مرور 11‌ سپتامبر از‌ قاب چند تصویر

حادثه ۱۱ سپتامبر عبارت است از سلسله‌ای از حملات انتحاری که در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ برابر با ۲۰ شهریور ۱۳۸۰هجری شمسی به‌دست گروه تروریستی القاعده در خاک ایالات متحده آمریکا انجام شد. در صبح آن روز، ۱۹ نفر از اعضای القاعده، چهار هواپیمای تجاری ـ مسافربری را ربودند.
کد خبر: ۸۳۴۰۵۹
مرور  11‌ سپتامبر از‌ قاب چند تصویر

هواپیماربایان، دو هواپیما را در فاصله‌های زمانی گوناگون بعمد به برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی در شهر نیویورک کوبیدند‌. در نتیجه این دو برخورد، همه مسافران همراه عده بسیاری که در ساختمان‌ها حضور داشتند، کشته شدند. هیچ‌کدام از مسافران این پرواز و سه پرواز دیگر نیز زنده نماندند. در این حوادث 2993نفر کشته شدند که بیشتر آنها را مردمان عادی تشکیل می‌دادند. واکنش ایالات متحده به این حملات، بهانه‌تراشی برای شروع جنگی ویرانگر به اصطلاح با تروریسم بود که با اشغال افغانستان و سپس عراق صورت گرفت‌. حادثه ۱۱ سپتامبر تاکنون بزرگ‌ترین عملیات تروریستی تاریخ ایالات متحده آمریکا به شمار می‌آید و پیامدهای مختلف سیاسی، اقتصادی، امنیتی و نظامی برای این کشور و جامعه جهانی داشته ‌است. یکی از این پیامدها، رشد و گسترش فعالیت گروه‌های تروریستی در سراسر جهان بود که آخرین نمونه آن ظهور گروه تروریستی صهیونیستی داعش است‌. دراینجا مروری تصویری می‌کنیم بر بخش‌هایی از این حادثه و حواشی آن.

درست در زمان حملات 11سپتامبر، جورج بوش در مدرسه ابتدایی ایالت کالیفرنیا در حال خواندن داستان برای تعدادی از کودکان بود. در فواصل این داستانخوانی ناگهان اندرو کارد، رئیس کارکنان کاخ سفید به او نزدیک شد و خبری را به آهستگی در گوشش زمزمه کرد که تغییر چهره بوش از اتفاق مهمی حکایت داشت.

بعضی از منابع اساسا حادثه 11 سپتامبر را یک دروغ بزرگ می‌دانند و معتقدند آمریکا به کمک صهیونیست‌ها این سناریو را طراحی و اجرا کرد تا بهانه‌ای برای اشغال سرزمین‌های اسلامی خاورمیانه داشته باشد. آنها می‌گویند چرا با گذشت بیش از یک دهه هنوز عاملان این حادثه بدرستی معرفی یا محاکمه نشده‌اند؟ چرا چندین شبکه تلویزیونی و فرستنده‌ آمریکایی کاملا آماده و مهیا در نزدیکی برج‌های دوقلو مستقر بودند و لحظه به لحظه این حادثه را گزارش می‌کردند؟ چرا نزدیک به 2000 یهودی‌ که در این دو برج فعالیت داشتند، در لحظه وقوع حادثه آنجا را تخلیه کرده بودند؟ چرا سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا که آن همه تبحر در شنود و فعالیت‌های جاسوسی دارند، نتوانستند از پیش وقوع چنین حادثه‌ای را پیش‌بینی کنند و... چراهای بیشمار دیگری که در این رابطه هنوز بدون پاسخ مانده است.

در حادثه 11 سپتامبر حدود 200 نفر خود را از برج‌های دوقلو به پایین پرتاب کردند و کشته شدند .

از آن روز به بعد کشتن اسامه بن لادن، رهبر گروه تروریستی القاعده به فکر و ذکر نخست آمریکایی‌ها تبدیل شد. 11 سال بعد وقتی سال 2011 نیروهای ویژه آمریکایی بن لادن را در منزلش در ابیت‌آباد پاکستان کشتند، کمتر کسی از مقامات آمریکایی پرسید آیا با از بین رفتن راس هرم القاعده، تروریسم ریشه‌کن خواهد شد؟

به ادعای خودشان به عراق و افغانستان لشکرکشی کردند تا صلح و امنیت را برای منطقه به ارمغان بیاورند، اما ظهور و شکل‌گیری زندان‌هایی همچون ابوغریب، گوانتانامو و بوکا اولین ثمره حضور اشغالگران در این کشورها بود؛ زندان‌هایی که امروز با گذشت بیش از یک دهه مشخص شد نقش بسزایی در تربیت و رشد نسل تازه‌ای از تروریست‌ها داشته است.

دیک چنی، معاون جورج بوش 11 سپتامبر در حالی که انفجارهای مهیب نیویورک را از محل کارش تماشا می‌کرد، احتمالا در این فکر بود که چگونه می‌توان با اقدامات و سیاست‌های کاخ سفید جلوی رشد تروریسم را گرفت. حالا نتیجه کارهای آمریکایی‌ها این می‌شود که خود چنی چند وقت پیش اذعان کرد که احتمال وقوع 11سپتامبر دیگری در آینده وجود دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها