اقتصاد جهان

افزایش خشونت و کاهش چشمگیر تقاضای خرید املاک در ترکیه

براساس آخرین آمار ارائه شده از سوی مقامات ترکیه، در پی خشونت‌های اخیر در این کشور خرید املاک از سوی خارجیان در خاک ترکیه از 52 درصد در ماه ژوئن (خرداد) به 37 درصد در ماه جولای (مرداد) کاهش یافته است. تعداد کسانی که با خرید خانه اقدام به سرمایه‌گذاری در ترکیه کرده‌اند، ۱۳۶ هزار و ۹۶۷ نفر هستند.
کد خبر: ۸۲۷۶۷۲
افزایش خشونت و کاهش چشمگیر تقاضای خرید املاک در ترکیه

براساس داده‌های ارائه‌شده از سوی اداره کل ثبت املاک و مستغلات، روس‌ها و انگلیسی‌ها در راس خارجیانی قرار دارند که اقدام به خرید خانه در ترکیه کرده‌اند.

اگرچه در سال‌های گذشته خریداران خارجی املاک لوکس در ترکیه رو به افزایش بوده است، اما رسانه‌های محلی این کشور گزارش می‌دهند در پی بالاگرفتن ناآرامی‌ها و اتفاقات اخیر در مناطق مرزی و شهر استانبول آمارها بیانگر کاهش چشمگیر این خریداران در پروژه‌های ملکی است.

مسئولان بخش مسکن و مستغلات دولت ترکیه اواخر سال 2014 میلادی پیش‌بینی کرده ‌بودند ترکیه برای سال جاری میلادی می‌تواند پنج میلیارد دلار املاک و مستغلات را به خارجیان بفروشد، اما اکنون این رویا شروع به محو شدن کرده است.

برخی مشاوران املاک در این زمینه با اشاره به بی‌ثباتی‌های اخیر سیاسی در ترکیه می‌گویند: طی نیمه دوم سال جاری میلادی پس از افزایش درگیری‌های اطراف خاک ترکیه، در مناطق مرزی سوریه و عراق بیم آن می‌رفته که این درگیری‌ها به خاک ترکیه کشیده و باعث ناآرامی داخلی شود که این اتفاق باعث نگرانی بسیاری از سرمایه‌گذاران و خریداران خارجی مسکن در ترکیه شده است.

در نگاه اول، کارشناسان املاک معتقد بودند کاهش تقاضای مسکن به دلیل ماه رمضان بوده و کاملا طبیعی روی داده است در حالی که امروز مشخص شده این اتفاق ریشه در ناآرامی‌های اطراف ترکیه و درنهایت مشکلات امنیتی داخل خاک این کشور دارد؛ مشکلاتی که در یکی از شهرهای جنوبی ترکیه در مرز این کشور با سوریه باعث کشته شدن 32 نوجوان چپگرا شد و کمی پس از آن شبه‌نظامیان پ.ک.ک دو افسر پلیس را به قتل رساندند.

فعالان بازار مسکن در ترکیه با اشاره به تبلیغات انجام‌شده برای جلب‌نظر خریداران خارجی مسکن افزودند: همه تقاضاهای خارجیان برای خرید املاک در ترکیه بیشتر معطوف به مناطق توریستی و سواحل ترکیه بود چون تمام تبلیغات از آرامش و امنیت خانواده سخن گفته بود.

در حالی که افزایش درگیری‌ها و درگیر شدن ارتش ترکیه برای مقابله با نیروهای داعش در جنوب کشور و مرز سوریه و عراق می‌تواند باعث ایجاد تصویری غیر از تبلیغات انجام شده در ذهن خریداران شده باشد که نتیجه آن می‌تواند باعث کمرنگ شدن تقاضای خرید مسکن باشد.

در آمار رسمی مربوط به تعداد معاملات و درصد خرید‌های خارجی املاک ترکیه آمده است: سهم معاملات املاک خارجیان از کل خریدهای انجام شده ترکیه در نیمه اول امسال 52 درصد بوده که با آغاز ماه رمضان و کاهش برخی تقاضاها به 45 درصد رسیده بود، اما امروز پس از پایان ماه رمضان بر خلاف انتظار افزایش موجود، سهم خارجیان فقط 37 درصد از معاملات انجام شده مستغلات در ترکیه بوده است.

عزیز تورون، مالک یکی از شرکت‌های مشاوران املاک در ترکیه در این زمینه می‌گوید: هنوز هم شاهد حضور خارجی‌ها در بازار خرید و فروش مسکن و مستغلات ترکیه هستیم، اما هنگام صحبت با این افراد متوجه می‌شویم آنها خریدهای خود را به تعویق انداخته و اکنون قصد دست به جیب شدن ندارند.

این فعال صنفی بااشاره به لغو شدن برخی قراردادهای خرید خارجیان می‌افزاید: بسیاری از این خریداران که اکنون در بازار دیده می‌شوند دلیل اصلی به تعویق انداختن خریدهای خود را به ناآرامی‌ها نسبت داده و می‌گویند«تا پایان درگیری‌ها و آرام شدن اوضاع قصد خرید ندارند.»

از سوی دیگر، علی آقااوغلو، مالک یکی از شرکت‌های انبوه‌ساز ترکیه در این زمینه می‌گوید: از وضعیت موجود مضطرب هستیم چون تصور بازار مستغلات ترکیه بدون خریدار خارجی غیرممکن و به معنی ورشکسته شدن است.وی با اشاره به درگیری‌های حزبی و سیاسی داخلی ترکیه ادامه می‌دهد: باید نگران تشکیل دولت باشیم، چون سایه سنگین مشکلات حزبی و گروه‌های سیاسی داخلی در اقتصاد کاملا محسوس است.

منبع: todayzaman /18 آگوست 2015

عماد عزتی - اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها