دیروز روز خبرهای مهم و تاریخ‌ساز بود. در حالی که رسانه‌های جهان اخبار داغ بیانیه هسته‌ای ایران را منتشر می‌کردند، ساعت 16 و 19 دقیقه و 57 ثانیه فضاپیمای نیوهورایزنز (به معنی افق‌های نو) پس از سفری 5/9 ساله به مقصد پلوتو، از فاصله 12 هزار و 500‌کیلومتری این خرده‌سیاره دوردست گذر کرد. این آغاز فصلی نو و دوران تازه اکتشافات در دوردست‌های منظومه شمسی بود.
کد خبر: ۸۱۷۲۲۷

در شرایطی که پیش از این هیچ تصویر نزدیکی از پلوتو ندیده بودیم و هرچه پیشتر از نیوهورایزنز به زمین مخابره شده بود تصاویری نه‌چندان مطلوب بود، روز گذشته ناسا نخستین تصویر واضح دریافتی از این سیاره دوردست را منتشر کرد. آنچه در روزهای اخیر تعجب دانشمندان را برانگیخته رنگ نارنجی این سیاره و قسمت‌های تاریک و روشنی است که در عکس‌هایی که از این سیاره گرفته شده، دیده می‌شود.

نمایی که بسیار شبیه چهره‌ای است که پیشتر از مریخ دیده بودیم. دیروز بیش از 1200 دانشمند و خبرنگار مهمان مدعو در مرکز کنترل ماموریت نیوهورایزنز در آزمایشگاه فیزیک کاربردی دانشگاه جان هاپکینز، گذر فضاپیمای نیوهورایزنز از کنار پلوتو را به طور زنده مشاهده کردند و این لحظه تاریخی را جشن گرفتند.

آنچه در این تصویر می‌بینید نزدیک‌ترین نمایی است که به احتمال فراوان از این پس در کتاب‌ها و مقالات به عنوان تصویر پلوتو مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

دانش

کاظم کوکرم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها