در دنیای رسانه‌ای شده امروز که در کمتر از ساعتی، یک اظهارنظر، موجی خبری به راه می‌اندازد، دولتمردان بار سنگینی در اقناع افکار عمومی و مدیریت خبرهای منتشر شده بر دوش دارند.
کد خبر: ۷۹۹۴۲۹
تکذیب تدبیر نیست!

شاید برای همین است که دولت‌ها و در ذیل آن، هر یک از وزارتخانه‌های خبرساز، سخنگویی را برای خود انتخاب می‌کنند تا وظیفه هماهنگی در انتشار رویدادها و واکنش بموقع به ‌منظور کاهش ابهامات را انجام دهد.

با وجود این دولت تدبیر و امید در کمتر از 2 سالی که سکان امور اجرایی کشور را در دست گرفته، نشان داده است که چه در حوزه دیپلماسی، چه سیاست داخلی و چه حتی مسائل اقتصادی، از توان بالایی در هماهنگی داخلی برای اعلام موضع رسمی برخوردار نبوده و دولتمردان گاه در انتشار اخبار دچار موضعگیری‌های ضد و نقیض می‌شوند.

گذشته از مباحث سیاست خارجی که تحلیل آن مجالی دیگر می‌طلبد، در زمینه خبررسانی داخلی، هنوز زمان زیادی از موضعگیری‌های واگرایانه تیم اقتصادی دولت درباره قطع یارانه ثروتمندان نگذشته که تائید و تکذیب‌های دولتی، جامعه را دچار سردرگمی در قبال فرجام هدفمندی یارانه‌ها کرده بود.

در این رابطه، پس از آن‌که مقامات دولتی از حذف یارانه دهک‌های بالای درآمدی سخن گفتند، سخنگوی دولت در مقام تکذیب این خبر برآمد تا سلسله تائید و تکذیب‌های پیاپی، نشان دهد هنوز درک درستی از چگونگی مواجهه با افکارعمومی در قبال مسائل مهم کشور در تیم رسانه‌ای دولت به‌وجود نیامده است.

افزون بر هدفمندی یارانه‌ها، چندی است موضوع احتمال تغییر وزرا در کابینه نیز خبرساز شده و بازار گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای در این باره داغ است.

اگرچه رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور اظهارنظرها در این رابطه را رد کرده، ولی باز جای این سوال باقی است که اگر قرار بر تغییری در کابینه نیست، هدف از طرح احتمال تغییر وزرا آن هم از سوی یکی از مشاوران رئیس‌ جمهور، چیست؟ آیا براستی آنها که با تأئید و تکذیب خبرهای سیاسی، بازی پینگ‌پنگ راه‌انداخته‌اند، می‌دانند پیامدهای موضعگیری‌های متناقض آن هم به‌طور مداوم، از سوی مقامات شناخته شده منسوب به دولت تا چه حد می‌تواند گسترده باشد؟

بعید است بازیگران پینگ‌پنگ رسانه‌ای دولت که دست بر قضا خود از استادان علم ارتباطات نیز محسوب می‌شوند، این واقعیت را در نظر نگرفته باشند که در عصر انفجار اطلاعات که به لطف گوشی‌های هوشمند تلفن همراه، شبکه‌های متعدد رادیویی و تلویزیونی، سایت‌ها، مطبوعات و راه‌های دیگر کسب اطلاعات، هیچ خبری امکان پنهان ماندن نمی‌یابد.

فقدان شفافیت در انتشار خبر، مبهم‌گویی در قبال شایعه‌های مطرح شده و بسنده کردن به تکذیب اخبار منتشر شده، نمی‌تواند به نفع دولت تمام شده و در بلندمدت، اعتماد مردم به منابع دولتی انتشاردهنده خبر و کانال‌های رسمی اعلام اخبار را کاهش می‌دهد و کیست که نداند اعتماد مردم، مهم‌ترین سرمایه‌ای است که اگر دولت با تائید و تکذیب‌های پیاپی و عدم انسجام درونی در اعلام مواضع، آن را از دست بدهد، بازیافتن آن مشکل‌تر از آن است که به نتیجه برسد.

مصطفی انتظاری‌ هروی - روزنامه نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها