واکنش به آتش زدن2 کامیون ایرانی در خاک ترکیه

دولت آنکارا مسئول حفظ جان ومال رانندگان ایرانی است

هاشمی رفسنجانی در دیدار سفیر ترکیه:

حمله‌ به کامیون‌ های ایرانی در ترکیه نگران کننده است

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ،مسئولیت سفارت‌های دو کشور در تهران و استانبول را در شرایط حساس منطقه برای ایران و ترکیه مهم خواند و گفت: خیلی مشهود است که دست‌هایی در کارند تا روابط دو کشور مخدوش شود.
کد خبر: ۸۲۷۵۰۳
حمله‌ به کامیون‌ های ایرانی در ترکیه نگران کننده است

به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت الله هاشمی رفسنجانی حمله‌های اخیر به کامیون‌ها و خطوط گاز را هشداردهنده دانست و افزود: در این شرایط، بعضی از رسانه‌های افراطی با اغراض نادرست، باعث تحریک احساسات می‌شوند و راه درست مقابله با این توطئه‌ها، رفت‌وآمدهای جدی مسئولان دو کشور است تا مواظبت کنند که روابط قدیمی و ریشه‌دار ایران و ترکیه مخدوش نشود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، نقش ایران و ترکیه را در ایجاد ثبات منطقه‌ای و استمرار آن بسیار مؤثر توصیف کرد و گفت: زمینه‌های همکاری‌های دو کشور وسیع است که می‌توانیم همکاری‌های بادوامی داشته باشیم.

وی اتفاقات مربوط به انتخابات اخیر ترکیه و تشکیل نشدن ائتلاف برای تشکیل دولت را نشانه خوبی ندانست و تأکید کرد: باید هوشیار باشید تا احزاب مهم ترکیه در اداره کشور جدّی باشند و مصالح ملی کشور در اولویت سیاست‌هایشان باشد.

وی با ابزار امیدواری برای عبور ترکیه از اوضاع کنونی گفت: مواظب باشید که سموم این شرایط در جامعه شما رسوب نکند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی، همزمانی این شرایط را با تشدید پدیده شوم تروریسم در اطراف ترکیه، خطرناک توصیف کرد و گفت: بعید نیست که داعش در این مدت در ترکیه پناهگاه‌هایی برای خود درست کرده باشد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به توافق هسته‌ای ایران و صف‌بندی گروه‌های مخالف و موافق در کشورهای غربی به‌ خصوص امریکا، تصریح کرد: اسرائیل و بعضی از کشورهای منطقه هم به‌خاطر نگرانی‌های خود، از هر راهی برای کارشکنی اقدام می‌کنند.

وی مسائل فلسطین، عراق و سوریه را تأسف‌بار خواند و گفت: اگر ایران و ترکیه هماهنگ عمل کنند، می‌توانند در همه این کشورها تأثیرات مثبت بگذارند.

رقابت ایران و ترکیه در مسائل منطقه‌ای، بی‌دلیل است

آیت الله هاشمی رفسنجانی رقابت ایران و ترکیه را در مسائل منطقه‌ای، بی‌دلیل خواند و افزود: تجربه نشان می‌دهد که همکاری دو کشور باعث تقویت و استمرار امنیت داخلی دو کشور خواهد بود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با طبیعی خواندن اختلاف نظر کشورها در مسائل، گفت: هنر دیپلماسی مقایسه نفع و ضررهای موضع‌گیری‌ها و ترجیح منافع و مصالح پایدار بر موضوعات زودگذر است.

وی درخصوص دلخوری‌های سیاسی اخیر، با تأکید بر اینکه «خودسرها نباید سیاست‌های رسمی دو کشور را مخدوش کنند»، افزود: علاجش آسان است که مسئولان با رفت‌وآمدها و تأکید بر همکاری‌ها، سیاست رسمی دو کشور را تقویت کنند.

تاکید بر گسترش همکاری ها ایران - ترکیه

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، همکاری سابق ایران، ترکیه و سوریه برای مهار کردن زیاده‌خواهی حزب بعث در زمان صدام و تشکیل گروه دی‌8 ازجانب اربکان را تجربه‌های بسیار موفق توصیف کرد و گفت: در این شرایط هم می‌توان با همان دلیل و منطق سیاسی، همکاری ها را گسترش داد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در پاسخ به سؤال سفیر ترکیه که «برنامه ایران در شرایط جدید پس از توافق برای همکاری با کشورهای منطقه به‌ویژه عربستان چیست؟»، اظهار داشت: ایران بارها اعلام کرد که در فضای احترام متقابل، خواستار گسترش روابط، به‌خصوص با کشورهای اسلامی به‌ویژه همسایگان است و در عمل هم ثابت کرده‌ایم هیچ مزاحمتی برای کشورهای منطقه نداریم و کشورها نباید فریب القائات صهیونیست‌ها را بخورند.

آقای رضا حاکان تکین نیز در این دیدار با تأکید بر ضرورت‌ همکاری ایران و ترکیه برای جلوگیری از گسترش ناامنی‌های منطقه، گفت: طبیعی است که تفاوت دیدگاه داشته باشیم، اما رایزنی کشورها و قدرت‌های بزرگ در مسائل منطقه‌ای مهم است که در غیر این صورت، راه را برای حضور و دخالت نیروهای خارجی باز می‌کنیم.

سفیر ترکیه در تهران مخالفت‌های این کشور را با سیاست‌های انزوای ایران، دلیلی بر اهمیت جایگاه جمهوری اسلامی برشمرد و افزود: به خاطر توافق هسته‌ای خیلی خوشحالیم و امیدواریم تمام تحریم‌ها برداشته شود.

وی حصول توافق را ابتدای نقش‌آفرینی ایران در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی دانست و گفت: اصلی‌ترین نیاز کنونی کشورهای منطقه ساختن اعتماد سابق است که به عللی از بین رفت و معتقدیم بدبینی‌های متقابل ایران و بعضی از کشورهای منطقه با گفتگو حل می‌شود.

سفیر ترکیه اوضاع سوریه را یکی از عوامل مهم گسترش ناامنی در منطقه دانست و افزود: اتفاقات سه، چهار سال گذشته در عراق و سوریه به خاطر 1200 کیلومتر مرز مشترک با آن دو کشور، بر روابط ما با دیگر کشورهاو حتی در امنیت داخلی ترکیه تأثیرگذار بود.

وی با گلایه از تحریک رسانه‌ای بعضی از افراد در دو کشور برای القای اختلاف بین ایران و ترکیه، به‌خصوص در موضوع داعش، گفت: حمایت یک اقلیت محدود و تندرو از تروریست‌های داعش نباید به همه مردم تسرّی یابد، چون ایران و ترکیه بارها به طور رسمی اعلام کرده‌اند که از جنایات داعش متنفر هستند.

سفیر ترکیه با تأکید بر ادامه مبارزه با همه گروه‌های تروریستی به‌ویژه داعش، به اوضاع داخلی کشور خود اشاره کرد و افزود: در شرایطی که نخست‌وزیر نتوانست برای تشکیل کابینه ائتلاف درست کند، بر اساس قانون اساسی، رئیس‌ جمهور باید اجازه تشکیل دولت را به دبیرکل یک حزب دیگر بدهد یا انتخابات زودهنگام برگزار خواهد شد.

وی با تأکید مجدد بر اولویت ادامه و گسترش روابط با ایران گفت: این امر فقط سیاست حزب عدالت و توسعه نیست، بلکه سیاست اصولی نظام ترکیه است که براساس روابط تاریخی دو ملت شکل گرفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها