درباره سریالی که در شبکه نمایش خانگی توزیع شد

دندون طلا و سیاه‌های فراموش شده

داوود میرباقری، فیلمنامه‌نویس و کارگردان تئاتر، تلویزیون و سینما که مینی سریال «دندون طلا» با نویسندگی و کارگردانی او از 12 مرداد در شبکه نمایش خانگی توزیع می‌شود، ساخت مجموعه «سلمان فارسی» برای تلویزیون را آرزوی خود دانست.
کد خبر: ۸۱۹۲۹۷
دندون طلا 12 مرداد می‌آید

به گزارش جام‌جم، نشست رسانه‌ای و مراسم رونمایی از مجموعه «دندون طلا»، شامگاه سه‌شنبه با حضور برخی از عوامل اصلی این اثر شبکه نمایش خانگی و جمعی از هنرمندان و اصحاب رسانه در خانه همایش برگزار شد.

ابتدا و در نشست خبری این مجموعه، داوود میرباقری (نویسنده و کارگردان)، مهران برومند (تهیه‌کننده)، مهدی فخیم‌زاده، ستاره اسکندری، حمیدرضا آذرنگ و حامد بهداد، بازیگران نقش‌های اصلی، درباره مینی‌سریال «دندون طلا» صحبت کردند و به پرسش‌های مختلف خبرنگاران در این خصوص پاسخ دادند.

داوود میرباقری، دلیل اقتباس تصویری «دندون طلا» را، موفقیت نمایشی به همین نام و به کارگردانی خودش در دهه هفتاد دانست و گفت: نمایش «دندون طلا» سال 78 در سالن اصلی تئاترشهر روی صحنه رفت و با استقبال تماشاگران روبه‌رو شد؛ اقبالی که باعث شد این نمایش، قریب به چهار ماه و تعداد 120 اجرا، روی صحنه باشد. اما در شرایطی که خیلی‌ها مشتاق دیدن این نمایش بودند، مجبور شدیم اجرا را به پایان برسانیم.

به همین دلیل، بسیاری از علاقه‌مندان، موفق به دیدن این نمایش نشدند. طی این سال‌ها هم همیشه از طرف مردم با این تقاضا روبه‌رو بودم که کار را دوباره روی صحنه ببرم و یا آن را به صورت تصویری ثبت کنم که درنهایت تصمیم گرفتم که آن را به صورت یک مینی‌سریال برای شبکه نمایش خانگی بسازم تا تماشاگران بیشتری آن را ببینند.

این کارگردان درخصوص همکاری دوباره با مهدی فخیم‌زاده پس از «مختارنامه» هم توضیح داد: تجربه همکاری با آقای فخیم‌زاده در «مختارنامه» به قدری لذتبخش بود که تصمیم گرفتم از این به بعد در کارهایم اگر نقشی مناسب ایشان بود، در خدمت آقای فخیم‌زاده باشم. ضمن این‌که از همکاری با بازیگران دیگری همچون حامد بهداد، حمیدرضا آذرنگ و ستاره اسکندری هم خوشحالم، بخصوص خانم اسکندری که نقش بسیار سختی را در این کار بازی کرد.

میرباقری، در بخش دیگری از سخنانش، آرزوی خود را کارگردانی مجموعه «سلمان فارسی» برای تلویزیون دانست و گفت: پروژه سلمان فارسی در این سال‌ها برای خودم تبدیل به یک باور شده است و منتظرم تا شرایط مالی برای ساخت این مجموعه فراهم شود. در صورت برطرف شدن مشکلات، به سرعت ساخت «سلمان فارسی» را شروع می‌کنم.

این فیلمساز که پیشتر هم مجموعه «شاهگوش» را برای شبکه نمایش خانگی ساخته بود، به ظرفیت‌های بالای جذب مخاطب در این شبکه اشاره کرد و افزود: در صورتی که از شبکه نمایش خانگی بدرستی بهره‌برداری شود، می‌تواند عرصه بسیار تاثیرگذاری باشد. به همه دوستان سینماگرم توصیه می‌کنم تا نگاهشان را به این شبکه عمیق‌تر کنند و این فرصت نمایشی را جدی بگیرند.

کارگردان فیلم‌های «آدم برفی» و «ساحره» ادامه داد: امیدوارم در ادامه بتوان کارهای سنگین و تاریخی را هم در شبکه نمایش خانگی ساخت، اما الان بخش خصوصی توان ساخت چنین آثاری را ندارد.

مهدی فخیم‌زاده، بازیگر نقش اصلی «دندون طلا» هم در این نشست گفت: شبکه نمایش خانگی، امتیازاتی نسبت به سینما و تلویزیون دارد. معضل اساسی سینمای ما، عدم روشن بودن این نکته است که چه چیزی باید ساخت و چه کسی باید درباره آن نظر بدهد؟ یکی از مشکلات دیگر، بحث تولید و نمایش است، مثل همین مشکلی که برای «رستاخیز» و آقای احمدرضا درویش پیش آمده است. اما شبکه نمایش خانگی اگرچه آغاز بدی در ایران داشت و سریال‌های نصفه نیمه‌ای، ساخته شد و برخی به قول‌هایی که به مردم دادند، عمل نکردند، با «شاهگوش» ـ ساخته داوود میرباقری ـ مناسب عمل کرد و امیدوارم با «دندون طلا» این فضای مناسب ادامه داشته باشد.

ستاره اسکندری هم در این نشست گفت: من جزو خوش‌شانس‌ترین بازیگران هستم، چون هم در نمایش دندون طلا، نقش نیره را بازی کردم و هم در مینی‌سریالی اقتباسی از آن، ایفاگر این نقش هستم. بنابراین مدیون انتخاب آقای میرباقری هستم، چون 15 سال از اجرای نمایش گذشته است و فکر نمی‌کردم آقای میرباقری پس از این همه مدت، باز هم از من در این نقش استفاده کند، ولی خوشبختانه به من اعتماد کردند. من هم سعی کردم کاستی‌های آن سال‌های خودم را در این اثر جدید جبران کنم.

حامد بهداد نیز «دندون طلا» را تجربه خوبی برای خود دانست و گفت: این کار سوگی است بر نمایش تخت حوضی ایران که متاسفانه در سال‌های اخیر فراموش شد. اما کارهایی مثل دندون طلا باعث می‌شود، چیزهای اصیلی مثل نمایش‌های سیاه‌بازی و تخت حوضی، دوباره احیا شود.

بازیگر فیلم‌های «جرم» و «آرایش غلیظ» ادامه داد: همکاری با آقای میرباقری باعث افتخار من است و با وجود فشردگی فیلمبرداری، خسته نشدیم. بنابراین هیچ پیش‌بینی جز موفقیت برای این کار نمی‌بینم. لازم می‌دانم این اجرا را به امیریل ارجمند ـ که در نمایش اصلی، نقشی که من در این مجموعه برعهده دارم را بازی می‌کرد ـ و خانواده محترم ایشان تقدیم کنم.

حمیدرضا آذرنگ هم به سابقه آشنایی و همکاری‌های قبلی‌اش در آثاری چون شاهگوش و یلدا با میرباقری اشاره کرد و گفت: تاکنون برای بازی در هیچ کار تصویری، تا این میزان وحشت نداشتم. چون هم اجرای صحنه‌ای این اثر را ندیده بودم و هم قرار بود یک شخصیت را در جوانی و پیری بازی کنم. اما دشوارترین بخش بازی‌ام، قسمت‌های سیاه‌بازی‌اش بود.

مهران برومند، تهیه‌کننده «دندون طلا» هم به صداقت و همدلی گروه اشاره کرد و گفت: آقای میرباقری منبع الهام و عشق همه ما موقع کار بود و ما تحت مدیریت ایشان، وظیفه تهیه سریال را برعهده گرفتیم.

مینی‌سریال «دندون طلا» به کارگردانی داوود میرباقری در 9 قسمت تولید شده و از 12 مرداد در شبکه نمایش خانگی توزیع می‌شود.

علی رستگار - فرهنگ‌وهنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها