رانش زمین در نزدیکی گواتمالاسیتی پایتخت کشور گواتمالا در آمریکای مرکزی، تا کنون باعث 26 کشته و کشته شدن حدود 600 نفر شده است.
کد خبر: ۸۴۱۷۵۹
رانش زمین در گواتمالا جان 26 نفر را گرفت

به گزارش ایرنا، سقوط یک صخره بزرگ 115 متری روستای «کامپرای 2» منطقه «سانتا کاتارینا پینولا» را در 15 کیلومتری گواتمالاسیتی به زیر آوار برد.

به گفته منابع محلی، این حادثه در ساعت 21.30 پنجشنبه شب به وقت گواتمالا (هشت صبح روز جمعه تهران) و به علت طغیان رودخانه «پینولا» در اثر بارش شدید باران در هفته گذشته رخ داد.

مرکز هماهنگی ملی برای کاهش فجایع گواتمالا موسوم به «کنراد» در نخستین شمارش خود از کشته شدن 26 نفر خبر داد که اجساد آنها در بین آوار منازلشان پیدا شد، خبر داد.

مقام های محلی همچنین اعلام کردند 600 نفر ناپدید هستند و 125 خانه تخریب شده است.

«آلخاندرو مالدونادو» دبیر اجرایی کنراد با بیان اینکه این فاجعه از قبل پیش بینی و اعلام شده بود، تصریح کرد: از سال 2008 میلادی، این ناحیه «منطقه با خطر بالا» اعلام شده بود و آخرین هشداری که به مقام های این روستا اعلام شد تقریبا 11 ماه پیش بود و ما این منطقه فاجعه را در گزارش های خود با خط قرمز علامت زده بودیم.

بعید است شمار دقیق قربانیان این رانش روشن شود، زیرا سرشماری تازه و به روزی از جمعیت این محل در دست نیست.

بر اساس آخرین آمار 125 خانه ویران شده است اما در اطراف روستا، کلبه های بسیاری وجود داشتند که که افراد فقیر در آنها زندگی می کردند.

اوضاع منطقه پیچیده است زیرا ریزش هزاران تن خاک و گل در این مکان، بستر یک رودخانه نزدیک به این روستا را مسدود کرده است و می تواند باعث رانش و ریزش جدیدی بر روی خاک و گل موجود از قبل ریخته شده، شود.

گواتمالا که در شمال غربی آمریکای مرکزی و در جنوب شرقی مکزیک قرار دارد، بر اساس یک گزارش سازمان ملل در میان پنج آسیب پذیرترین کشورهای جهان جای گرفته و نخستین کشور آمریکای لاتین از نظر مواجهه با بلایای طبیعی است.

موقعیت جغرافیایی این کشور بر روی سه صفحه تکتونیک (پوسته زمین) کاراییب، کوکوس و آمریکای شمالی، مسیر طوفان ها در اقیانوس آرام و اطلس و یک زنجیره آتشفشانی همراه با جنگل زدایی کنترل نشده، سبب این وضع شده است.

گواتمالا کشور فقیری است و به دلیل مواجهه با حوادث آب و هوایی و جغرافیایی هر ساله با دهها قربانی رانش زمین و سیلاب روبرو می شود. در این مورد آمار زیادی از شمار تلفات در دست نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
علی اكبر
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
۰
۰
گواتمالا تو آمریكای جنوبیه نه آفریقای مركزی عزیز دل من

نیازمندی ها