مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان تاکید کرد: دبیرخانه فرهنگی اکو متعهد شد در صورت رعایت استانداردها جشنواره آش در فهرست جشنواره‌های بین‌المللی سازمان جهانی گردشگری به نام زنجان ثبت شود.
کد خبر: ۸۲۷۵۵۹

به گزارش ایسنا، یحیی رحمتی در نشست خبری شورای سیاستگذاری دهمین جشنواره ملی آش ایرانی و اولین جشنواره بین‌المللی غذای کشورهای عضو اکو راه ابریشم، افزود: مبنای جشنواره آش در سال 84 با موضوعیت جشنواره آش ایرانی شکل گرفت که اجرای آن سال به سال گسترده‌تر شد و با وجود این که در سال 87 یک دوره این جشنواره برگزار نشد، اما 10 دوره آن به صورت کامل برگزار شده است. سال گذشته با حضور سفرای کشورهای مختلف در این جشنواره رویکرد جدیدی در برگزاری آن به وجود آمد و درخواست شد جشنواره ملی آش ایرانی به صورت بین‌المللی برگزار شود و سازمان اکو درخواست برگزاری آن با محوریت کشورهای عضو را داد.

وی افزود: پس از این درخواست و برگزاری جلسات مختلف عنوان دهمین جشنواره ملی آش ایرانی و اولین جشنواره بین‌المللی کشورهای عضو اکو راه ابریشم انتخاب شد و دبیرخانه فرهنگی اکو متعهد شد که در صورت رعایت استانداردها این جشنواره در فهرست جشنواره‌های بین‌المللی سازمان جهانی گردشگری به نام زنجان ثبت شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: ایجاد زمینه برای حضور گردشگران، احیای میراث ‌معنوی غذا با رویکرد غذای ایرانی، ارائه آش‌های محلی ایران و کشورهای عضو اکو را می‌توان از اهداف جشنواره نام برد، لذا شهریور زمان ثبت جشنواره تعیین شد و امسال نیز این جشنواره از نهم تا سیزدهم شهریور در زنجان برگزار خواهد شد.

رحمتی با بیان این که امسال 20 سفیر برای حضور در جشنواره دعوت شده‌اند که می‌تواند فرصت مناسبی برای معرفی پتانسیل‌های شهر باشد، گفت: در حوزه آش نیز حضور 21 استان در جشنواره نهایی شده است و از استان زنجان 170 گروه ثبت‌نام کرده‌اند. فعالیت‌های لازم به صورت خودجوش توسط گروه‌های مردمی در شبکه‌های اجتماعی آغاز شده است که البته باید تاکید کرد دلیل بزرگ شدن جشنواره به دلیل زحمات اصحاب رسانه است؛ چراکه اگر فعالیت این گروه نبود جشنواره آش نمی‌توانست قد بکشد. حبیب‌الله ملایی‌یگانه، شهردار زنجان نیز در این نشست خاطرنشان کرد: برای آمادگی برگزاری این جشنواره اقدامات عمرانی آغاز شده است و در این راستا توجه ویژه‌ای به محور گردشگری گاوازنگ شده است، لذا سه باغ از 12 باغ این محدوده ساماندهی شده و فعالیت‌هایی همچون نصب مبلمان، زیباسازی محوطه و... انجام شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها