جنگنده‌های ترکیه که از چند روز پیش عملیات گسترده‌ای را علیه مواضع داعش و پ.ک.ک در سوریه و عراق آغاز کرده‌اند، با گذشت زمان شدت بیشتری به این حملات می‌دهند. شواهد نشان می‌دهد طی چند روز گذشته بیشتر تمرکز این نیروها به بمباران مواضع پ.ک.ک بوده است. در همین راستا در سومین و بزرگترین موج حملات، 50 فروند جنگنده بمب‌افکن اف - 16 ترکیه 400 نقطه از مواضع پ.ک.ک را در شمال عراق بمباران کردند. با وجود انتقادهایی که وجود دارد، عملیات ارتش ترکیه از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا حمایت شده است.
کد خبر: ۸۲۰۶۱۷

آن‌طور که شبکه خبری ان.تی.وی گزارش داده این عملیات یکشنبه‌شب آغاز و تا بامداد دوشنبه ادامه داشت. بنابراین گزارش، جنگنده‌های ترکیه از پایگاه هشتم جت در دیاربکر به پرواز درآمده و 9 شیرجه علیه اهداف زمینی در شمال عراق انجام دادند. ستاد فرماندهی ارتش ترکیه هنوز در این زمینه توضیحی نداده است.

حمله به روستایی در سوریه

از سوی دیگر، واحدهای حفاظت مردمی کردستان وابسته به حزب کردهای سوریه اعلام کرد توپخانه نیروی زمینی ارتش ترکیه یکشنبه‌شب یکی از روستاهای تحت کنترل این نیروها در شهر مرز جرابلس را هدف قرار دادند. این نیروها با درخواست از آنکارا به‌منظور متوقف کردن این حملات، جزئیاتی از تلفات یا خسارات این حمله گزارش نکردند. با این حال دید‌بان حقوق بشر سوریه مستقر در لندن گفت در این حمله چهار نفر زخمی شدند. چند ساعت پس از اعلام این خبر، وزارت خارجه ترکیه انجام چنین حمله‌ای از سوی نیروهای ترکیه را کاملا رد کرد. در همین رابطه روز گذشته اعلام شد صالح مسلم، رهبر حزب کردهای سوریه گفته است نیروهای این گروه می‌توانند در زمره نیروهای ارتش سوریه درآیند. وی هرچند شرط و شروط‌هایی را برای این کار تعیین کرده است اما به نظر می‌رسد ادامه حملات ترکیه می‌تواند توازن قوا در منطقه را برهم زده و کردهای سوریه را جذب ارتش این کشور کند.

همه این تحولات درحالی است که امروز قرار است نشستی ویژه از سوی ناتو برای بررسی درخواست ترکیه برگزار ‌شود. بنا به قوانین ناتو، در صورتی که اعضای این سازمان به این نتیجه برسند که تمامیت ارضی، استقلال سیاسی یا امنیت هر یک از اعضا به خطر افتاده است، دیگر اعضا راه‌های کمک به آن را بررسی می‌کنند.

ادعای عدم مداخله زمینی

احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه روز گذشته نشستی مطبوعاتی با سردبیران رسانه‌های ترکیه‌ای برگزار کرد. وی در این نشست گفت: ما نیروی زمینی به خاک سوریه نفرستادیم و این کار را هرگز نخواهیم کرد اما باید از نیروهایی که هم‌اکنون به عنوان نیروهای زمینی فعالیت می‌کنند و با ما همکاری دارند، حفاظت کنیم. اشاره نخست‌وزیر ترکیه به مخالفان به اصطلاح میانه‌رویی است که طی چند سال گذشته بر آن تاکید داشته‌اند. اما واقعیت این است که گروه‌های تروریستی همچون جبهه النصره (که در فهرست تروریستی آمریکا قرار گرفته‌اند) و احرار الشام، از عملیات نظامی ترکیه در سوریه حمایت کرده‌اند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با نیروهای کرد در سوریه اتمام حجت کرد و افزود: واحدهای حفاظت مردمی کردستان در سوریه اگر برای ترکیه مشکلی ایجاد نکنند، روابط خود را با دولت بشار اسد کاملا قطع کرده و با گروه‌های مخالف همکاری کنند، می‌توانند جایی در سوریه جدید داشته باشند. وی خطاب به رهبران حزب دموکراتیک خلق‌ها که تلاش می‌کنند از طریق سیاسی حقوق کردها را در ترکیه به‌دست آورند، گفت: شما باید بین مبارزه سیاسی و مبارزه مسلحانه یکی را برگزینید. ما دیگر به اندازه کافی صبر کردیم. رهبران این حزب حتی حاضر نشدند کشته شدن دو مامور پلیس ترکیه توسط عناصر پ.‌ک.‌ک را محکوم کنند. در مقابل صلاح‌الدین دمیرتاش، رهبر حزب دموکراتیک خلق‌ها در اولین واکنش طی چند روز گذشته نسبت به این حملات گفت: دولت ترکیه در حال وارد کردن گام به گام این کشور در جنگی نامشخص است.

در حالی که داوود اوغلو اعلام کرده با مسعود بارزانی، رئیس منطقه خودمختار کردستان عراق تلفنی گفت‌وگو کرده، فواد معصوم، رئیس‌جمهور عراق در گفت‌وگوی تلفنی با رجب طیب اردوغان همتای ترک خود از تصمیم ترکیه در جنگ با داعش استقبال کرد و گفت: مشارکت ترکیه در جنگ علیه تروریسم در کاهش خطر تروریسم علیه کشورهای منطقه و شکست تروریست‌ها به‌طور کامل موثر است. این درحالی است که نوری المالکی، نخست‌وزیر پیشین عراق با اعتراض به حمله ترکیه به مواضع کردها در شمال عراق از ترکیه خواست به این حملات پایان دهد.

ادامه تنش‌های داخلی

این اتفاقات در حالی است که طی یک هفته گذشته و با آغاز دستگیری‌های گسترده، اوضاع داخلی ترکیه نیز متشنج است. پس از حادثه هفته گذشته در شهر مرزی سروچ، نیروهای امنیتی دست به دستگیری افراد متهم به همکاری با داعش و پ.ک.ک زده‌اند.

در همین راستا، نیروهای امنیتی ترکیه صبح دیروز با حمله به مناطق مختلف تعداد دیگری را که متهم به عضویت در گروه تروریستی داعش یا پ‌.ک‌.ک بودند بازداشت کردند. به گزارش سی.‌ان.‌ان ترک، با بازداشت این افراد، شمار کسانی که از روز جمعه تاکنون از سوی نیروهای امنیتی ترکیه بازداشت شده‌اند به حدود 850 نفر رسید.

در این میان تظاهرات علیه اقدامات دولت در شهرهای مختلف ترکیه همچنان ادامه دارد. رسانه‌های ترکیه اعلام کردند بر اثر درگیری‌های خشونت‌آمیزی که میان پلیس و معترضان در محله «غازی» استانبول به‌‌وقوع پیوست، یک افسر پلیس مجروح شد و سپس در بیمارستان «تقسیم» براثر شدت جراحات جان خود را از دست داد. تنش‌های سیاسی و نظامی ترکیه بشدت بر بازار اقتصادی این کشور تاثیر گذاشته است. به گزارش ایرنا ، ارزش واحد پول ترکیه (لیر) در برابر دلار آمریکا و یورو، روز گذشته به پایین‌ترین سطح در تاریخ خود رسید. هر دلار آمریکا دیروز در بازار ارز این کشور بیش از 76/2 لیر ترکیه به فروش رفت و هر یورو نیز در مقابل 020/3 لیر ترکیه معامله شد. هر دلار آمریکا تا پیش از بروز ناآرامی‌ها در ترکیه حدود 6/2 لیر ترک و هر یورو 9/2 خرید و فروش می‌شد.

آمادگی برای یک ائتلاف سیاسی

رهبر دومین حزب پیروز انتخابات ترکیه اعلام کرد این حزب حاضر به تشکیل دولت ائتلافی با حزب حاکم عدالت و توسعه است. کمال قلیچدار اوغلو از حزب مردم جمهوریخواه ترکیه به روزنامه حریت گفت: با وجود این که به هزینه‌های بالای تشکیل یک دولت ائتلافی واقف هستیم، برای مصالح کشور مسئولیت انجام این کار را قبول می‌کنیم.

وی افزود: منافع کشور را به منافع حزبی ترجیح می‌دهد و هر گونه تاخیر در تشکیل دولت را به زیان ترکیه می‌داند. در انتخابات پارلمانی یک ماه و نیم پیش، حزب مردم جمهوریخواه ترکیه با کسب ۲۵ درصد آرا در جایگاه دومین حزب بزرگ این کشور قرار گرفت. البته به نظر می‌رسد این بار نیز تشکیل یک دولت ائتلافی به جایی نرسد زیرا قلیچدار اوغلو در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با حریت افزود: ما کاملا به این موضوع آگاه هستیم که داوود اوغلو براحتی می‌تواند با گروه‌های مختلف بر سر تشکیل دولت ائتلافی توافق بکند به شرط این‌که تحت فشارهای رئیس‌جمهور نباشد.

این درحالی است که برخی منابع خبری می‌گویند دلیل اصلی حملات ارتش ترکیه به نیروهای کرد تسلیم کردن رهبران سیاسی کرد بخصوص احزاب حاضر در پارلمان ترکیه برای ائتلاف با دولت داوود اوغلو است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها