وال‌استریت ژورنال: رقابت دشوار شرکت‌های خارجی در بازار ایران

روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال نوشت: شرکت‌های خارجی در بازار ایران با رقابت دشواری مواجه هستند.
کد خبر: ۸۱۹۲۰۵

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، بنویت فاکون و بیل اسپیندید در تحلیلی برای این روزنامه نوشتند: شرکت‌های نفت و گاز آمریکایی و اروپایی بعد از برداشته شدن تحریم‌ها علیه ایران انتظار دارند که نه‌تنها از این فرصت استفاده کنند، بلکه با خود شرکت‌های ایرانی نیز بشدت رقابت کنند یا حتی سرمایه‌گذاری‌های مشترک انجام دهند. یکی از مقامات صنعتی گفته است، ‌اگر توافق هسته‌ای ایران اجرا شود و تحریم‌های اقتصادی علیه ایران تا پایان سال یا اوایل سال 2016 برداشته شود، شرکت‌های ایرانی بخوبی قادر خواهند بود تا برای به دست آوردن میلیاردها دلار در قراردادهای خدماتی یا برای ایجاد روابط استراتژیک با شرکت‌های خارجی رقابت کنند.

مهدی حسینی، ‌یکی از مشاوران ارشد وزارت نفت ایران در این‌باره اظهار کرد: یکی از نتایج مطلوب برداشته شدن تحریم‌ها، رشد سریع ظرفیت داخلی ماست.

روبین میلز، رئیس مشورتی در شرکت انرژی منار در دبی نیز گفت: دولت ایران احتمالا نیازمند شرکت‌های نفتی خارجی خواهد بود تا با این شرکت‌های داخلی جدید همکاری کنند که احتمالا این وضع به سرمایه‌گذاری مشترک منجر خواهد شد. وی در ادامه افزود: اگر تحریم‌ها برداشته شود، بعد از آن پیمانکاران داخلی قطعا یک نقش بزرگ دارند.

حسینی نیز در این‌باره گفت:‌ در غیاب شرکت‌های نفتی بزرگ، شرکت‌های ایران ‌ترقی کردند. به عنوان مثال یک شرکت ایرانی که تا قبل از تحریم‌ها، تنها توانایی انجام برخی تعمیرات محدود در فلات قاره را داشت، در حال حاضر سه کشتی عظیم دارد که توانایی قرار دادن لوله‌ها تا بالای پنج کیلومتر در یک روز را دارند، یعنی چیزی بسیار بیشتر از آنچه ایران نیاز دارد. ایران در حال حاضر می‌تواند دکل‌های حفاری نفت ماسه‌ای در فلات قاره تولید کند که در حوزه نفتی پارس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها