سالگرد ساقط کردن هواپیمای مسافربری ایران

جنایتی که هرگز فراموش نمی شود

۲۷ سال پیش در صبح یکشنبه ۱۲ تیر ۱۳۶۷، ‌۲۹۰ مسافر که ۶۶ نفر آنان کودک و ۵۲ نفرشان زن بودند، سوار هواپیمای ایرباس ایران ایر شدند تا نیم ساعته به دبی برسند.
کد خبر: ۸۱۳۶۹۱
جنایتی که هرگز فراموش نمی شود

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مسافران سوار هواپیما می شوند، طبق روال همه پروازها مهماندار مشخصات پرواز و کادر پروازی را اعلام می کند: «.... از طرف خلبان محسن رضائیان و کمک خلبان کامران تیموری ورود شما را به هواپیما خوشامد می گوئیم؛ شماره پرواز 655، مقصد پرواز فرودگاه دبی ، مدت پرواز 30 دقیقه ... »

اما چند کیلومتر آن طرف تر در آب‌های خلیج فارس در نزدیکی جزیره قشم، ناو جنگی وینسنس امریکا حدود چهار کیلومتر داخل آب‌های سرزمینی ایران شده است ، این را نوار ویدئویی ضبط شده در ساعت 10 صبح یکشنبه 27 تیر می گوید.

در این نوار ویدئویی که بعدها از این ناو فاش شد، خدمه ناو رسما اعلام می کنند که ناو در محدوده 9 و سه دهم مایلی جزیره قشم مستقر شده است.

حدود 7 دقیقه از پرواز 655 بندرعباس گذشته است که در کمال ناباوری ناو امریکایی وینسنس به فرمان ویل راجرز، دو موشک از نوع «ام آر 12» به هواپیمای مسافربری بندرعباس ـ دبی شلیک می کند، این موشک‌ها برای هدف قرار دادن هواپیماهای پیشرفته با سرعت بالا طراحی شده است.

هر دو موشک به هواپیما اصابت می کند، هواپیما در آسمان منفجر می شود و در جنوب جزیره هنگام سقوط می کند و همه 290 مسافر هواپیما کشته می شوند.

موج خشم و بهت از این جنایت امریکایی سر تا سر ایران را فرا می گیرد و جمهوری اسلامی ایران از شورای امنیت سازمان ملل می خواهد برای رسیدگی به جنایت کشتار290 مسافر ایرباس جلسه فوری تشکیل و واکنش جدی نشان دهد.

محمد جواد ظریف که آن زمان از اعضای اصلی نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد بود، در مصاحبه‌ای با بیان اینکه دولت جمهوری اسلامی ایران این اقدام امریکا را عمل تجاوزکارانه و قتل عام توأم با خونسردی می داند.

او می گوید:" این اقدام ناو امریکایی از قبل طراحی شده بود."

شورای امنیت سازمان ملل متحد به درخواست ایران جلسه فوری تشکیل می دهد اما بعد از بررسی موضوع فقط به یک ابراز تأسف اکتفا می کند و از هرگونه موضع گیری برخلاف مصالح امریکا خودداری می کند و ریگان رئیس جمهور وقت امریکا هم رسما از اقدام ویل راجرز فرمانده ناو وینسنس دفاع می کند.

ویل راجرز می گوید: او و نیروهایش این هواپیمای مسافربری را با هواپیمای جنگی اف چهارده اشتباه گرفته اند، این در حالی است که ابعاد ایرباس سه برابر اف 14 است و تشخیص آن حتی بدون رادار و دوربین امری آسان است.

موضوع اشتباه گرفتن این دو هواپیما حتی برای مجری شبکه تلویزیونی ای بی سی امریکا که چند روز بعد در برنامه ای زنده به این موضوع می پردازند قابل باور نیست .

او می گوید: «چطور ممکن است که ناوی مانند وینسنس با تجهیزات کم نظیر و پیشرفته راداری و شناسایی که دارد، هواپیمای بزرگ ایرباس را با هواپیمایی کوچکی مانند اف چهارده اشتباه بگیرد!!»

خود راجرز فرمانده وقت ناو وینسنس چندماه قبل از 12 تیر 67 ، دقت عمل ناو وینسنس را این‌گونه توصیف کرده بود: «وینسنس توانایی هایی بی نظیر و زیادی دارد و توان سیستم شناسایی و شلیک همزمان آن بسیار عالی است.»

مقام معظم رهبری دو سال بعد در سخنرانی شان در سالگرد ساقط شدن هواپیمای مسافربری ایران در این باره فرمودند: «در حالی که براساس مقررات بین المللی کسی اجازه ندارد به هواپیمای مسافربری هیچ گونه تعرضی کند، این را با قریب 300 مسافر ساقط می کنید بعد می گوئید اشتباه کردید!! غلط کردید اشتباه کردید. اشتباه کردیم یعنی چه؟! چرا پس فرمانده آن ناو را به محاکمه نکشیدید اگر اشتباه کرده بود؟!»

امریکائیها نه تنها فرمانده ناو وینسنس را به علت این کشتار محاکمه نکردند، بلکه در مراسمی به او نشان شجاعت هم دادند.

فرزند یکی از شهدای ایرباس که در زمان ساقط شدن هواپیما، مادرش او را سه ماهه باردار بوده و نام پدرش اسحاق عامری را دارد، می گوید: «امریکایی ها کار بسیار بچه گانه و غیرقابل توجیهی کردند؛ آنان می گویند اشتباه شده، اگر اشتباه بوده است پس چرا به ویل راجرز فرمانده ناو مدال دادند. من برای آمریکایی ها متاسفم!»

27 سال از شلیک ناو امریکایی وینسنس به هواپیمای مسافربری ایران و کشتار 290 مسافر بیگناه آن می گذرد، اما در تمام این مدت امریکا که دائم فریاد دفاع از حقوق بشرشان برضد دیگر کشورها بلند است، هیچ گاه حاضر نشده اند حتی مسئولیت این اقدام ضدبشری خود را بپذیرند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
۰
۰
ایرانی ها برای گفتن مرگ بر امریكا دلایل بیشماری داریم و این یك نمونه از بی شرفی امریكایی های دروغگوی است.مرگ بر امریكا

نیازمندی ها