قطار شهری تبریز از پروژههای طولانی است که مردم این کلانشهر سالها بود که در انتظار افتتاح آن بسر میبردند، پروژهای که برای اولین بار در دی ماه 1369 در مجلس شورای اسلامی مطرح شد و با بررسیهای انجام یافته، احداث چهار خط ریلی درونشهری و یک خط حومه ای آن به تصویب رسید و احداث خط نخست بالاخره با تصویب شورایعالی ترافیک شهرهای کشور در سال 1381 آغاز شد.
متروی تبریز که طبق تصویب شورای عالی ترافیک در آن سالها به طول صد کیلومتر محدود شد، بعد از تهران و کرج دارای بیشترین خطوط در بین کلانشهرهای کشور است و با این حال از زمان آغاز عملیات آن تاکنون همواره شاهد فراز و نشیبهای بسیاری بوده، از نبود اعتبارات برای اجرای پروژه گرفته تا ریزش تونلهای حفر شده و ترخیص نشدن واگنهایی که در جنوب کشور خاک میخوردند.
تا اینکه سال گذشته چشم مردم کلانشهر تبریز به جمال واگنهای قطار شهریشان روشن شد و اکنون پس از 13 سال فاز نخست خط یک از خطوط سهگانه آن به بهرهبرداری رسیده است.
صادق نجفی، شهردار کلانشهر تبریز در مراسم بهرهبرداری از پروژه قطار شهری تبریز گفت: از زمان آغاز عملیات اجرایی این پروژه بالغ بر 218 میلیارد تومان توسط شهرداری تبریز برای پیشبرد طرح اختصاص یافته است.
وی افزود: ما و همکاران سعی میکنیم تا نیمه اول سال 95 خط اول را تا میدان ساعت توسعه دهیم. شهردار تبریز همچنین از ایجاد کارخانه مونتاژ قطارهای شهری در تبریز خبر داد و گفت: با احداث این خط مونتاژ سالانه 50 واگن به خانواده قطار شهری کشور افزوده میشود.
وی با اشاره به اینکه با اجرای بموقع چنین پروژههایی هویت گذشته تبریز را زنده کرده و این شهر را دوباره به شهر اولینها پیوند میدهیم، افزود: همزمان با قطار شهری،برقی کردن برخی از خطهای اتوبوس و توسعه بیـ آرـ تی را تا بهمن امسال به اتمام خواهیم رساند.
وی هزینه صرف شده برای خط دوم قطار شهری تبریز را 517 میلیون دلار فاینانس و 540 میلیارد تومان سرمایهگذاری اعلام کرد.
صادق پشمینهآذر، مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز نیز در مراسم بهرهبرداری از فاز اول خط یک متروی تبریز گفت: فاز اول این خط به طول شش کیلومتر شامل شش ایستگاه است که از میدان ائل گلی تا بلوار 29 بهمن کشیده شده و برای ساخت آن تاکنون 132 پیمانکار و 38 مشاور در حوزههای مختلف به کار گرفته شدهاند.
وی کل هزینههای صرف شده برای فاز اول خط یک قطار شهری تبریز را 7000 میلیارد ریال اعلام و خاطرنشان کرد: با بهرهبرداری از این فاز در عرض هر 15 دقیقه یک رام قطار وارد هر ایستگاه خواهد شد که با اضافه شدن شش رام دیگر به مجموعه میتوانیم این زمان را به هفت دقیقه کاهش دهیم.
مونتاژ واگنهای شهری در تبریز
معاون عمرانی وزیر کشور نیز در مراسم افتتاح فاز اول خط یک مترو گفت: برای مترو تبریز تاکنون 1500 میلیارد تومان هزینه شده که بر این اساس مبلغ صرف شده برای راهاندازی هر یک کیلومتر از خطوط مترو 200 میلیارد تومان میشود.
خندان دل با بیان اینکه راهاندازی خطوط مترو از پروژههای هزینه بر و سنگین است، افزود: در کشور حدود 395 کیلومتر خط مترو در حال ساخت داریم که حدود 30 هزار میلیارد تومان هزینه دارد و بخشی از این هزینهها بر عهده شهرداریهاست.
وی تصریح کرد: در حال فراهم کردن شرایطی هستیم تا زمینه مونتاژ واگنهای متروی سه کلانشهر تبریز اصفهان و شیراز در تبریز ایجاد شود که این امر زمینهساز تولید در تبریز و رقابت با سایر واحدها در کشور می شود.
استاندار آذربایجان شرقی نیز در این مراسم داشتن مترو را یکی از ویژگیهای شهرهای مدرن دانست و افزود: امروز تبریز بهعنوان یکی از شهرهای مدرن کشور و دنیا شاهد افتتاح خط مترو است.
اسماعیل جبارزاده اظهار کرد: در سنوات گذشته حدود 700 میلیارد تومان به مترو اختصاص داده شده بود که در دو سال گذشته همسان با تمام سالهای گذشته اعتبار به مترو اختصاص داده شده و در سفر اخیر هیات دولت به استان اهمیت ویژهای به پروژههای عمرانی داده شده است که این امر باعث شد امروز شاهد افتتاح قطار شهری در تبریز باشیم. مطالعات طرح قطار شهری تبریز سال 1380 و عملیات اجرایی این پروژه عظیم ـ که در پنج مسیر به طول 80 کیلومتر طراحی شده و در حال ساخت است ـ از سال 1382 آغاز شده است.
نکته قابل توجه اینکه عکاس روزنامه جامجم (رضا عبدلپور) که برای تهیه عکس از متروی تبریز در این مراسم شرکت کرده بود مورد ضرب و شتم نیروهای حفاظتی مراسم قرار گرفت که منجر به آسیب دیدن دوربین عکاسی وی شد.
سعیده دلال علیپور - جامجم
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگوی «جامجم» با نماینده ولیفقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان شد