فردا 12 تیرماه، سالروز هدف قرار گرفتن هواپیمای مسافربری ایران در آسمان خلیج‌ فارس است. فاجعه‌ای که با شلیک دو فروند موشک از سوی ناو جنگی آمریکایی وینسنس شکل گرفت و طی آن 290 نفر از خدمه و مسافران پرواز 655 بندرعباس به دبی از جمله 66 کودک جان باختند.
کد خبر: ۸۱۳۵۵۷
روایت یک جنایت

سال 1367 بود و دفاع مقدس جمهوری اسلامی در مقابل تهاجم رژیم بعث عراق و حامیان بین‌المللی آن وارد هشتمین سال شده بود.

ناکامی دشمنان در مهار قدرت رو به تزاید ایران به‌رغم فشارهای مختلف اقتصادی، سیاسی، نظامی، همچنین سربرآوردن جنبش‌های اسلامی آزادیخواه در نقاط مختلف خاورمیانه متاثر از ایده انقلاب اسلامی و از دیگر سو تعهد آمریکا به حفظ امنیت رژیم صهیونیستی سبب شد تا ایالات متحده و متحدان غربی آن سیاست برخوردهای خشن را جهت تقابل با جریان انقلاب و بیداری اسلامی منطقه در پیش گیرند.

بر این اساس به بهانه‌های مختلف به ایجاد بحران در آبراه خلیج‌فارس پرداختند و به اشکال گوناگون همچون حمله به اسکله‌های نفتی، اسکورت نفتکش‌ها، بازرسی کشتی‌های تجاری و باری و ورود تحریک‌آمیز به آب‌های سرزمین ایران دخالت خود را افزایش دادند، تا این‌که جنایت مذکور بوقوع پیوست.

آنها ابتدا منکر هدف قرار دادن هواپیمای مسافری شدند و خبر از شلیک به هواپیمای جنگی F14 دادند، اما هنگامی که با واقعیتی انکارناپذیر مواجه گشتند به توجیه این اقدام هولناک پرداخته و مدعی شدند به‌دلیل فشار روانی روی پرسنل ناو جنگی این اشتباه روی داد!

ادعای تشخیص ندادن هواپیمای مسافربری، دروغی آشکار بود، چرا که آمریکایی‌ها مدعی بودند تمام ترددهای منطقه را با امکانات راداری و ماهواره‌ای زیر نظر دارند و دیگر این‌که مسیر پروازی مذکور کاملا معین و رسمیت یافته بود.

در این رویداد ضدبشری اساسی‌ترین حقوق انسان‌ها پایمال و قوانین بین‌الملل به سخره گرفته شد. این اقدام خط بطلانی است بر ادعاها و شعارهای کذب حقوق‌بشر آمریکا.

اکنون 27 سال از آن فاجعه می‌گذرد، استکبار نه‌تنها نتوانسته ایران را محدود کند بلکه موفق نشد مانع بیداری اسلامی در سرزمین‌های خاورمیانه شده و به دیگر سخن جریان انقلاب اسلامی را مهار سازد.

کشوری که روزی با رقم زدن این جنایت پیام تهدیه صادر می‌کرد، امروز در پی مذاکره و مشتاق توافق با ایران است. آنها در جریان مذاکرات همواره خواهان اعتمادسازی ایران هستند، اما از سوی دیگر در تناقضی آشکار طی گزارش سالانه 2014 خود به نقض حقوق بشر در ایران اشاره داشته‌اند.

لذا بر همه آحاد جامعه بویژه رسانه‌های مردمی و آزادیخواه لازم است با پردازش ابعاد مختلف این فاجعه، نگذارند خون بیگناهان پایمال شده و سلطه‌گران با انحراف افکار عمومی و بروز فجایع اینچنین که اوج انحطاط اخلاقی است، به مطامع استعماری خود دست یابند.

احمد مهدوی - صداوسیمای مرکز خراسان‌شمالی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها