یکی از جلوه‌های باشکوه قدس، نمازهای جماعتی است که بخصوص در ماه مبارک رمضان هر ساله رونق ویژه‌ای می‌گیرد. نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی نیز با درک همین مساله، هر ساله محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های بیشتری را بر نمازگزاران تحمیل می‌کنند تا شاید جلوی این سیل جمعیتی را که از نقاط مختلف فلسطین به سوی قدس روان می‌شوند، بگیرند؛ هرچند در این کار همیشه ناکام بوده‌اند.
کد خبر: ۸۱۵۲۶۹
نمازهای باشکوه قدس

در طول سال پیوسته روزهای جمعه، صهیونیست‌ها از ورود افراد زیر 40 سال به مسجدالاقصی جلوگیری می‌کنند. آنها از حضور جوانان در صفوف نماز بخصوص در مسجدالاقصی وحشت دارند. حتی گاه صهیونیست‌ها بهانه‌هایی واهی می‌تراشند تا نمازهای جمعه را در قدس منحل کنند. برای مثال مقامات رژیم صهیونیستی به بهانه شلیک موشک از شمال نوار غزه تاکنون بارها از رفتن مردم غزه به مسجدالاقصی جلوگیری کرده‌اند. چندی پیش نیز صهیونیست‌ها به بهانه شلیک موشک از غزه به ساحل عسقلان در جنوب فلسطین اشغالی به فلسطینیان ساکن نوار غزه اجازه برگزاری نماز را در روزهای پنجشنبه و جمعه در مسجدالاقصی ندادند. همچنین یک بار دیگر اسرائیلی‌ها اعلام کردند چون اوضاع در اطراف گذرگاه بیت حانون ناامن است، تل آویو اجازه خروج به نمازگزاران مسلمان را نمی‌دهد.

با این حال مسلمانان فلسطینی هر طور شده خود را به قدس می‌رسانند. در این میان جوانان فلسطینی گاه با تحمل همه نوع خطر از دیوار حایل بالا می‌روند و خود را به مسجدالاقصی می‌رسانند که اوج شهامت و قدرت ایمان آنان را نشان می‌دهد. سربازان اسرائیلی برای هر جنبده‌ای که بخواهد از دیوار حایل رد شود دستور تیراندازی دارند. همچنین اسرائیل هر از گاهی یهودیان افراطی را تحریک می‌کنند که به مسلمانان در مسجدالاقصی یورش ببرند یا در روزهای معینی این مسجد را به اشغال خود در آورند. بعد به بهانه همین درگیری‌ها مسجدالاقصی را به روی نمازگزاران می‌بندند و به نمازگزاران اجازه ورود به آن را نمی‌دهند. با این حال نمازگران فلسطینی حتی شده در کوچه پس‌کوچه‌های اطراف قدس می‌ایستند و نماز را برگزار می‌کنند. یک بار خبرگزاری‌ها با عکس وخبر این موضوع را منتشر و گزارش کردند که صدها نمازگزار فلسطینی به خاطر بسته شدن درهای مسجدالاقصی و محاصره آن توسط نظامیان صهیونیست، در خیابان‌های منتهی به مسجدالاقصی، نماز خود را اقامه کردند.

همان طور که اشاره شد نمازهای جمعه در ماه مبارک رمضان شکوه بیشتری پیدا می‌کند. در ماه رمضان امسال اعلام شد در اولین جمعه آن حدود ۳۵۰ هزار فلسطینی نماز خود را در مسجدالاقصی به جا آوردند. درهمین ارتباط، شیخ عزام الخطیب، مدیر اوقاف و امور مسجدالاقصی اعلام کرد: نمازگزاران از قدس و اراضی اشغالی 1948 و نیز از کرانه باختری به مسجدالاقصی آمدند. دومین نماز جمعۀ ماه مبارک رمضان نیز در مسجدالاقصی با حضور 200 هزار نمازگزار فلسطینی برگزار شد. الخطیب در این باره گفت: این تعداد در مقایسه با نماز جمعه هفته قبل، صد هزار نفر کمتر بود و علت آن، جلوگیری نظامیان اسرائیلی از رسیدن مردم به مسجدالاقصی بود. بر پایه این گزارش، رژیم صهیونیستی زنان کمتر از 30 سال و مردان کمتر از 50 سال از اهالی کرانه باختری را از سفرِ بدون مجوز به قدس منع کرد. وزارت جنگ رژیم صهیونیستی برای اجرایی کردن این محدودیت‌ها، تدابیر شدید امنیتی و موانع متعددی در برابر سفر فلسطینی‌ها ایجاد کرد.

بارها تاکنون مشاهده شده برای مثال فلسطینی‌های ساکن غزه یا مصر سوار بر اتوبوس خواستار رفتن به مسجدالاقصی شده و اسرائیلی‌ها آنها را از نیمه‌راه بازگردانده‌اند. دسترسی به مسجدالاقصی برای همه فلسطینیان غیرممکن است. همچنان که دسترسی این قبله نخست مسلمانان به ملت اسلام غیرممکن است. اما از آنجا که قدس در قلب همه آنها جای دارد آرزویشان این است که روزی با آزاد شدن سرزمین‌های اشغالی بتوانند نماز جماعت را در مسجدالاقصی برگزار کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها