jamejamonline
اقتصادی صنعت و انرژی کد خبر: ۸۱۶۷۱۸ ۲۲ تير ۱۳۹۴  |  ۱۶:۲۳

بی اعتمادی به اینده بازار و انتظار کاهش قیمت ها مصرف کنندگان واقعی را در تصمیم گیری برای خرید مردد کرده است از این رو دارندگان خودرو نه خریدارند و نه فروشنده، روندی که رکود را تشدید کرده است ، بسیاری قیمت های حاکم بربازار خودرو را کاذب می دانند و بی صبرانه در انتظار تغییر شرایط اقتصادی و رسیدن به کف قیمت بازار هستند.

چشم انداز مبهم بازار خودرو و انتظار کاهش قیمت ها

بازار راکد خودرو در روزهای داغ تابستان که همه سال به دلیل رونق سفرهای تابستانی فصلی پرکار برای بنگاه داران بود، امسال فروشندگان خودرو را وادار به تخفیف های اجباری می کند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما ؛ فعالان بازار خودرو می گویند رکود قیمت ها منجر به کاهش یک تا سه میلیون تومانی قیمتها شده ، روندی که از دوماه پیش اغاز شده است و همچنان ادامه دارد.

اقای افشار صاحب یک نمایشگاه خودرو در محدوده خیابان امام حسین(ع) می گوید:"رکود بازار از ابتدای امسال اغاز شده است ، خریدو فروشی نیست،هیچ کس به واقعیت بازار اطمینان ندارد ، زمانی تولید کنندگان خودرو و زمانی دیگر شورای رقابت با یک تصمیم بازار را به هم می ریزند، اختلاف اینها اطمینان را از بازار گرفته است.

وی می افزاید:هم اکنون مصرف کنندگان در انتظار کاهش بیشتر قیمتها هستند که موجب شده است تا خریداران اقدام به خرید نکنند و رکودی سنگین در بازار حاکم شده است.

اسماعیل زاده از دیگر فعالان بازار خودرو معتقد است:"از ابتدای ماه مبارک رمضان تاکنون یک خودرو هم نفروخته ایم،رکود باعث شده است برای فروش خودروهای با قیمت بیش از 100 میلیون تومان دست کم 10میلیون تومان تخفیف به مشتریان بدهیم و این تخفیف های اجباری برای خودروهای سواری داخلی 500 هزارتومان تا یک میلیون تومان است.

وی معتقد است: تا مردم به بازار نیایند رونقی در بازار نخواهد بود و این امر هم مستلزم ثبات در بازار و مشخص شدن قیمت هاست.

این فعال بازار خودرو می گوید : تا چند ماه پیش پراید را 21 میلیون تومان می فروختیم و اکنون 20 میلیون تومان . بعضی ها 19 میلیون و 800 هزار تومان هم می دهند اما مشتری نیست.

این فعال بازار خودرو کیفیت پایین خودروهای داخلی و قیمت بالای این تولیدات را عامل اصلی کسادی بازار عنوان کرد و افزود:"کیفیت پایین خودروهای صفر کیلومتر داخلی موجب شده است مصرف کنندگان چندان از کیفیت خودروها راضی نباشند به طوری که اغلب ترجیح می دهند خودروهای کارکرده بخرند چراکه کیفیت ان در مقایسه با خودروهای صفر کیلومتر بهتر است.

وی می گوید:"کاهش تقاضا موجب شده است هم اکنون قیمت پراید از 20 میلیون و 700 هزار تومان به 20 میلیون و 100 هزار تومان کاهش یابد ، حتی برخی نمایشگاه داران خودروهای خریداری شده با قیمت بالا را کمتر از قمیت خرید و با ضرر می فروشند خود ما پرشیا را 36 میلیون و 200 هزار تومان فروختیم و این درحالی است که قیمت کارخانه 500 تا 700 هزار تومان افزایش قیمت داشته است.

کریمی یکی دیگر از فعالان بازار خودرو معتقد است: افزایش کیفیت خودروهای داخلی می تواند منجر به رونق بازار شود اما این رکود بر بازار خودروهای با کیفیت خارجی حاکم است به طوری که قیمت خودروهای خارجی هم سه تا چهار میلیون تومان کاهش داشته است.

وی تاکید کرد: هر چند رکود بازار را برخی با مسائل سیاسی گره می زنند اما به اعتقاد من این رکود بیشتر ناشی از کیفیت خودروهای داخلی است و تناسب عرضه و تقاضا نداریم.

بررسی میدانی خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما نشان می دهد هم اکنون قیمت هر دستگاه پراید حدود 20 میلیون تومان ،پژو glx 405 ، 29 تا 30 میلیون تومان ،تیبا 24 تا 25 میلیون تومان ،پژوه 206 تیپ 5 معادل 36 میلیون و 500 هزار تومان ،پژو206 تیپ 2 برابر 33 میلیون تومان ،ال 90 معمولی 42 میلیون تومان،دنا 43 میلیون و 500 هزار تومان و هر دستگاه ال 90 اتومات 51 میلیون تومان به فروش می رسد.

در حالی که خودروسازان داخلی تمایل چندانی به کاهش قیمت ندارند خودروسازان خارجی و نمایندگان داخلی این خودروسازان هم چشم انداز امیدوار کننده ای برای کاهش قیمت تولیدات خود ترسیم نمی کنند.

امید طالشیان نماینده یکی از شرکت های خودروساز خارجی می گوید : با توجه به افزایش دستمزدها و هزینه های تولید ، در صورت جمع بندی نهایی مذاکرات با کشورهای 1+5 و برداشته شدن بخشی از تحریم ها ، قیمت خودرو کاهش نمی یابد.

وی می افزاید:" افزایش هزینه های تولید ناشی از افزایش نرخ ارز است و اشتباه است اگر فکر کنیم جمع بندی نهایی مذاکرات منجر به کاهش قیمت خودرو خواهد شد .

امید طالشیان افزود : تجربه نشان داده است هرگاه رونق اتفاق افتاده قیمت ها چه قیمت خودرو و سایر کالاها افزایش یافته است و نه تنها قیمت خودرو در صورت برداشته شدن تحریم ها کاهش نخواهد یافت بلکه با خارج شدن بازار از رکود با افزایش قیمت خودرو در بازار مواجه خواهیم شد.

وی گفت : جمع بندی نهایی مذاکرات اثار کاهشی روی قیمت خودرو نخواهد داشت و رکود فعلی در بازار خودرو ناشی از اثار روانی مذاکرات و امید مشتریان به کاهش قیمت است.

طالشیان افزود : در صورت رفع تحریم ها شاهد ورود برندهای بهتر و خودروهای لوکس با قیمت های بالاتر در بازار خواهیم بود ، اگرچه برداشته شدن تحریم ها تسهیل مناسبات پولی شرکت ها و تسریع فعالیت ها را در پی خواهد داشت.

وی به انتظارات مصرف کنندگان داخلی از خودروسازان اشاره کرد و گفت : باتوجه به افزایش تنوع در خودروهای تولیدی و وارداتی ، خودروسازان طرف قرارداد با شرکای خارجی درصدد تولید خودروهایی با قیمت مناسب ، استهلاک و هزینه کمتر و درعین حال کیفیت بالاتر با هدف تامین رضایت مشتریان هستند.

طالشیان با بیان اینکه در بحث خدمات پس از فروش هدف ما این است که پای مصرف خریداران خودرو به واحدهای تعمیرگاهی باز نشود ، افزود : درحال حاضر میزان مراجعه به واحدهای تعمیرگاهی برخی برندهای ما کمتر از یکدهم درصد است و همین مراجعه پائین به تعمیرگاهها باعث نارضایتی تعمیرگاهداران شده است که ما برای جلوگیری از ضرر و زیان انها برنامه هایی چون

نمانیدگی چند برند و ارائه مشوق هایی برای ادامه همکاری در دستور کار داریم.

وی افزود : مذاکرات جدی با خودروسازانی از ژاپن و برخی کشورهای اروپایی در حال انجام است تا درصورت جمع بندی نهایی با طرف های مذاکره کار را اغاز کنیم.

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رزمنده دوران دفاع مقدس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
با سلام مسولان محترم دوشركت خودروسازی ایران الان كه به همت رزمندگان تیم هسته ایران توافق حاصل شده وكم كم سایه شوم تحریم ها دارد محو می شود ملت ایران هیچ عجله ای برای خرید خودرو های بی كیفیت شما ندارند شما می بایستی هم كیفیت وهم قیمت خودروهای ساخت داخل را افزایش دهید تا بتوانید در بازار حضور داشته باشید وهم بتوانید در صادر خودرو شاءن ومنزلت ایران عزیز را حفظ كنید.
۰
۰

یادداشت

بیشتر
سیاست اقتصادی روحانی همان روش احمدی نژاد است

سیاست اقتصادی روحانی همان روش احمدی نژاد است

یک کارشناس اقتصادی در یادداشتی در جام جم آنلاین نوشت: دولت آقای روحانی از لحاظ تفکر دو دولت کاملا متفاوت بودند ولی ما در حوزه اقتصاد شاهد سیاست هایی کاملا یکسان با آثار مشابه بودیم.

اعزام نفتکش به ونزوئلا، تابوشکنی بود

اعزام نفتکش به ونزوئلا، تابوشکنی بود

محمدعلی خطیبی، نماینده پیشین ایران در اوپک در یادداشتی برای جام جم آنلاین درباره نفتکش های سوخت‌رسان ایران در حال ورود به آب‌های ونزوئلا، نوشت: در صورت مزاحمت برای نفتکش های ایران، هم در خلیج فارس هم در خارج از این حوزه توان پاسخگویی وجود دارد.

كرونا، نرخ ارز و آینده بورس

كرونا، نرخ ارز و آینده بورس

نقدینگی لجام‌گسیخته، قیمت سوخت (بنزین و گازوئیل) و نرخ ارز را شاید بتوان سه متغیر راهبردی در اقتصاد ایران دانست كه تغییر و تلاطم در هركدام به‌تنهایی می‌تواند سایر بخش‌های اقتصاد ایران را به‌شدت متأثر کند.

گفتگو

بیشتر
پیشنهاد سردبیر بیشتر