عراقچی:‌آمریکا به تعهداتش عمل نکند ظرف چندسال به حالت اول بر می‌گردیم

روایت رسانه ملی از پرسش و پاسخ هسته‌ای در بهارستان

تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان که در روزهای گذشته در نشست‌ها، سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های مختلف در جهت ابهام‌زدایی از ابعاد مختلف برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اقدام کرده است، در هفته گذشته، نشستی با اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس داشت و در این جلسه که بیش از 5/4 ساعت طول کشید، به پرسش‌های نمایندگان پاسخ داد.
کد خبر: ۸۲۱۷۰۶

رسانه ملی نیز براساس اقداماتی که از زمان جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای برای پوشش دیدگاه‌های مختلف در این زمینه انجام داده است، این جلسه پرسش و پاسخ را پنجشنبه از شبکه خبر پخش کرد.

در این نشست که با حضور سیدعباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی، مذاکره‌کنندگان ارشد هسته‌ای کشورمان و اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس برگزار شد، عراقچی به سوالات اسماعیلی، شفیعی، کامران، محسنی‌ثانی، دواتگری، جوکار، جهانگیرزاده، آقامحمدی، حاجی‌دلیگانی، کوثری، وحید احمدی، شوهانی، سوری، کریمی‌قدوسی، منصوری‌آرانی، موسوی‌نژاد، کارخانه و بخشایش اردستانی در مورد موضوعاتی همچون شرایط لغو تحریم‌ها، بازرسی از مراکز نظامی، اظهارات ضد و نقیض غرب درباره برجام، توافق محرمانه ایران با آژانس، شرایط تامین سوخت 20درصد برای فعالیت رآکتور تهران، نحوه بازرسی بازرسان از تاسیسات هسته‌ای، نحوه بازگشت تحریم‌ها، استفاده ابزاری آمریکا از حقوق بشر و مساله حمایت از تروریسم، ابهام درباره لغو یا تعلیق تحریم‌ها، تحریم‌های موشکی و تسلیحاتی، تحریم سوئیفت و تحریم‌های مالی و بانکی پاسخ داد.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در پاسخ به پرسشی درباره احتمال نقض عهد آمریکا بعد از انجام اقدامات اولیه ایران براساس برجام مبنی بر محدود کردن فعالیت هسته‌ای خود تصریح کرد: در شرایط کنونی ایران کشوری نیست که کسی بتواند با آن شوخی کند.

عراقچی تاکید کرد: اگر آمریکا به تعهدات خود پایبند نباشد، ایران ظرف چند سال به حالت قبل خود برمی‌گردد. در آن زمان شاهد خواهیم بود که دیگر ساختار تحریم‌ها شکست خورده و دیگر به حالت قبل برنمی‌گردد.

عراقچی در پاسخ به پرسشی درباره نحوه بازرسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از مراکز هسته‌ای و موضوعات مطرح شده درباره بازرسی از مراکز نظامی گفت: به نظر من این دغدغه‌ها و نگرانی‌ها در توافق برجام برطرف شده و ما خوشبختانه توانستیم که مانع زیاده‌خواهی طرف غربی شویم و فراتر از قوانین بین‌المللی را نپذیرفتیم و اطمینان داریم در مسیر بازرسی‌ها به‌هیچ‌وجه بازرسان به اسناد نظامی و حساس ما دسترسی نخواهند داشت.

معاون وزیر خارجه در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در توافق برجام برای تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران افزود: در این باره تمام تمهیدات اندیشیده شده است؛ زیرا کشور تا پنج سال سوخت موردنظر 20 درصد را دارد. همچنین در توافق برجام بصراحت آمده که ایران می‌تواند در بازار بین‌المللی سوخت 20 درصد خود را خریداری کند؛ اما در صورتی که کسی این سوخت را به ما نفروشد، براساس برجام، اعضای 1+5 مکلف به تامین سوخت 20 درصد برای رآکتور تهران هستند.

رمز ضمانت اجرایی برجام

وی درباره ضمانت اجرایی توافق برجام و احتمال عدم ارائه سوخت 20 درصد از سوی کشورهای غربی به ایران برای رآکتور تهران گفت: رمز ضمانت اجرایی برجام، توانایی هسته‌ای ایران است؛ زیرا آنها در سال‌های گذشته تجربه کرده‌اند که عهدشکنی‌شان چه نتایجی را به بار خواهد آورد و قطعا دیگر حاضر به تجربه آن نیستند.

عراقچی در پاسخ به سوالی درباره برنامه آژانس برای تعیین 150 بازرس برای بازرسی از مراکز هسته‌ای کشورمان گفت: این موضوع به این معنا نیست که 150 بازرس یکجا به تهران می‌آیند بلکه آژانس در فرآیند قانونی 150 نفر را به جمهوری اسلامی معرفی کرده و ما بعد از بررسی سوابق آنها، در صورت لزوم این بازرسان را تائید کرده و آژانس برای بازرسی از بین آنها افرادی را به ایران اعزام می‌کند. البته در توافق ذکر شده است که بازرسان باید از کشورهایی باشند که با ایران روابط دیپلماتیک داشته و به طور مثال بازرسان آمریکایی و کانادایی نمی‌توانند به ایران اعزام شوند.

دلایل صرف‌نظر چین و روسیه از حق وتو

وی در پاسخ به سوالی درباره موضوع بازگشت‌پذیری تحریم‌ها در ماده 12 قطعنامه و لغو وتوی چین و روسیه در این حوزه گفت: یکی از دلایل صرف‌نظر چین و روسیه از حق وتو در این مقوله این بود که فرآیند و روال ماده 12 بسیار پیچیده و سنگین است و در صورتی که بهانه‌ای واهی در این حوزه مطرح شود آن کشور ضمن پرداخت هزینه سیاسی آن، قطعا با عکس‌العمل ایران مواجه خواهد شد.

عراقچی با اشاره به سوالات مطرح شده از سوی نمایندگان درباره وجود کلمه «تعلیق» به جای کلمه «لغو» تحریم‌ها در توافق برجام تصریح کرد: موضوع لغو در توافق برجام در بحث اقتصادی و مالی بوده و براساس توافق صورت گرفته، این تحریم‌ها یکجا در روز اجرای توافق برداشته می‌شود. در بحث تحریم‌های دیگر نیز رهبر معظم انقلاب فرمودند بقیه تحریم‌ها در فاصله معقول برداشته شود که این در توافق محقق شده است.

بهانه‌جویی آمریکا در موضوعات دیگر ادامه می‌یابد

عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در پاسخ به سوالی درباره احتمال بهانه‌جویی آمریکا بعد از توافق هسته‌ای در رابطه با مسائلی مانند تروریسم و حقوق بشر، گفت: به نظر من آمریکایی‌ها حتما در این حوزه مانور خواهند داد؛ زیرا ما در مذاکرات تنها یکی از موارد اختلافی را مدیریت کردیم و این توافق به این معنی نیست که ما با آمریکا دوست شده‌ایم، چراکه سیاست ما مخالف استراتژی سلطه‌گرایانه آمریکا و همچنین حمایت این کشور از تروریسم و اختلاف‌افکنی در منطقه است.

نگرانی از تحریم‌های سوئیفت درست نیست

عراقچی با اشاره به سوالی درباره لغو تحریم‌های سوئیفت بعد ازهشت سال گفت: این تحریم‌ها علیه افرادی است که در فهرست موردنظر قرار دارند و این طور نیست که سوئیفت به عنوان یک شرکت خصوصی کل ایرانیان را تحریم کند. از این رو هر شخصی که از فهرست خارج شود، تحریم‌های سوئیفت برای آن لغو می‌شود. بنابراین نگرانی جامعه تجاری از این نوع تحریم درست نیست.

توضیحات تخت‌روانچی درباره سفر هیات‌های اروپایی

در آغاز این نشست، حمید تخت‌روانچی عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان به پرسش‌های کریمی قدوسی، جهانگیرزاده، جوکار، نقوی‌حسینی و آقامحمدی درباره سفر معاون صدر اعظم آلمان و هیات اقتصادی این کشور به تهران و شرایط پیش رو برای سفر هیات‌های سیاسی و اقتصادی غرب پاسخ داد.

تخت‌روانچی در پاسخ به پرسش نمایندگان گفت: سفر معاون صدراعظم آلمان به تهران، اولین سفر یک هیات بلندپایه اقتصادی اروپا به تهران بعد از توافق وین بود. البته پس از توافق ژنو، سفرهای مقامات سیاسی اروپا به تهران را شاهد بودیم. در رابطه با سفر اخیر باید توضیح بدهم که این هیات بلندپایه متشکل از مقامات غیردولتی، روسای شرکت‌های بزرگ صنعتی مانند زیمنس، AEG، فولکس واگن و دیگر شرکت‌های برجسته بود و در مدت سفرشان جلسات متعددی را با وزارتخانه‌ها، دستگاه‌ها و بخش‌های خصوصی برگزار کردند.

معاون وزیر خارجه با اشاره به رویکرد تیم مذاکره کننده آلمان در جریان مذاکرات هسته‌ای گفت: در آن دوران شاهد بودیم که مواضع تیم آلمانی در طول مذاکرات از دو کشور دیگر اروپایی بسیار بهتر بود و تلاششان در این جهت بود که مذاکراتشان به نتیجه برسد.

تخت روانچی در تشریح برنامه‌های سفر هیات‌ها و مقامات اروپایی به تهران در هفته‌های پیش رو گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده وزرای خارجه و اقتصاد ایتالیا، رئیس‌جمهور و هیات اقتصادی اتریش در هفته‌های پیش رو به تهران سفر می‌کنند. وی ادامه داد: قطعا یکی از سیاست‌های جمهوری اسلامی در بحث تعاملات اقتصادی این است که کشورهایی را که در زمان تحریم و سختی کنار ما بودند، در اولویت تعامل اقتصادی قرار دهیم و برنامه دولت بر این نیست که اروپا را جایگزین این کشورها کند.

توضیحات صالحی درباره ادعای پرکردن رآکتور اراک با سیمان

عصر دیروز جلسه پرسش و پاسخ اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس با علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان که روز سه‌شنبه گذشته برگزار شده بود از شبکه خبر پخش شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه خبر، صالحی در این جلسه درباره اظهارات وزیر خارجه آمریکا درباره قلب رآکتور اراک گفت: آقای کری در کنگره گفته است که وقتی ما مخزن رآکتور اراک را درمی‌آوریم، آنجا را پر از سیمان می‌کنیم. در حالی که به هیچ وجه اینطور نیست و فقط وقتی مخزن رآکتور را خارج کردیم داخل این مخزن را که میله‌های سوخت در آن قرار داده می‌شود سیمان می‌ریزیم تا طرف مقابل مطمئن شود این مخزن، دوباره مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. صالحی با استفاده از دو لیوان یکبار مصرف و قراردادن یکی از آنها درون یکی دیگر، با تمثیل، موضوع چاله رآکتور و مخزنی که پس از خارج شدن از سازه، باید پر از سیمان شود را توضیح داد. صالحی با بیان این‌که یک بار هم مقام معظم رهبری این سوال را پرسیدند، ادامه داد: بنده خدمت ایشان عرض کردم که از نظر ایمنی، اگر ما با هر ظرافتی این مخزن را خارج کنیم و بخواهیم دوباره بازگردانیم، من به‌عنوان مسئول سازمان نظرم این است که این کار را نکنیم. چون ممکن است کوچک‌ترین خدشه‌ای به آن وارد شده باشد و دیگر آن استحکام لازم را نداشته باشد و خدای ناکرده اتفاق بدی رخ دهد. لذا این مخزن را دیگر نباید با لحاظ کردن استانداردهای ایمنی بازگردانیم و دیگر هیچ جا استفاده نمی‌شود. وی گفت: اگر لازم باشد که رآکتور را دوباره راه بیندازیم، باید این قطعه نیز دوباره طراحی و ساخته شود. ساخت این مخزن در آن مقطع چهار سال زمان برد ،چون هم باید طراحی می‌شد و هم مقدمات و کارگاه مورد نیاز آماده می‌شد، اما اکنون دیگر چهار سال طول نمی‌کشد و به زمان بسیار کوتاه‌تری نیاز است تا آن را بسازیم.

رئیس سازمان انرژی هسته‌ای کشورمان ادامه داد: حتی به فرض برهم خوردن برجام و این‌که اصلا برجامی وجود ندارد، ما یا باید دوباره این مخزن خارج شده را بازگردانیم که بنده مخالفم و یا این‌که باید یک نمونه دیگر با طراحی جدید بسازیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها