عبدالرحمن راجح در گفت‌وگو با جام‌جم بررسی کرد:

نیمی از شهر عدن در کنترل القاعده است

القاعده یمن همیشه یکی از اهداف امنیتی آمریکا بوده است و تهدیدات جدی برای منافع ملی آمریکا به‌شمار می‌رفت که کشتن انور العولقی یکی از این نمونه‌ها بود. با این حال این روزها آمریکا تلاش می‌کند خود را از درگیری‌های خاورمیانه دور نگه دارد و در عوض دست عربستان را باز گذارد تا برای مقابله با شیعیان در یمن حتی از گروه‌های تروریستی استفاده کند. در همین رابطه با دکتر عبدالرحمن راجح، رئیس مرکز پژوهش‌های سیاسی و استراتژیک یمن گفت‌وگو کرده‌ایم که می‌خوانید:
کد خبر: ۸۲۸۶۲۴

القاعده پرچم سیاه خود را در عدن برافراشته، این اقدام به چه معناست؟

جنگ تحمیلی عربستان در یمن باعث شده تا القاعده و داعش هم‌اکنون به قدرت برسند. امروزه شهر مکلا در حضرموت در جنوب یمن دست این گروه تروریستی است. نکته جالب توجه این است که القاعده در کنار ارتش عربستان و امارات در عدن و جنوب یمن علیه کمیته‌های مردمی می‌جنگند. البته نکته مهم این است که اگرچه گروه‌های تروریستی در حال حاضر تهدیدی برای عربستان و آمریکا نیستند یا اینها از این گروه‌ها به‌عنوان ابزار استفاده می‌کنند اما بدون شک در آینده نه‌چندان دور، خطر این گروه‌ها دامان خود ریاض و واشنگتن را خواهد گرفت. این خطر بیشتر از همه به سوی عربستان بازمی‌گردد زیرا همسایه یمن است و مرزهای مشترک زیادی دارد.

نقش القاعده و داعش در یمن تاکنون چگونه بوده است؟

نقش این گروه‌های تروریستی در یمن با توجه به کمک‌های عربستان سعودی و امارات بسیار پررنگ بوده است. این کشورها برای آن‌که به اهداف خود برسند اقدام به تقویت گروه‌های تروریستی کردند. حال آن‌که در گذشته قدرت اینها کاهش پیدا کرده بود. امروزه اما می‌بینیم که القاعده مناطقی را در جنوب یمن به تصرف خود در آورده و هم‌اکنون بیش از نیمی از شهر مهم عدن را در کنترل خود گرفته است .

آیا این اتفاق را می‌توان قدرت‌یابی دوباره القاعده درشبه‌جزیره دانست؟

صددرصد، القاعده 10 سال برای فتح عدن می‌جنگید و امروزه می‌بینیم که عربستان به آسانی و بدون هیچ مقاومتی این شهر استراتژیک و پراهمیت را تسلیم این گروه تروریستی کرده است. در حقیقت تقویت گروه‌های تروریستی، بدتر شدن اوضاع یمن و گسترش تروریسم در جهان فقط به‌دلیل کمک‌های عربستان به این گروه‌هاست.

رقابت گروه‌های تروریستی القاعده و داعش چگونه است؟

فعلا رقابت زیادی میان گروه‌های تروریستی وجود ندارد اما زمزمه‌هایی درخصوص اختلاف انصارالشریعه با القاعده در جزیره العرب شنیده می‌شود. این اختلاف همانند اختلاف داعش و جبهه النصره در سوریه است و فقط جنبه‌های ظاهری دارد نه در عمل، زیرا هر دو گروه تکفیری، متعصب و تروریست هستند.

آیا قدرت گرفتن دوباره القاعده در یمن می‌تواند موجب تغییر سیاست‌های آمریکا در قبال بحران یمن شود؟

ایالات متحده در کل یمن را به عربستان سپرده است و تقویت گروه‌های تروریستی را نادیده می‌گیرد. نابودی انصارالله هدف عربستان بوده و به همین دلیل ریاض کمک بسیاری را به این گروه‌های تکفیری در یمن می‌کند. واقعیت امر این است که جنگ علیه تروریسم آمریکا شکست خورده و گروه‌های تروریستی روز به روز قوی‌تر شده‌اند. احتمال زیادی وجود دارد که منافع آمریکا و سایر کشورها را هدف قرار دهند، بنابراین واشنگتن اگر به‌دنبال حفظ منافعش باشد باید در سیاست‌های خود تغییر ایجاد کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها