اختلاف‌نظرها در واشنگتن بر سر توافق هسته‌ای ایران و 1+5 به اوج خود رسیده و در تازه‌ترین اتفاقات در این ارتباط، اد رویس، نماینده جمهوریخواه و رئیس کمیته روابط‌خارجی مجلس نمایندگان آمریکا طرح قانونی برای رد توافق هسته‌ای با ایران را به این مجلس ارائه کرده است. همچنین در حالی ‌که تیزرهای تلویزیونی مخالفان توافق، تغییر نظر افکار عمومی آمریکا درباره نتایج مذاکرات هسته‌ای را هدف قرار داده
کد خبر: ۸۲۳۶۴۴

استیو راسل، نماینده جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا و از مخالفان سرسخت دولت اوباما، با انتقاد از جان کری، وزیر خارجه کشورش، او را «ساده‌لوح» خوانده و گفته است: توافق هسته‌ای با ایران، توافق خوبی نیست و کنگره باید مانع اجرای آن شود. با وجود این جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید مدعی شده آمریکا در خلال مذاکرات هسته‌ای هیچ امتیازی نداده است. او طرح موضوع خروج از توافق به‌ دنبال تغییر رئیس‌جمهور ایالات متحده را نیز «غیرعاقلانه» توصیف کرده است.

رویارویی تبلیغاتی اوباما و نتانیاهو درباره توافق وین

مهم‌ترین عامل تحریک مخالفان تندروی توافق هسته‌ای در واشنگتن، لابی صهیونیستی است. بر همین اساس رئیس‌جمهور آمریکا و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی سه‌شنبه شب در دو اقدام جداگانه درباره توافق هسته‌ای با یهودیان آمریکایی سخن گفتند. این اقدامات نشانه تلاش‌هایی همزمان در دو جهت، یکی برای حمایت از توافق و دیگری برای مخالفت با آن است.به گزارش سی.‌ان.‌ان، باراک اوباما که میزبان 22 نفر از رهبران جامعه یهودیان آمریکا بود، به آنها هشدار داد: مخالفت با توافق هسته‌ای معادل حمایت از جنگ با ایران است.او همچنین یادآور شد: اگر به ایران حمله کنیم، حزب‌الله تل‌آویو را موشک‌باران می‌کند.

این جلسه در حالی برگزار شد که ساعاتی پیش از آن بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از طریق ویدئویی به نشست این گروه از رهبران جامعه یهودی آمریکا پیامی فرستاد و با تکرار مواضع همیشگی‌اش گفت: توافق هسته‌ای با ایران نه‌تنها جلوی دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای را نمی‌گیرد؛ بلکه مسیر آن را هموارتر می‌کند. این توافق دو مسیر برای دستیابی به سلاح هسته‌ای در اختیار ایران قرار می‌دهد؛ مسیر نخست از طریق عمل به این توافق و مسیر دیگر از طریق نقض این توافق.

گفتنی است، رهبران حاضر در این نشست از سه گروه یهودی «اتحادیه ضدافترا»، «اتحادیه ارتدوکس» و جنبش «جی‌استریت» بودند. جنبش جی‌استریت از توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کند و کمپینی با هزینه پنج میلیون دلار به‌منظور تبلیغ جهت تصویب این توافق در کنگره به راه انداخته است. دیروز نخستین آگهی تلویزیونی این گروه یهودی در تلویزیون‌های آمریکا در جهت حمایت از توافق هسته‌ای با ایران پخش شد.

نتانیاهو نماینده یهودیان نیست

همزمان با این رویارویی سیاسی در واشنگتن، نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با عصر ایران با بیان این‌که اکثریت یهودیان آمریکا حامی توافق هسته‌ای اخیر هستند و نتانیاهو نماینده یهودیان نیست، گفت: متاسفانه اقلیتی از روسای کارخانه‌های اسلحه‌سازی و یهودیان افراطی که دارای دستگاه‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای هم هستند، مخالف توافق‌اند و سعی می‌کنند همه یهودیان را این‌گونه جلوه دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها