استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای مهار تروریسم

موضوع تروریسم، یکی از موضوعات پیچیده جهان امروز است که همه کشورها را دچار مشکل کرده و ریشه اصلی آن به رفتار دولت‌های استعماری در قرون 18، 19 و 20 میلادی بازمی‌گردد. در واقع نگاه سودمحور این دولت‌ها به دنیا باعث شده تا هر زمان که قدرت‌های بزرگ در کشوری ایفای نقش کرده‌اند، چه در حین حضورشان و چه پس از خروج آنها از آن کشور، شاهد رشد پدیده شوم تروریسم باشیم.
کد خبر: ۸۳۰۶۰۰
استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای مهار تروریسم

نکته مهم در عدم برخورد جدی با پدیده تروریسم و عدم همگرایی دولت‌ها در این خصوص آن است که در حال حاضر تعریف واحدی از تروریسم وجود نداشته و هر دولتی متناسب با منافع خود تروریسم را معنا می‌کند.

تعریف دوگانه برخی دولت‌ها از این پدیده شوم، گاهی باعث می‌شود که جنبش‌های استقلال‌طلبانه و کشورهایی که مقابل زیاده‌خواهی قدرت‌ها می‌ایستند متهم به دفاع از تروریسم شوند و با این حال دولت‌هایی چون ایالات متحده که بانی پیدایش بسیاری از گروه‌های تروریستی هستند، به نام مبارزه با این پدیده، جنگ‌های منطقه‌ای راه بیندازند!

با این وجود واقعیت این است که ویروس تروریسم، امروز مرزی برای خود قائل نیست و با وجود این‌که سال‌هاست ایران به مدعیان مبارزه با تروریسم توصیه کرده تا از نگاه ابزاری به این پدیده پرهیز کنند، اما بی‌توجهی به این توصیه‌ها باعث شده تا کشورهای غربی نیز گرفتار عملیات‌های تروریستی شوند.

با این همه، کشوری چون ایران که به‌طور جدی و به‌دور از شعار و استفاده ابزاری، در مقابل تروریست‌ها ایستاده، امروز نه فقط گرفتار بحران تروریسم نیست، بلکه در منطقه‌ای پرآشوب، توانسته نماد آرامش و امنیت باشد.

واقعیت این است که هیچ دولتی نمی‌تواند به تنهایی بار همه مسائل موجود در یک کشور یا حتی جهان را بر دوش بکشد و بنابراین برای مقابله جدی با تروریسم، نقش نهادهای مردمی غیرقابل انکار است.

بر همین اساس در ایران تشکل‌هایی چون کانون هابیلیان توانسته‌اند ضمن شناسایی 17هزار شهید ترور در کشورمان، با استناد به اسناد موجود، فهرست این شهدا را در سازمان ملل ثبت کرده و با انتشار نشریات تخصصی، مرجعی برای تحقیقات بیشتر در این زمینه در اختیار محققان قرار دهند.

اگرچه آنچه در زمینه تروریسم در ایران صورت گرفته، هنوز با ظرفیت بالای خانواده‌های شهدای ترور در کشورمان فاصله دارد، اما امید می‌رود با تکیه بر فعالیت‌های مردمی، بتوان گام‌های حقوقی بیشتری برای مهار پدیده تروریسم برداشت.

سید محمدجواد هاشمی‌نژاد - دبیر کنگره ملی17000شهید ترور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها