jamejamonline
گوناگون عمومی کد خبر: ۸۲۶۰۰۹   ۰۸ شهريور ۱۳۹۴  |  ۱۲:۰۰

همان‌طور که می‌دانید اتومبیل های خانوادگی و در رأس آنها، مدل های سدان، در اولویت اکثریت خریداران اتومبیل در تمامی ادوار دنیا بوده‌اند. اما همواره عده‌ای وجود دارند که به‌سادگی و اقتصادی بودن سدانشان قانع نبوده و همانند سایر کالاهای زندگی خود به دنبال لوکس‌های این محصول هستند.

چالش شکوه و نبوغ مرسدس و بی ام و + فیلم + عکس

در این دسته کسانی هستند که به اتومبیلی لوکس با استهلاک کم و تجهیزات رفاهی مناسب قانع‌اند؛ اما بعضی‌ها علاوه بر این، از اتومبیل لوکس خود عملکردی نسبتاً بالا در رانندگی‌ هم انتظار دارند اما در این گروه نیز افرادی هستند که به این هم بسنده نکرده و خواهان خرید ابرسدان لوکسی هستند که با آن دیوانه‌وار به دل پیست زده و بتوانند از لذت رانندگی در سطح بالا بهره‌مند شوند و گاهی هم در کل‌کل‌های خیابانی، از اسپرت‌ها و سوپراسپرت‌ها کم نیاورند؛ در عین حالی که اتومبیلشان یک سدان لوکس خانوادگی است که برای استفاده روزمره هم مناسب بوده و گاهی هم می‌توانند با آن به مسافرت بروند.

در این مقاله قصد داریم دو تا از ابرقدرت های این رده را باهم مقایسه کنیم: ب‌ام‌و M3 و مرسدس 63 AMG.

از آنجایی که این دو اتومبیل هردو معیاری در سگمنت خود هستند، رقابت شاخ‌به‌شاخ آن دو اجتناب‌ناپذیر است. در آن سوی میدان رقیب بی‌ام‌و با دو مدل خودنمایی می‌کند: C63 AMG با موتور 4 لیتری معروف AMG با 470 اسب بخار قدرت و گشتاوری 650 نیوتن متری، همچنین مدل قوی‌تر آن یعنی C63 AMG S با همان موتور ولی با قدرت 503 اسب بخاری و گشتاور 700 نیوتن متری تا تیر خلاص را بر پیکره‌ M3 رها کند.

این موتور را قبل‌تر در مرسدس AMG GT با هر دو قدرت ذکر شده شاهد بودیم که هدف اصلی آن، رقابت با پورشه 911 می‌باشد؛ اما به‌کاربردن این موتور توسط این سازنده اتومبیل بر روی این مدل، حاکی از امپراتوری M3 در این سگمنت بوده و این نکته را به ما یادآوری می‌کند که رقابت با این اسطوره در این کلاس ، به‌سختی رقابت با 911 کبیر می‌باشد.

کمپانی بی ام و، M3 با کد F80 را تا سال 2015 بدون هیچ بسته‌ی افزایش قدرتی ارائه می‌دهد اما این سازنده اتومبیل برای فیس لیفت این مدل قصد دارد که در صورت درخواست مشتریان، competition package معروف خود را روی این مدل نیز ارائه دهد؛ پس ما نیز تا قبل از ورود مدل 2016 این اتومبیل به بازار، مدل پایه‌ مرسدس را انتخاب کردیم تا در حد ممکن، همه چیز برابر بوده و یک رقابت کاملاً منصفانه بین این غول و آن غول‌کش برگزار کنیم.

قدرت از طریق یک گیربکس 7 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های عقب AMG C63 انتقال می‌یابد تا مدل پایه را در 4.2 ثانیه و نسخه S آن را در 4.1 ثانیه از حالت سکون به سرعت 62 مایل یا 100 کیلومتر بر ساعت برساند. حداکثر سرعت هر دو نسخه به صورت الکترونیکی روی 250 کیلومتر بر ساعت (155 مایل) محدود شده‌است.

در آن سوی دیگر میدان بی‌ام‌و M3 با یک موتور شش سیلندر خطی دو توربوشارژ حضور دارد که 425 اسب بخار قدرت و 530.9 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند تا به ما بفهماند که لذت و داینامیک رانندگی صرفاً بیرون کشیدن یک قدرت خارق‌العاده از یک موتور V شکل نیست. بی‌ام‌و این قدرت و گشتاور را از طریق یک گیربکس پیشرفته‌ 7 سرعته DCT به چرخ‌های عقب می‌رساند تا شتاب صفر تا صد را همانند کلاس S مرسدس با 503 اسب بخار در 4.1 ثانیه طی کند؛ البته اگر خواهان لذت بیشتر رانندگی از طریق تعویض دستی این گیربکس باشید، این رکورد را در 4.3 ثانیه می‌توانید ثبت کنید. حداکثر سرعت این مدل هم همانند رقیب روی 250 محدود شده است.

اما رقابت شاخ‌به‌شاخ…

هر دو اتومبیل به‌طور مشابه در 4.0 ثانیه 0 تا 60 مایل را طی می‌کنند، هردو دارای ترمزهای پیشرفته و قابل توجهی هستند، در هر دو مدل قابلیت تنظیم سیستم تعلیق وجود دارد و هردو احساس بسیار متفاوتی در رانندگی می‌دهند.

بی ام و دارای یک هندلینگ بسیار قوی بوده، بسیار خوب به زمین چنگ می‌زند، در بدنه کمترین لغزش احساس می‌شود، بسیار سریع عمل کرده و دقیق به دستورات راننده واکنش می‌دهد؛ البته فرمان آن می‌توانست کمی حساس‌تر عمل کند.

سراغ مرسدس می‌رویم. اتومبیلی راحت‌تر، با تکان‌هایی کمتر در جلو و همچنین با لغزش بیشتر و تعادل کمتر در پیچ‌های سخت. این اتومبیل پیچ‌ها را با سرعت بالایی می‌پیماید، اما به چالاکی بی‌ام‌و نبوده و چسبندگی آن را ندارد. البته که این هندلینگ فوق‌العاده M3 باعث شده که قبل از شروع به رانندگی هیجان‌انگیز، سواری سفت‌تری نسبت به مرسدس داشته باشد که البته خاصیت این رده است. هنر موتور AMG وقتی مشخص می‌شود که موتور شش سیلندر خطی بی‌ام‌و صدای خشن و ترسناک لازم را ایجاد می‌کند، اما مرسدس حتی در سرعت‌های پایین، صدایی دل‌نشین‌تر با پرده‌ای بین بم و زیر ایجاد می‌کند. اینجاست که هنرنمایی واقعی این موتور شروع می‌شود، جایی که شما نیازی ندارید مرکبتان را شلاق بزنید تا از صدای آن لذت ببرید و احساس قدرت کنید!

شما نمی‌توانید هیچ‌گونه بحثی راجع به طبیعت بی‌امان انجین M3 بکنید. هرچند که قدرت 425 اسب بخاری آن به اندازه مرسدس 469 اسبی نیست، اما به احساس آتشین بی‌ام‌و اضافه می‌کند و M3 قلدر با آن بیشتر دور برمی‌دارد. همچنین بی‌ام‌و سبک‌تر از رقیب بوده و در شتاب و سرعت به‌آسانی با C63 AMG مطابقت داشته و رقابت می‌کند؛ هرچند که موتور خورجینی AMG در دورهای پایین‌تر سریع‌تر عمل می‌کند. هر دو گیربکس حالتی اسپورت برای تعویض سریع‌تر دنده دارند، اما تعویض‌های بی‌ام‌و سریع‌تر انجام می‌شود. این گیربکس در سریع‌ترین و تهاجمی‌ترین حالت می‌تواند وظیفه انتقال قدرت را بسیار سریع انجام دهد؛ که البته، این حالت برای رانندگی حرفه‌ای و سخت بهتر است. گیربکس هفت سرعته‌ اتوماتیک مرسدس ساده و معمولی‌تر است، البته به‌کارگیری این گیربکس در این مدل با چند ارتقا همراه بوده که عملکردی تهاجمی‌تر را به آن می‌بخشد. تعویض‌های آن کمی آهسته‌تر است، مخصوصاً وقتی شما به آرامی در حال رانندگی هستید.

در رابطه با موتور نرم‌تر مرسدس باید بگوییم که این موتور به دلیل حجم بیشتر و فشار پرخوران کمتر، برای رانندگی روزانه نرم‌تر عمل می‌کند. هردو اتومبیل شیفترهای تعویض دنده در پشت فرمان دارند؛ که این عمل را می‌توان سریع‌تر و به‌سادگی از پشت فرمان انجام داد. سیستم لانچ کنترل مرسدس آسان‌تر عمل می‌کند و اجازه‌ هرگونه هرزگردی را از چرخ‌ها سلب می‌کند و در صورت فعال بودن این سیستم، اتومبیل از حالت سکون به‌سرعت راه می‌افتد، درحالی‌که این سیستم در بی‌ام‌و در جلوگیری از هرزگردی چرخ‌ها کمتر مؤثر است.

همان‌طور که می‌دانید، هیچ یک از این اتومبیل ها، سواری آرام و نرمی ندارند، اما مرسدس تا حدودی نرم‌تر از بی‌ام‌و روی جاده نشان می‌دهد؛ البته که AMG C63 هم دارای سواری خشک است، اما با کمک‌فنرها و تعدیل‌کننده‌های به‌کاررفته در آن، در حالت رانندگی نرم (comfort mode) در انطباق‌پذیری با مسیر کمتر آزار می‌دهد. اما بی‌ام‌و روی سطوح غیر صاف سفت‌تر است و می‌تواند آزاردهنده باشد، بدون توجه به اینکه شما کدام حالت سیستم تعلیق را انتخاب کرده‌اید. پس به‌طور کلی در هریک از حالات رانندگی، مرسدس کمی نرم‌تر از رقیب عمل کرده و در عوض، بی‌ام‌و اسپورت‌تر رفتار می‌کند. البته به‌هیچ‌وجه نباید از هیچ یک از این دو اتومبیل، انتظار سواری نرم و راحت و با کمترین ضربات ناشی از ناهمواری‌های سطح مسیر داشته باشید.

در هر دو ابر اتومبیل فوق، شاهد کم‌صدایی قابل‌توجهی در سرعت‌های بالا در بزرگراه هستیم؛ هرچند که از سطح مسیر صداهای زیادی به گوش می‌رسد و در مرسدس نیز صدای دریچه گاز موتور کاملاً برطرف نمی‌شود.

نتیجه‌گیری نهایی:

BMW M3 DCT
نقاط مثبت:

عملکرد باورنکردنی
کابین هوشمند
میزان چسبندگی و هندلینگ

نقاط ضعف:

نفوذ صدا از سطح جاده
دل‌چسب نبودن صدای تولیدی

در یک جمله:
ویرانگری سریع و توانا، که البته سختی در ذات آن است!

Mercedes-Benz C63 AMG
نقاط مثبت:

دارای کیت‌های فراوان
موتور عضلانی
صدایی دل‌نشین
سواری نرم‌تر

نقاط ضعف:

هندلینگ و چسبندگی عادی
سیستم ناوبری و سرگرمی رنج‌آور

دریک جمله:
یک سالن هنرنمایی با عملکرد بالا که زندگی با آن راحت است!

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
نتبلنتیبن
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
حالا خداوكیلی بیا این دوتا واقعا ماشین و با ایران ... و سایپا مقایسه كن .من دیگه حرفی برای گفتن ندارم.


و من الله توفیق . . .
1394/06/11
۰
۰

نیازمندی ها