران قم، انجمن فرهنگی ناشران کتب دانشگاهی، انجمن اسلامی ناشران، شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران، انجمن فرهنگی هنری زنان ناشر، شرکت تعاونی ناشران خراسان و انجمن فرهنگی ناشران بین‌المللی ایرانیان هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها