وزارت بهداشت خدمات دیالیز و درمان سرطان را واگذار می‌کند

معاون درمان وزیر بهداشت گفت: گسترش مراکز دیالیز و نوسازی آنها و اجرای برنامه آمایش سرزمینی مراکز درمانی سرطان به سازمان‌های مردم نهاد واگذار می‌شود.
کد خبر: ۸۱۹۵۸۰

به گزارش ایرنا، محمدآقاجانی در همایش ملی سازمان‌های مردم‌نهاد حوزه سلامت افزود: با توجه به تغییر الگوی بیماری‌ها از بیماری‌های واگیر به غیرواگیر و هزینه‌های سرسام‌آور پیشگیری و درمان آنها، اکثر دولت‌ها توان تامین منابع مالی این حوزه را ندارند و برای رفع این مشکل از توان سازمان‌های مردم‌نهاد استفاده می‌کنند.

وی با بیان این‌که در آمریکا دو میلیون سازمان مردم‌نهاد وجود دارد که اداره 67 درصد بیمارستان‌های کشور را به‌عهده دارند، یادآور شد: در کشور ما سهم سازمان‌های مردم‌نهاد در مدیریت سلامت اندک است و در مجموع فقط 500 سازمان مردم‌نهاد در کشور داریم.

معاون درمان وزیر بهداشت توضیح داد: سازمان‌های مردم‌نهاد در بسیاری از حوزه‌ها می‌توانند وارد شوند و آموزش، پژوهش و اطلاع‌رسانی عمومی یکی از این حوزه‌هاست و بجز این موارد، حمایت مالی از بیماران و خانواده‌های آنها نیز می‌تواند یکی از زمینه‌های اصلی فعالیت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد تعریف شود.

آقاجانی عنوان کرد: بر این اساس رویکرد جدید وزارت بهداشت واگذاری تصدی خدمات سلامت به سازمان‌های مردم‌نهاد است و توسعه و تجهیز مراکز دیالیز نیز یکی از این زمینه‌هاست که از این پس مسئولیت آن به این سازمان‌ها واگذار می‌شود.

تحول در خدمات دیالیز

وی بیان کرد: حدود 22 هزار بیمار نیازمند دیالیز در کشور داریم که هر سال 10 درصد به تعدادشان اضافه می‌شود و هم‌اکنون 4500 دستگاه دیالیز در کشور داریم که 1400 دستگاه آن فرسوده و از رده خارج است و باید جایگزین شود، ضمن این‌که باید سالی همین تعداد دستگاه دیالیز نیز به ناوگان خدمات درمانی کشور اضافه شود.

معاون درمان وزیر بهداشت یادآور شد: باید سالانه 2800 دستگاه جدید دیالیز اضافه کنیم، در حالی که وزارت بهداشت با توجه به محدودیت منابع چنین توانی را ندارد و سالانه حداکثر می‌توانیم 200 دستگاه دیالیز جدید خریداری کنیم. وی با بیان این‌که سیاستگذاری جدید وزارت بهداشت این است که به‌طور کلی نوسازی و تجهیز ناوگان خدمات دیالیز کشور به سازمان‌های مردم‌نهاد واگذار شود، خاطرنشان کرد: از این پس وزارت بهداشت در حوزه خدمات دیالیز فقط استانداردها را تدوین و ابلاغ و از طریق دانشگاه‌های علوم پزشکی بر کار مراکز دیالیز نظارت می‌کند و ایجاد مراکز دیالیز جدید باید براساس نظام سطح‌بندی و نیازسنجی ملی صورت گیرد.

آقاجانی ادامه داد: بر این اساس انتظار داریم طی سال‌های 94 و 95 تحول جدی را در خدمات دیالیز به بیماران کلیوی در کشور شاهد باشیم.

سالانه 90 هزار بیمار مبتلا به سرطان داریم

وی افزود: سالانه حدود 90 هزار بیمار جدید سرطانی در کشور داریم که در سال 1409تعداد این بیماران به سالی 155 هزار نفر می‌رسد، سرطان هم اکنون سالی 450 هزار سال از عمر ایرانیان می‌کاهد و هر سال 90هزار میلیارد ریال برای کشور بار مالی دارد که 30 هزار میلیارد ریال آن فقط درحوزه درمان است.

آقاجانی بیان کرد: برنامه جدید وزارت بهداشت این است که طرح آمایش سرزمینی سرطان با ایجاد ده قطب پیشگیری و درمان سرطان که در سطح یک تا سه سطح‌بندی می‌شود، ایجاد شود و در هر شهر یک مرکز شناسایی و ثبت بیماران مبتلا به سرطان داشته باشیم.

وی ابراز کرد: وزارت بهداشت آمادگی دارد اجرای این برنامه ملی را که براساس نظام سطح‌بندی اجرا می‌شود، به سازمان‌های مردم‌نهاد بسپارد و سیاستگذاری، برنامه‌ریزی،تدوین استاندارد و نظارت بر اجرای آن را وزارت بهداشت انجام دهد.

اشغال 90 درصد تخت‌های دولتی

آقاجانی یادآور شد: اکنون تقریبا تمام ظرفیت بیمارستان‌های دولتی در حال استفاده است و به‌طور متوسط ضریب اشغال تخت بیمارستان‌های دولتی در کشور 80 درصد است که با احتساب بیمارستان‌های کوچک 32 و 64 تختخوابی در شهرهای کوچک به‌دست آمده، در حالی که اگر بیمارستان‌های بزرگ را در نظر بگیریم ضریب اشغال تخت حدود 90 درصد است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها