از این رو برای ساخت خط یک متروی اصفهان که 21 کیلومتر طول دارد و شمال اصفهان را به جنوب این شهر متصل میکند، تاکنون 1300 میلیون تومان هزینه شده است و به گفته مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه، 700 میلیارد تومان دیگر نیز هزینه در بر خواهد داشت.
اما موضوعی که در ماههای اخیر بیش از پیش نگرانی کارشناسان و علاقهمندان میراث فرهنگی اصفهان را به دنبال داشته، آغاز مراحل ساخت خط 2 متروی اصفهان است.
این خط که قرار است شرق اصفهان را به غرب این کلانشهر وصل کند، از زیر بخش بزرگی از بافت تاریخی شهر گذر خواهد کرد. بر اساس مصوبه شورای عالی ترافیک کشور، خط شرقی ـ غربی متروی اصفهان از خمینیشهر آغاز میشود و با عبور از خیابان اشرفی اصفهانی به میدان امام حسین(ع) به عنوان ایستگاه مشترک خطهای اول و دوم میرسد.
این خط با عبور از ایستگاه میدان امام حسین(ع) وارد خیابان سپه میشود و با عبور از زیر قسمت شمال میدان نقشجهان وارد خیابان حافظ میشود و در نهایت به زینبیه میرسد.
عمده نگرانی علاقهمندان میراث فرهنگی و کارشناسان درباره ساخت خط2 مترو، عبور این غول آهنی از زیر میدان نقشجهان به عنوان یکی از آثار ثبت شده اصفهان در فهرست آثار تاریخی جهانی است.
آنها میگویند ارتعاشات دستگاه حفاری و واگنهای مترو پس از بهرهبرداری، میتواند به میدان 400 ساله اصفهان ـ که در دوران صفویه ساخته شده ـ آسیبهای زیادی وارد کند اما در چنین شرایطی، مدیرعامل شرکت قطار شهری اصفهان و حومه اعتقاد دارد که طرحهای توجیهی و راهکارهای جلوگیری از ایجاد لرزه به سازمان میراث فرهنگی ارائه شده و با عبور مترو از زیر میدان نقشجهان، مشکلی متوجه این اثر منحصر بهفرد تاریخی نخواهد شد.
محمدجواد شعرباف میگوید: به سازمان میراث فرهنگی و یونسکو اطمینان خاطر دادهایم که با راهکارهای در نظر گرفته شده، درصورت عبور مترو از زیر میدان نقشجهان، هیچ آسیبی به این اثر تاریخی نمیرسد.
به گفته او، قرار است کارشناسان یونسکو در آینده نزدیک با سفر به اصفهان، این طرحهای توجیهی را از نزدیک مطالعه و بررسی کنند.
به گفته وی، یکی از خطوط جایگزین، خیابان عبدالرزاق است که بافت فرسوده بسیار بیشتری نسبت به مسیر میدان نقشجهان دارد و در نهایت، اگر مترو از زیر این میدان تاریخی گذر نکند، باید از زیر مسجد جامع اصفهان عبور کند.
در همین حال مشاور امور میراث فرهنگی سازمان قطار شهری اصفهان نیز تاکید میکند مطالعات باستانشناسی انجام شده نشان داد هیچ مشکلی برای ساخت این خط حملونقلی درونشهری وجود نخواهد داشت.
طراوت میگوید: با استفاده از نوعی سامانه مونیتورینگ در میدان نقشجهان، تمامی ارتعاشاتی که در این مکان تاریخی وجود دارد، ثبت و پردازش میشود تا در صورت وجود هر گونه خطر، راهکارهای لازم برای رفع عامل خطر به اجرا درآید.
به گفته طراوت، این سامانه مونیتورینگ به اندازهای حساس و دقیق است که میتواند میزان ارتعاش ایجاد شده به وسیله قدم زدن بازدیدکنندگان را هم ثبت و پردازش کند.
سعید ابوالقاسمی - جامجم
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد