گفت‌و‌گو با محسن محمدی، دبیر جشنواره عکس «قاب‌های بهشتی»

شهدا در قاب دوربین عکاسان

تشییع پیکر شهدا در روزی آفتابی که حتی خورشید هم جلوی درخشش جوانان سفرکرده کم می‌آورد، خاکسپاری سربازترین سربازان در قابی سیاه و سفید و مردمی که برای ماندن خود گریه سر می‌دهند،
کد خبر: ۸۰۱۲۸۲
قابی برای عکس‌های متبرک

درخشش شبانه فانوس‌ها در گلزار شهدا و مادری که تنها با امانت نهفته در خاک و سپرده به آسمانش درد دل می‌کند، دستان چروکیده مادری که قاب عکس فرزند شهیدش را درآغوش گرفته و تلاقی گل‌های سرخ پیراهنش با صورت گل دلبندش که لحظه‌ای جاودانه را می‌سازد، فقط چند فریم از انبوه عکس‌های متبرک سومین جشنواره «قاب‌های بهشتی» است که شامگاه شنبه از برگزیدگان آن تجلیل به‌عمل آمد و نمایشگاهش هم رسما آغاز به کار کرد.

به گزارش جام‌جم، جشنواره «قاب‌های بهشتی» سه‌دوره است که با هدف پاسداشت شهدای دوران دفاع مقدس در دو بخش حرفه‌ای و شهروندی برگزار می‌شود و عکاسان حرفه‌ای و علاقه‌مندان به این هنر، در رقابتی پسندیده و ارزشمند، عکس‌های مرتبط با موضوع شهدا و خانواده هایشان را به دبیرخانه جشنواره ارسال می‌کنند؛ عکس‌ها و عکاسانی که به قول دبیر جشنواره همه متبرک و برنده‌اند.

شامگاه شنبه و همزمان با ولادت باسعادت حضرت ابوالفضل عباس (ع) و روز جانباز، برخی از مسئولان کشوری و تعدادی از هنرمندان و خبرنگاران در فرهنگسرای اندیشه، گردهم آمدند تا ضمن معرفی برگزیدگان سومین جشنواره قاب‌های بهشتی، برای ساعاتی از رشادت‌های رزمندگان دوران جنگ تحمیلی و پایداری و صبوری خانواده‌هایشان بگویند. خانواده‌های معزز و معظمی که برخی از آنها به‌عنوان میزبانان این روز خجسته در آن حاضر بودند و فضای فرهنگسرای اندیشه را متبرک کردند.

لاله افتخاری نماینده مجلس شورای اسلامی، محسن ‌اسماعیلی عضو حقوقی شورای نگهبان، مهرداد بذرپاش نماینده مجلس شورای اسلامی، پرویز اسماعیلی معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس‌جمهور، رضا نگهبان شهردار منطقه 7 تهران و مسعود شجاعی طباطبایی رئیس خانه کاریکاتور، برخی از چهره‌های حاضر در این مراسم بودند.

سجاد نوروزی، رئیس فرهنگسرای اندیشه در این مراسم که اجرای آن را مجید یراق بافان مجری آشنای برنامه‌های تلویزیونی برعهده داشت، در سخنان کوتاهی گفت: گاهی ما سراغ مولفه‌هایی می‌رویم که نشانی از هویت ایرانی و اسلامی کشورمان ندارند، اما جشنواره قاب‌های بهشتی، هویت ماست. شهدا بزرگ‌ترین قهرمانان ما هستند و ما خشنودیم که در این رویداد در قالب یک اثر هنری، هرچند از لحاظ زمانی کوتاه سراغ آنها می‌رویم.

سعید آلادپوش، رئیس ستاد جشنواره هم در این مراسم بیان کرد: خانواده‌های شهدا پنجشنبه‌ها طبق سنتی نیکو به آرامگاه‌های فرزندان شهیدشان می‌روند. این رفتار پسندیده ضمن این‌که اوج عاطفه پدر و مادرها را نشان می‌دهد، نشانه‌های دیداری فراوانی هم دارد که در هر نقطه از کشور، حاوی مولفه‌های بومی منحصربه‌فردی است. ما در جشنواره قاب‌های بهشتی، تلاش کردیم دنبال یک نگاه فرهنگ‌ساز باشیم و این تصاویر دیدنی را در قالب قاب‌هایی زیبا ثبت کنیم.

او افزود: البته برخی نشانه‌ها هم به عکس نمی‌آیند و نمی‌توان از آنها عکاسی کرد. همچون نشانه رشادت شهدا و جانبازان که صحت و سلامت و امنیت امروز ماست.

محسن محمدی، دبیر جشنواره هم در ادامه گفت: خوشحالم که هنوز خیلی‌ها دلشان برای شهدا می‌تپد. به نظرم همه عکس‌های ارسال شده به جشنواره متبرک و برنده‌اند. اگر تعدادی به نمایندگی از دیگران جایزه می‌گیرند، ناگزیر است. اما من خسته‌ام از دست کسانی که ادعا می‌کنند دلشان برای شهدا می‌تپد، اما قدمی برای شهدا برنمی‌دارند. من خسته‌ام از دست سازمان‌ها و نهادهایی که بودجه فرهنگی در این زمینه دارند، اما در راه شهدا کار نمی‌کنند. ولی از سوی دیگر افرادی هستند که به ظاهر ارتباط و وظیفه‌ای در قبال شهدا ندارند، اما خیلی با ما مشارکت و همکاری کردند.

دکتر محسن اسماعیلی، عضو حقوقی شورای نگهبان هم در این مراسم گفت: دفاع مقدس و جهاد و شهادت یک نهضت بی‌نظیر است که خدا به کشور ما ارزانی داشته است. وقتی امروز به آن روزها نگاه می‌کنیم، تازه متوجه می‌شویم که چه برکتی آن موقع نهفته بود. برکت نه از باب جنگ و زد و خورد، بلکه از بابت فرهنگ حاکم در آن زمان.

او در ادامه به سهم مقتل نگاران در زنده نگه داشتن حماسه کربلا اشاره کرد و افزود: کسانی که داستان آن واقعه عظیم را برای آیندگان به تصویر کشیدند، مجرای فیض الهی بودند. امروز خدا این توفیق را به ما داده است که به مدد فناوری‌های نوین از آثار جنگ بیشتر بهره‌مند شویم. لذا هرهنرمندی باید خودش را مدیون بداند که دوران دفاع مقدس را به تصویر بکشد. امیدوارم در دیگر هنرها هم مثل جشنواره قاب‌های بهشتی، یاد و نام شهدا و جانبازان و رزمنده‌ها را زنده نگه داریم. سخنرانی مهرداد بذرپاش، اجرای موسیقی از سوی مانی رهنما و قرائت بیانیه هیات داوران برخی دیگر از بخش‌های مراسم اختتامیه جشنواره قاب‌های بهشتی بود.این جشنواره با همکاری شبکه تصویر، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، اداره امور ایثارگران شهرداری تهران و خبرگزاری مهر برگزار شد.

نمایشگاه عکس آثار برگزیده قاب‌های بهشتی همه‌روزه در فرهنگسرای اندیشه دایر است.

برگزیده‌ها

از میان 3200 عکس ارسالی به سومین جشنواره قاب‌های بهشتی، هیات داوران شامل مسعود زنده روح کرمانی، محمدحسین حیدری و مجید ناگهی درنهایت 50 اثر برتر را برای حضور در نمایشگاه انتخاب کردند. اسامی عکاسان برگزیده بخش‌های رقابتی این جشنواره به این شرح است:

بهترین عکس از نگاه خانواده معظم شهدا: امیرعلی رزاقی (ساری)

بهترین عکس از نگاه موسسه تامین محتوا: سجاد دادپور (اردبیل)

بخش شهروندی: 1ـ احمد زعفری هشجین (خلخال)

2ـ عصمت یادگاریان (قوچان)

3ـ جواد جلالی (تهران)

هفت عکاس برگزیده شایسته تجلیل: علی‌اصغر میرزازاده (تهران)، اعظم نصرتی (قوچان)، مریم داورنیا (بجنورد)، مهدی عباسی (تهران)، سعید بهرام جی (تهران)، محدثه حیدری (تهران)، ابراهیم علی‌پور (بانه)

بخش حرفه‌ای:

1ـ محسن نوروزی فرد (تهران)

2ـ هادی هیربدوش (تهران)

3ـ مجید عسگری پور (تهران)

پنج برگزیده شایسته تجلیل: میلاد رستم‌خانی (تهران)، محمدصابر شیخ‌رضایی (تهران)، امید وهاب زاده (تهران)، هادی دهقانپور (سبزوار)، محمد رضایی (ساری).

علی رستگار / گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها