مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران همزمان با اعلام بیانیه ایران و 1‌+5 گفت: بعد از برداشته شدن تحریم‌ها ایران با حداکثر ظرفیت خود به بازار نفت برمی‌گردد.
کد خبر: ۸۱۷۱۹۷

به گزارش شانا، سیدمحسن قمصری دیروز در نشست بررسی آینده نفت ایران در دوره پساتحریم در مرکز پژوهش‌های پولی و بانکی بانک مرکزی، درباره این که سهم ایران از بازار نفت اروپا در دوره پساتحریم چه میزان خواهد بود، افزود: سعی ما بر این است که بتوانیم با حداکثر ظرفیت صادرات نفت را انجام دهیم و به دوران قبل از تحریم که با سهم ٤٢ و
٤٣ درصدی از بازار اروپا را داشتیم، برگردیم. وی با بیان این که بازار نفت آسیا اولویت اول محسوب می‌شود، اظهار کرد: بازار نفت آسیا به دلیل جغرافیایی و نزدیکی به ایران اولویت نخست نفت ایران است.

قمصری در پاسخ به پرسشی درباره این که با وجود جنگ سهم در بازار جهانی نفت، ایران چگونه می‌تواند بعد از لغو تحریم سهم خود را از این بازار پس بگیرد با اشاره به خاص بودن نفت خام ایران که نه فوق سبک است و نه فوق سنگین، تصریح کرد: صحبت از جنگ سهم و مازاد عرضه 5/2 تا 5/3 میلیون بشکه‌ای در بازار جنبه تبلیغاتی دارد و نباید چندان مورد توجه قرار گیرد. فکر نمی‌کنم ما آن‌قدر وارد جنگ سهم شویم.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران درباره‌ برنامه‌ریزی‌های نفتی کشور برای انعقاد قرار‌داد‌های بلند‌مدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت با شرکت‌های نفتی بین‌المللی افزود: پالایشگاه‌هایی هستند که علاقه دارند نفت خام ما را بخرند و باید با آنها به یک نقطه تفاهم برسیم.

وی افزود: هم اکنون نمی‌توانم در مورد آینده سهم نفت ایران صحبت خاصی کنم، اجازه دهید بازار باز شود و ما وارد آن شویم. اما قطعا انعقاد قرار‌داد‌های بلند‌مدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت در دستور کار قرار دارد.

این مقام نفتی گفت: با توجه به سطح فعلی قیمت‌ها، پیش‌بینی می‌شود در سال 1394 حدود 28 میلیارد دلار درآمد نفتی کسب شود.

قمصری اظهار کرد: گرچه در صورت لغو تحریم‌ها میزان صادرات نفت ایران افزایش می‌یابد، اما قیمت‌ها نیز به تبع آن پایین می‌آید، بنابراین میزان درآمد نفتی ایران در سال 1394 در خوشبینانه‌ترین حالت 28 میلیارد دلار و در بدبینانه‌ترین وضعیت 25 میلیارد دلار خواهد بود.

بیانیه هسته‌ای ایران، قیمت نفت را 2 درصد کاهش داد

درهمین حال روزنامه فایننشیال تایمز انگلستان اعلام کرد، همزمان با انتشار اخباری که نشان می‌دهد ایران و قدرت‌های جهانی به بیانیه نهایی رسیده‌اند، قیمت نفت در بازارهای جهانی 2 درصد کاهش یافت.

به گزارش ایرنا از روزنامه یادشده، قیمت نفت برنت دریای شمال دیروز سه‌شنبه در بازار لندن 1/2 درصد کاهش یافت و به 65/56 دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با تبعیت از الگویی مشابه الگوی قیمتی نفت برنت،
3/2 درصد کاهش یافت و به 51 دلار در هر بشکه رسید. بر این اساس، وضعیت مازاد عرضه نفت در بازارها سبب شده تاکنون چند بانک بین‌المللی پیش‌بینی کنند قیمت‌های آتی نفت در کوتاه‌مدت کاهش خواهد یافت. در این باره بانک مریل لینچ آمریکا اعلام کرد، قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت این کشور بزودی به کمتر از 50 دلار در هر بشکه کاهش خواهد یافت.

کامرز بانک آلمان نیز اعلام کرد، احتمال کاهش قیمت نفت برنت دریای شمال به کمتر از 55 دلار در هر بشکه و کاهش قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت به کمتر از 50 دلار در هر بشکه وجود دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها