آخر هفته با فرهنگ و هنر

دیدنی، شنیدنی

آخر هفته با فرهنگ و هنر

دیدنی، شنیدنی، رفتنی

تعطیلات را در خانه گذراندن با این همه رویداد متنوعی که در گوشه و کنار شهرها رخ می‌دهد، کار ساده‌ای نیست. نمی‌شود به همین آسانی از رویدادهای فرهنگی و هنری دل کند و بعد از گذراندن یک هفته پرکار دنبال داشتن تنوعی برای تغییر روحیه نبود.
کد خبر: ۸۰۲۶۸۳
دیدنی، شنیدنی، رفتنی

ما هم مثل شما دیگر به این آخر هفته‌های خوش آب و رنگ و خوش طعم منوی فرهنگی‌مان عادت کرده‌ایم و پنجشنبه‌ها بعد از دیدن روزنامه نگاهی به آن می‌اندازیم و سعی می‌کنیم بتوانیم انتخاب خوبی برای آخر هفته مان داشته باشیم؛ کاری که قطعا خیلی از شما مخاطبان خوب جام‌جم هم انجام می‌دهید.

دیدنی

این روزها «در اعماق» آخرین ساخته زنده یاد مصطفی عبداللهی، هنرمند خوب تئاتر کشورمان در تالار اصلی تئاتر شهر روی صحنه است.

هر چند هنرمند تا زنده است منتظر حضور مخاطبان در سالن‌های تئاتری است اما حالا که او نیست هم می‌شود به یادش به تماشای این اثر نمایشی نشست.

«در اعماق» نوشته ماکسیم گورکی است و هر شب ساعت 19 در تالار اصلی تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.

زنده یاد عبداللهی هفته گذشته پس از 14 سال مبارزه با سرطان درگذشت. از میان بازی‌های خوب او در مجموعه‌های تلویزیونی می‌توان به «پهلوانان نمی‌میرند» اشاره کرد.

در بخش منوی سینمایی این هفته پیشنهاد ویژه‌ای برای تنبل‌ها داریم! بله درست خوانده اید؛ تنبل ها! این هفته یک فیلم خوب در شبکه نمایش خانگی توزیع شده است.

فیلم سینمایی «چند متر مکعب عشق» به کارگردانی جمشید محمودی اکنون در فروشگاه‌های فرهنگی و همچنین سوپرمارکت‌ها قابل تهیه است و به همین سبب کسانی که به هر دلیلی نمی‌توانند این هفته را به سینما یا دیگر مکان‌های فرهنگی بروند می‌توانند چند متر مکعب عشق را ببینند.

چند متر مکعب عشق در جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را از آن خود کرد. این فیلم روایت یک عشق میان یک پسر ایرانی و دختری افغان را روایت می‌کند و لطافت‌های آن می‌تواند آخر هفته تلخ و شیرین و در عین حال دلچسبی را برایتان رقم بزند.

شنیدنی

این هفته پیشنهاد ویژه بخش شنیدنی را اختصاص می‌دهیم به خانم‌های عزیز. امروز و فردا ساعت 15 در فرهنگسرای نیاوران اجرایی ویژه بانوان روی صحنه می‌رود.

در این اجرا گروه موسیقی ستاره قطبی به سرپرستی بهار ایلچی روی صحنه رفته و با اجرای خود لحظات زیبا و به یاد ماندنی را رقم می زند.

این گروه موسیقی تنها گروه پاپ بانوان است و چهار خواننده دارد که در این اجرا به زبان‌های فارسی، عربی، هندی و انگلیسی می‌خوانند. این اجرای شیرینِ نمکی می‌تواند بعداز ظهر زیبایی را برای شما رقم بزند.

رفتنی

هر چند هفته میراث فرهنگی به پایان رسیده، اما این هفته هم قصد داریم شما را به دیدن نمایشگاهی دعوت کنیم که میراث فرهنگی و معنوی در آن نقش پررنگی دارد و در موزه ملی برپا شده است.

این نمایشگاه «نماز در آیینه میراث فرهنگی» نام دارد و همزمان با همایشی به همین نام از 29 اردیبهشت برپا شده تا 318 شیء تاریخی و ارزشمند را از شهرهای مختلف کشور که به 14 قرن پیش تاکنون تعلق دارند، یعنی از آغاز دوره اسلامی تا امروز، در معرض دید عموم قرار دهد.

این آثار با موضوع نماز و احادیث مرتبط با آن و حتی ابزارها و وسایل برپایی نماز مثل سجاده، رحل و انگشتر مرتبطند و تنوع گسترده‌ای دارند.

برای نمونه دراین نمایشگاه می‌توان شاهد آثاری چون سوزن‌دوزی، نگارگری، تذهیب، خوشنویسی، حکاکی، کاشیکاری، گچبری، میناسازی، منبت، خاتم، گره‌چینی، مشبک چوب، انواع گلیم و دستبافته‌های‌داری، انواع سجاده‌های سنتی، مشبک فلز، قلمزنی و طلاکوبی بود.

از آثاری که در این نمایشگاه عرضه شده می‌توان به قطعه‌ای از کتیبه «پرده کعبه» متعلق به سده 11 هجری قمری، قالیچه‌ای که ناصرالدین‌شاه با خود به 30 کشور و شهر خارجی برده و روی آن نماز گزارده، اسطرلاب برنجی با حکاکی «چیست این سقف بلند ساده» بر روی آن، قرآن‌ها و نسخی با خط کوفی، محقق، نسخ، ثلث، رقاع متعلق به قرن سوم و چهارم و پس از آن، قالیچه‌های طرح محرابی با آیه الکرسی اشاره کرد.

افزون بر اینها دست‌اندرکاران این نمایشگاه قسمتی را برای کودکان در نظر گرفته‌اند که از بخش‌های جذاب نمایشگاه است. این نمایشگاه تا 13 خرداد مصادف با نیمه شعبان و ولادت حضرت مهدی(عج) ادامه دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها