رئیس سابق بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و از مسئولان سابق وزارت انرژی آمریکا گفت: برخی با انگیزه‌های نامعلوم اطلاعات غلط درباره سایت پارچین منتشر می‌کنند که می‌تواند بسیار خطرناک باشد و به جنگی دیگر منجر شود.
کد خبر: ۸۲۶۱۲۲

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، رابرت کلی در مقاله‌ای که در سایت لوبلاگ چاپ شده است، نوشت: به نظر می‌رسد الان نیز اطلاعات به خدمت سیاست درآمده است. پنجم آگوست، سایت بلومبرگ در مقاله‌ای با عنوان «ایران در حال پاکسازی سایت هسته‌ای خود است» گزارش داد جامعه اطلاعاتی آمریکا به کنگره خبر داده است مدارکی وجود دارد که نشان می‌دهد ایران در روز روشن و چند روز بعد از توافق با قدرت‌های جهانی، سایت نظامی خود را در پارچین بازسازی کرده است.

بازرس سابق آژانس می‌افزاید: دیوید آلبرایت، رئیس موسسه علوم و امنیت بین‌الملل در واقع زمینه این گزارش بلومبرگ را فراهم کرده است. موسسه مذکور سه تصویر ماهواره‌ای از پارکینگی نزدیک یک ساختمان منتشر کرد که آلبرایت از مدت‌ها قبل مدعی بوده است محل آزمایش‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای قبل از سال 2003 است. دو تصویر از سه تصویر (12، 19 و 26 جولای) بعد از امضای توافق گرفته شده، یعنی دوره‌ای که در گزارش اداره اطلاعات ملی به آن اشاره شده است.

کلی در ادامه یادداشت خود با طرح این سوال که ‌این تصاویر چه نکته‌ای را برملا می‌کند، نوشته است: در دو تصویر اول هیچ اتفاقی نمی‌افتد؛ نه خودرو، نه بولدوزر و نه فعالیت خاص و مهمی دیده نمی‌شود. در تصویر سوم، دو خودرو نزدیک یکی از دروازه‌های مجتمع پارک شده است. هر خودرو حدود چهار متر طول دارد و مشابه خودروهای سواری (سدان) است. علاوه بر این، بررسی دیگر تصاویر ماهواره‌ای مربوط به سایت نشان می‌دهد به استثنای چند مورد، چند خودرو در همه روزهای کاری هفته در همان نقطه پارک بوده‌ است. براساس این تصاویر، تعداد خودروهای پارک شده در سایت اواخر جولای کاهش یافته است.

خودروهای سدان که در تصویر 26 جولای دیده می‌شود، آن‌قدر کوچک است که بعید است بتوانند خاک جابه‌جا کنند. خلاصه آن‌که مدرکی دال بر تلاش برای «پاکسازی» منطقه یا خاک‌های اطراف سایت وجود ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها