آداب زندگی

شرط استجابت دعا

دعا خود‌آدابی دارد. این مساله مهم است که ما وقتی دست به دعا می‌شویم، شرایط اجابت دعا را رعایت کنیم. وقتی به آیات و روایات مراجعه می‌کنیم، شرایطی را می‌بینیم که خداوند و معصومین تعیین کرده‌اند تا با رعایت آنها دعایمان بیشترین اثر را داشته باشد.
کد خبر: ۸۳۸۴۵۷
شرط استجابت دعا

1ـ گاهی مصلحت ما در اجابت دعا نیست. برخی خواسته‌های ما برای خودمان یا دیگران ضرر دارد. لذا خداوند به مصلحت ما نگاه می‌کند که آگاه‌تر است و براساس آن، دعا را اجابت می‌کند. لذا باید بدانیم خداوند همواره مصلحت ما را می‌بیند و در نظر می‌گیرد.

2ـ عامل دیگری که باعث اجابت نشدن دعا می‌شود، این است که خیلی از ما ارتباط مدام با دعا نداریم. ما باید ارتباط مدام با دعا داشته باشیم و هنگام مشکل به یاد خدا نباشیم بلکه در همه حالات، ذکر و یاد خدا را داشته باشیم.

3ـ لقمه حرام هم مطلب دیگری است که موجب اجابت نشدن دعا می‌شود. کسی که از لقمه حرام استفاده کرده است، خود را از رحمت خداوند دور کرده و دعاهایش اجابت نمی‌شود.

4ـ عجله و نبود صبر، عامل دیگر اجابت نشدن دعاست. خداوند دعا را می‌شنود و در زمان خود اجابت می‌کند. لذا صبر در دعا واجب است.

5ـ وفا نکردن به عهد و پیمان از عوامل دیگری است که جلوی اجابت دعا را می‌گیرد. ما باید به عهد و پیمانی که با خداوند بسته‌ایم، پایبند باشیم و دستور او را عمل کنیم. خداوند بارها وفای به عهد با خود را در قرآن به بندگان تذکر داده است.

6 ـ شرک در دعا هم موجب اجابت نشدن است. ما در بسیاری مواقع همه را صدا می‌زنیم جز خدا، در حالی که تواناترین خداوند است و باید خواسته خود را با او در میان بگذاریم. این یعنی اخلاص و توحید در دعا.

7ـ گاه دعای ما اجابت نمی‌شود چون در فکر دیگران نیستیم. اگر دعا می‌کنیم باید سفره آن را وسیع ببینیم و دیگران را هم در آن سفره شریک کنیم.

8ـ نشناختن وقت و مکان از عوامل دیگر اجابت نشدن دعاست. ما باید وقت و زمان دعا را بشناسیم. مثلا بین اذان و اقامه یا در نیمه‌شب و سحر یا زمان بارش رحمت الهی، از اوقاتی است که دعا بسیار اثرگذار است و اجابت می‌شود. این درباره مکان هم صادق است، مکان‌های مقدس و متبرک مثلا سرزمین وحی از بهترین مکان‌ها برای اجابت دعاست.

9ـ جهت و راه ورود به دعا از عوامل مهم دیگری است که در اجابت دعا اهمیت دارد، یعنی باید آداب دعا را رعایت کنیم. خداوند را حمد و سپاس بگوییم و بر پیامبر او سلام و صلوات بفرستیم.

10ـ نیت ناپاک موجب اجابت نشدن دعا می‌شود. پس باید با نیت پاک و خالص دعا کنیم.

11ـ رقت قلب و تواضع در پیشگاه خداوند از عوامل دیگر است. باید طالب و نیازمند به درگاه توانای خدا مشرف شویم.

12ـ دعای نامشروع هم برآورده نمی‌شود. ما نباید از خدا درخواست نامشروع کنیم، چرا که چنین دعاهایی را خداوند اجابت نمی‌کند.

13ـ‌ دعا کردن جمعی، یکی از بهترین روش‌ها برای اجابت و پذیرش و اثرگذاری دعاست.

14ـ اصرار و مداومت دعا از عوامل دیگر اجابت آن است.

15ـ‌ گناه و معصیت از عوامل دیگری است که از اجابت جلوگیری می‌کند.

16ـ باید به خداوند یقین و اعتماد داشته باشیم. ایمان شرط اصلی اجابت دعاست. این همان چیزی است که به آن انقطاع الی‌الله می‌گوییم.

17ـ‌ دعا در کنار سعی و کوشش اجابت می‌شود. بیکاری و خواستن همه چیز از خدا بدون تلاش موجب استجابت نشدن دعا می‌شود.

18ـ‌ شکر نعمت، از عوامل مهم دیگری است که در اجابت دعا مؤثر است. لذا باید شاکر خداوند و نعمت‌های بی‌شمار او باشیم تا خواسته‌های ما شنیده شود و اثرگذار باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدعلی محمد طباطبایی

مدرس حوزه

newsQrCode
برچسب ها: دعا سبک زندگی
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها