گفت‌و‌گو با محسن محمدی، دبیر جشنواره عکس «قاب‌های بهشتی»

شهدا در قاب دوربین عکاسان

جشنواره عکس «قاب‌های بهشتی» با موضوع عکس گلزارهای شهدای سراسر کشور و تلاش در ثبت، گسترش و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امسال در حالی دومین سال برپایی خود را جشن می‌گیرد که تاکنون عکاسان بیشماری از سراسر کشور برای حضور در جشنواره اعلام آمادگی کرده‌اند.
کد خبر: ۶۶۴۱۲۷
شهدا در قاب دوربین عکاسان

این جشنواره توسط شبکه تصویر و با مشارکت اداره کل امور ایثارگران شهرداری تهران، خبرگزاری تسنیم و فرهنگسرای سرو برگزار می‌شود.

به بهانه برگزاری این جشنواره با محسن محمدی، دبیر این دوره گفت‌وگویی کوتاه انجام داده‌ایم.

دومین جشنواره قاب‌های بهشتی در چه قالبی برگزار می‌شود؟

ما در طول سال جشنواره‌های متعدد عکاسی داریم که هر کدام با موضوعات مختلف برگزار می‌شوند، اما جای خالی چنین جشنواره‌ای با موضوع عکس شهدا احساس می‌شد. بر این اساس امسال این دوره را با هدف پاسداشت یاد شهیدان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، تلاش در راه گسترش فرهنگ ایثار و شهادت، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و افزایش محتوای دیجیتالی یادمان شهدا در فضای مجازی برگزار کردیم. در واقع بیشترین هدف ما ترویج و گسترش فرهنگ ایثار و شهادت است. بعد از ارسال آثار تا پایان فروردین شورای داوران متشکل از ابوالفضل جلیلی، محمد نوروزی و فرهاد سلیمی آثار رسیده را ارزیابی و در نهایت عکس‌های انتخاب شده از سوی این داوران به بخش نمایشگاه راه پیدا می‌کند. یکی از اقدامات ما در دوره دوم در نظر گرفتن جایزه مردمی در کنار سه جایزه اصلی در دو بخش حرفه‌ای و شهروندی است؛ به طوری که از میان عکس‌های راه یافته به بخش نمایشگاه با رای مخاطبان، جایزه مردمی به اثری که بیشترین رای را دریافت کرده اهدا می‌شود.

سال گذشته این جشنواره فقط با یک موضوع آن هم پایان سال در کنار مزار شهدا برگزار شد. امسال چه موضوعاتی سوژه عکاسان است؟

غبارروبی مزار شهدا، حضور خانواده‌های معظم شهدا، حضور دوستان و یاران درکنار تربت شهیدان، گرامیداشت شهدای گمنام و آثار، وصیتنامه‌ها و پیام‌های شهیدان در فضای گلزارهای شهدا از جمله موضوعاتی است که برای این دوره از جشنواره انتخاب کرده‌ایم. در واقع هدف این بوده که از زوایای مختلف به سوژه شهید و فرهنگ ایثار و شهادت بپردازیم.

جشنواره دوم از نظر کیفیت و کمیت چه تفاوت‌هایی با جشنواره اول دارد؟

هر برنامه‌ای در اولین دوره برگزاری‌اش آزمون و خطاهایی به همراه دارد که نمی‌توان آنها را به گردن ‌کسی انداخت، اما به طور کلی با توجه به این‌که سال گذشته شاهد استقبال خوب عکاسان از این جشنواره بخصوص در استان‌ها بودیم، احساس کردم باید کار بیشتری در عرصه رسانه‌ای و خبری برای این جشنواره صورت گیرد، زیرا سال گذشته این بخش بخوبی انجام نشد. یکی دیگر از تفاوت‌های جشنواره دوم با اول موضوع برگزاری است. سال گذشته جشنواره قاب‌های بهشتی فقط با موضوع پایان سال در کنار مزار شهدا برگزار شد در حالی که امسال چند موضوع را برای خلق آثار عکاسی در نظر گرفتیم. حضور داوران شاخص با دیدگاه‌های متفاوت یکی دیگر از این ویژگی‌هاست که هر کدام از این داوران در عرصه کار حرفه‌ای خود حرفی برای گفتن دارند و قصد داشتیم با انتخاب این سه نفر سه سلیقه مختلف را کنار هم قرار دهیم و معتقدم تمام این موارد به بهتر شدن کار کمک شایانی کرده است.

نمایشگاه طی چند روز برگزار خواهد شد؟

طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته 11 اردیبهشت همزمان با سالروز ولادت امام محمد باقر(ع) مراسم اختتامیه این جشنواره برگزار و افراد برگزیده اعلام می‌شوند. از همان روز نیز به مدت یک‌هفته تا ده روز نمایشگاه آثار را برگزار خواهیم کرد. همچنین آثار راه یافته به نمایشگاه که منتخبی از آثار بخش عکاسی حرفه‌ای و شهروندی است، در قالب کتاب جشنواره نیز منتشر خواهند شد.

جشنواره قاب‌های بهشتی در کنار دیگر جشنواره‌های عکاسی چه جایگاهی را به خود اختصاص داده است؟

نفس برگزاری این جشنواره به ثبت رساندن لحظه‌هایی است که شاید در دسترس همگان نباشد. در واقع هدف ما این است که در حوزه ایثار و شهادت مجموعه‌ای از آثار را جمع‌آوری و ثبت کنیم و در معرض دید عموم قرار دهیم. به طور کلی باید گفت قصد ماندگار کردن این لحظه‌ها و اتفاقات را برای آیندگان و نسل‌های بعدی داریم. درست است که ما تاکنون جشنواره عکاسی با موضوع قاب‌های بهشتی نداشتیم، اما معتقدم هم مردم و هم عکاسان ما همیشه به مقوله شهادت و ایثار توجه قابل قبولی داشته‌اند. هدف ما ادای دین به شهدا و نشان دادن مقام و منزلت این عزیزان است که برای صیانت از آب و خاک کشورمان جنگیدند.

سحر طاعتی ‌/‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها