به گزارش خبرنگار جامجم، خودروسازان اروپایی از نخستین تاجرانی بودند که همراه هیاتهای تجاری به بازار ایران وارد شدند و حتی توافقات و قراردادهایی نیز منعقد کردند.
در همین حال به نظر میرسد ورود زودهنگام خودروهای خارجی به ایران، بازار کشور را تحت تاثیر قرار داده است؛ به طوری که اکنون بازار خودروهای داخلی در رکود به سر میبرد و با وجود اینکه فصل تابستان، فصل رونق بازار خودروست، خرید و فروش چندانی در زمینه خودروهای نو صورت نمیگیرد.
همچنین بسیاری از خودروسازان داخلی اقدام به فروش فوقالعاده یا همراه با تسهیلات خودروهای خود کردهاند که خود نشانهای از تغییر بازار است. این تکاپو درخودروسازان چینی نیز وجود دارد؛ آنان که تا دیروز و به لطف تحریمها خود را در بازار خودرو ایران ماندگار و پابرجای همیشگی میدانستند، اکنون جایگاه خود را متزلزل میبینند.
در همین حال دیروز مدیرعامل بزرگترین شرکت خودروساز کشور در نشستی مطبوعاتی، خبر از بروز تحولات جدیدی در بازار خودروی ایران داد؛ تحولاتی که شامل کاهش سهم خودروهای چینی، ورود بنز و فولکس واگن، فعال شدن رنو و پژو و سرانجام تحول در قیمت خودروهای داخلی به علت ورود خودروهای خارجی است.
شرایط سخت چینیها برای ماندن در بازار خودروی ایران
به گفته مدیرعامل ایرانخودرو با ورود شرکتهای خودروساز اروپایی شرایط برای شرکتهای چینی در بازار خودرو ایران سختتر خواهد شد.
هرچند خودروهای چینی از نظر مشخصات فنی و کیفیت توان رقابت با خودروهای اروپایی را ندارند، اما قیمت مناسب محصولات چینی باعث شده تا خودروسازان این کشور از فرصتهای ایجاد شده در دوران تحریم نهایت استفاده را ببرند. با ورود خودروسازان اروپایی به ایران، جا برای خودروسازان چینی تنگ خواهد شد و چینیها برای حضور در بازار خودروی ایران، چارهای جز تلاش برای ارتقای کیفیت محصولات خود ندارند.
وی افزود: چین باید نگاه خود را درباره خدمات پس از فروش «که گفته میشود صاحب اول و آخر خودروی چینی کسی است که این خودروها را میخرد» تغییر دهد.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: سهم خودروهای چینی در سبد محصولات ایرانخودرو حداکثر 5 درصد خواهد بود.
بنز در راه است
مدیرعامل ایرانخودرو گفت: ایران خودرو بزودی قرارداد 10 سالهای را برای تولید خودروهای تجاری با ساخت داخل مناسب، با شرکت خودروسازی بنز امضا میکند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ هاشم یکهزارع افزود: شرکت ستاره ایران واردکننده و شرکت تاپ خودرو تولیدکننده خودروهای سواری بنز در آینده نزدیک تولید و عرضه محصولات بنز را در کشور آغاز میکنند.
وی تصریح کرد: بنز از شرکای قدیمی ایرانخودروست که بازار ایران را در پی تحریمها ترک کرد، اما اکنون تمامقد تصمیم به حضور در بازار ایران دارد که دو تا سه ماه آینده دفتر آن در تهران افتتاح میشود.
وی همچنین گفت: ایرانخودرو مذاکراتی با شرکت خودروسازی فولکس آلمان از قدرتمندترین و معتبرترین شرکتهای خودروساز دنیا داشته است.
پژو از حضور در ایران مطمئن نباشد
مدیرعامل ایرانخودرو تصریح کرد: ایران خودرو برای همکاری با شرکتهای خودروساز خارجی فرش قرمز برای آنها پهن نمیکند.
در این راستا شرکت پژو بداند درخصوص رفتاری که در گذشته داشته است باید پاسخگو باشد و با وجود مذاکرات انجام شده و قراردادهای تنظیم شده با پژو این شرکت نباید مطمئن باشد که شریک اصلی ایرانخودرو خواهد بود.
وی گفت: سیاست ایران خودرو در قبال کشورهایی که در جریان مذاکرات مواضع مناسبی در مقابل ایران اتخاذ نکردهاند و به حقوق حقه ایران توجه نکردند همان سیاست نظام و دولت جمهوری اسلامی ایران است.
یکهزارع گفت: 22 درصد از فروش جهانی پژو مربوط به بازار ایران بود که در نتیجه خروج این شرکت از ایران این بازار بزرگ را از دست داد.
باز تنظیم قیمت خودروهای داخلی
مدیرعامل ایرانخودرو درباره تغییر قیمت خودروهای داخلی با ورود خودروهای خارجی جدید گفت: هیچ خودروساز خارجی حتی با ساخت داخل، توان رقابت با خودروهای تولیدی ما را ندارد.
یکهزارع در عین حال افزود: خودروهایی که در داخل تولید میشود حداقل با یک فاصله قیمتی 30 درصدی ارزانتر از خودروهای خارجی تولید میشود.
این در حالی است که اکنون فاصله قیمتی میان خودروهای داخلی و خودروهای خارجی مونتاژی بسیار بیش از 30 درصد است؛ لذا مدیرعامل ایرانخودرو با کاهش زبانی این فاصله به 30 درصد، نوعی باز تنظیم قیمت خودروهای داخلی را در ذهن مصرفکننده رقم زده است.
وی با بیان اینکه 5 تا 10 درصد از سبد خودروهای تولیدی ما را خودروهای لوکس تشکیل میدهد، گفت: بیشترین نیاز خودرویی ما به لحاظ قیمت بین 25 تا 35 میلیون تومان است و ما با در نظر گرفتن کشش بازار در این سطح حرکت میکنیم.
مذاکره مستقیم با رنو
وی رنو را از شرکای تجاری ایرانخودرو دانست و افزود: شرکت رنوی فرانسه قرار بود از طریق شرکت رنوپارس 200 هزار دستگاه، ایرانخودرو 150هزار دستگاه و پارسخودرو 150 هزار دستگاه و در مجموع 500 هزار دستگاه تندر 90 تولید و بخشی از آن را صادر کند.
مدیرعامل ایرانخودرو با بیان اینکه این تولید محقق نشد، گفت: از زمان تولید تندر 90 در ایران تا امروز حداکثر 400 هزار دستگاه از این خودرو تولید شده است.
یکهزارع با بیان اینکه تندر 90 با شکل جدید تا آخر امسال به بازار عرضه خواهد شد، گفت: برای هر محصولی که به بازار عرضه میشود، عمری تعریف شده است و با توجه به اینکه مردم دوست دارند محصولات جدیدی را ببینند اگر من در آن زمان تصمیمگیر بودم هرگز سراغ فیسلیفت (تغییر شکل و ظاهر جدید) تندر 90 نمیرفتم.
بازارخودروی ایران دیگر بازار قبلی نخواهد بود
دکتر مهدی تقوی
کارشناس اقتصادی
چه خودروسازان بخواهند و چه نخواهند، بازارخودروی ایران پس از رفع احتمالی تحریمها دیگر آن بازار سابق نخواهد بود.
دلایل متعددی در این باره وجود دارد. اما مهمترین آن، شکستن انحصار دو خودروساز بزرگ در این بازار است که براساس آخرین آمار 94 درصد سهم بازار را در اختیار دارند.
اکنون شکل بازار به گونه ای درآمده است که دیگر برای شکستن انحصار نیازی به دستکاری تعرفه واردات نیست بلکه همین ورود خودروسازان خارجی و اقدام به تولید مشترک خودرو اثرش بیش از کاهش تعرفه واردات است.
ورود این خودروسازان فقط یک ورود ساده نیست چراکه خواه ناخواه خودروسازان داخلی را مجبور به تجدیدنظر درشیوههای تولید، بهرهوری، مالی و قیمت فروش و سرانجام بهرهوری خواهد کرد.
بدیهی است خودروسازان بینالمللی تحت تاثیر شیوههای غیرشفاف اقتصاد خودرو قرار نمیگیرند چراکه عادت کردهاند به روش خود، بازارها را تحتتاثیر قرار دهند و میبینیم آنها به هرجا که رفتهاند اقتصاد آن بازار را تحتتاثیر قرار دادهاند. در ایران هم ماجرا همین گونه خواهد شد.
در شرایطی که یک خودروساز بینالمللی در کنار خودروساز ایرانی استانداردهای خدمات پس از فروش، بازاریابی، قیمت و پاسخگویی را به نمایش میگذارد دیگر نمیتوان خریداران رابا حرف راضی کرد و پیچاند! بلکه خریداران همان استانداردها را از خودروساز ایرانی مطالبه خواهند کرد.
این مطالبه در میانمدت دیگر جنبههای کمی و کیفی صنعت خودروی ایران را دربر خواهد گرفت حتی ورود خودروسازان خارجی میتواند سیاستهای قیمتگذاری دولت و وزارت صنعت را نیز تحت تاثیر قرار دهد؛ چرا که دولت در این خودروسازان سهمی ندارد که بخواهد ضوابط قیمت را به آنان تحمیل کرده و آنان را وادار به قیمتگذاری دستوری کند.
لذا به نظرم بازار خودروی ایران از جهات مختلف این روزها آبستن تحولات جدیدی است که این بار مصرف کننده ایرانی میتواند با نوع رفتار و مطالبه خود، روند تغییرات این بازار را به سود خود هدایت کند.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد