دکتر اصغر کیهان‌نیا، نویسنده و مشاور خانواده ‌ درباره استقبال اکثر ایرانیان از رمالان می‌گوید: اگر بخواهیم به موضوع نگاهی عمقی داشته باشیم باید گفت‌ دلایلی که مردم کشور را به سمت فالگیرها می‌کشاند زیاد است، اما شاید اصلی‌ترین مورد و به نوعی منشأ اول، فرهنگی است که در آن فال گرفتن وجود دارد.
کد خبر: ۸۲۳۳۸۰

وی افزود: بر همین اساس برای ما برخی از اتفاقات فرهنگ شده و جا‌افتاده، در عین حال چون در کشور ما قومیت‌های متفاوتی آمدند مثل تاتار، مغول‌ها، ترک‌ها و افغان‌ها و آنها نیز به این کارها علاقه‌مند بودند در ریشه مردم توجه به این موارد دیده می‌شود.

کیهان‌نیا‌ دلیل دوم گرایش مردم به رمالان را در تردید افراد دانسته و گفت: هر وقت ما در جایی تردید داریم و مشکوک می‌شویم به سمت کمک گرفتن از نیروهای غیرعقلایی می‌رویم که روی آوردن به رمال را تشدید می‌کند.

این مشاوره خانواده ادامه می‌دهد: دلیل سوم نبود آگاهی است؛ در این زمینه اهالی هر کشوری که از نظر فرهنگ فقیر‌تر باشد مردمش به این نوع از کارها اعتقاد بیشتری خواهند داشت. اما دلیل چهارم تشویق‌های وردستان فالگیر است که به صورت غیرعلنی و در پوشش دوست و آشنا به سمت هدف رفته و از فواید آن فرد می‌گویند. این افراد به صورت غیرمستقیم تبلیغات را تا جایی ادامه می‌دهند تا افراد به سوی رمال مورد نظر گرایش پیدا کنند.

اما دکتر کیهان‌نیا دلیل بعدی روی آوردن به فالگیر را استیصال افراد در تنگناهای زندگی دانسته و می‌گوید: اگر این افراد تسلط کمتری روی رفتار خود داشته باشند، خیلی سریع به این سو می‌روند تا خود را تسکین دهند.

وی ادامه می‌دهد: این‌که چرا قشر تحصیلکرده وارد این فضا می‌شود نیز خود دو دلیل عمده دارد؛ یکی فرهنگ فال و دوم نقش خانواده است. اگر خانواده به رمل و فالگیری علاقه‌مند باشد، فرزند از کودکی این موضوع در باورش ثبت می‌شود و چون والدین قوی‌ترین و موثر‌ترین و نزدیک‌ترین الگو برای فرزند هستند حتی با وجود تحصیلات باز فرزند تمایل به سمت رمالی دارد.

دکتر کیهان‌نیا این را هم می‌گوید که وقتی فرزندی در خانواده‌ای رشد کند که مادرش دائما در حال رفتن پیش فالگیرها بوده و تخم‌مرغ می‌شکند و... ممکن است در آینده فرزند اوهم روش مادر را‌ با شدت بیشتری ‌ ادامه دهد.

وی راه‌حل این اتفاق را در بلندمدت فرهنگسازی و کار در تلویزیون، رادیو و روزنامه‌ها می‌بیند و ادامه می‌دهد: رسانه‌ها باید با این کارهای احمقانه مبارزه کنند و عاقبت اعتماد به رمال‌ها را برای جامعه به تصویر بکشند، چرا که خیلی از معجون‌های رمالان واقعا افراد را مریض می‌کند. دومین کاری که می‌توان انجام داد و خیلی مهم است مبارزه با این افراد که قاچاقچیان فکر هستند‌با عقاید خرافاتی، از جامعه سوء‌استفاده می‌کند. مبارزه پلیس در این زمینه باید قاطعانه باشد و دوماه بعد این افراد را آزاد نکند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها