نیروهای طالبان اوایل بامداد روز گذشته با حمله به یک زندان در استان مرکزی غزنی علاوه بر کشتن تعدادی از نیروهای امنیتی، باعث فرار صدها زندانی شدند.
کد خبر: ۸۳۵۶۱۷

محمدعلی احمدی، معاون استاندار غزنی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفت: حوالی ساعت دو بامداد دیروز شش عضو طالبان در حالی‌که یونیفورم‌های نظامی به تن داشتند به زندان غزنی حمله کردند. آنها در ابتدا یک خودروی بمبگذاری شده را مقابل در ورودی این زندان منفجر و سپس با آر پی جی و مسلسل راه خود را به زندان باز کردند. بنا به گفته احمدی، در این حمله حداقل چهار نیروی پلیس کشته و هفت نظامی دیگر نیز زخمی شدند. در تبادل آتش میان طرفین نیز سه مهاجم طالبان جان باختند.

وزارت کشور می‌گوید از 436 زندانی این زندان، 355 نفر موفق به فرار شده‌اند. گفته می‌شود بیشتر این افراد به اتهاماتی همچون تهدید امنیت ملی در زندان به سر می‌بردند. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان نیز ضمن به عهده گرفتن مسئولیت این حمله گفت: در این عملیات نزدیک به 400نفر از اعضای بیگناه ما آزاد و به دیگر مجاهدین ملحق شدند.

به عقیده تحلیلگران، حمله شبانه گسترده به این زندان و آزاد شدن این تعداد از زندانیان امنیتی نشان‌دهنده چالش‌های فراوانی است که دولت افغانستان با آن روبه‌رو است. اهمیت دیگر این حمله این است که دولت در حال به پایان رساندن اولین سال حضور خود در قدرت است و چنین حمله‌ای توانایی آن در مقابله با تهدیدهای امنیتی را با چالش روبه‌رو می‌کند. هرچند پس از مرگ ملا عمر اختلافاتی در میان اعضای طالبان به‌وجود آمده است. کارشناسان می‌گویند این حمله می‌تواند باعث جلب اعتماد دوباره اعضای طالبان شود.

حمله روز گذشته طالبان را می‌توان سومین حمله به زندان‌های این کشور طی سال‌های گذشته دانست. در سال 2008 بر اثر حمله طالبان به زندان مرکزی قندهار نزدیک به 900 زندانی موفق به فرار شدند. دو سال بعد نیز شبه‌نظامیان طالبان با حفرتونل به زندان امنیتی قندهار راه پیدا کرده و نزدیک به 500 زندانی را فراری دادند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها