شناسایی علل و عوامل سقوط الرمادی

مقام ارشد رژیم صدام بازداشت شد

سقوط الرمادی؛ فاجعه تازه داعش در عراق

بخش‌های عمده‌ای از الرمادی، مرکز استان الانبار که طی چند روز گذشته صحنه شدیدترین درگیری‌ها میان نیروهای امنیتی عراق و داعش بود، در نهایت به اشغال این گروه تروریستی درآمد. از جمله این نقاط می‌توان در کنار فرمانداری الرمادی به مقر نیروهای امنیتی این استان اشاره کرد.
کد خبر: ۷۹۹۲۸۰
سقوط الرمادی؛ فاجعه تازه داعش در عراق

در همین رابطه شبکه المیادین با اشاره به حمله تروریست‌ها از ۴ محور به شهر الرمادی گزارش داد که همزمان با افزایش درگیری‌ها در الرمادی 60 هزار نیروی بسیج مردمی در شرق الرمادی مستقر شده‌اند. گفته می‌شود در حمله داعش به الرمادی، این گروه تروریستی بیش از 500 نفر را اعدام کرده است. در این عملیات 8000 عراقی از این شهر فرار کرده و ارتش عراق نیز با عملیات «هلی برن» موفق شد افسران مستقر در این شهر را خارج کند. برای مقابله با حملات داعش گفته می‌شود 3000 نیروی بسیج مردمی به الانبار گسیل شده‌اند. برخی خبرهای دیگر نیز از کشته شدن 400 داعشی در جریان درگیری‌های استان الانبار حکایت دارد. پارلمان عراق برای بررسی وضع عراق پس از حملات داعش به الرمادی درخواست یک نشست فوق‌العاده کرد. حزب‌الله عراق نیز با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به شرایط فوق‌العاده امنیتی، به همه نیروهای مجاهد گردان‌های حزب‌الله و گروهان‌های دفاع مردمی آماده‌باش اعلام می‌کنیم. در این اطلاعیه از همه نیروها خواسته شده است فورا به مقرهای خود مراجعه کنند.

از سوی دیگر گفته می‌شود نیروهای مردمی (حشد الشعبی) آماده شده‌اند تا به محض اعلام ساعت صفر عملیات تازه‌ای را تحت فرمان ابومهدی المهندس معاون فرماندهی بسیج مردمی و هادی العامری فرماندهی ناظر بر عملکرد این نیروها با داعش شروع کند. در همین رابطه حیدر العبادی، نخست وزیر عراق بر لزوم ورود نیروهای بسیج مردمی به استان الانبار برای پاکسازی تمام مناطق استان تاکید کرد و این پیشنهاد با موافقت شورای استانداری الانبار مواجه شد.

به نوشته رویترز، حیدر العبادی همچنین فرمانده نیروهای واکنش سریع در الانبار را به دلیل ضعف عملکرد برکنار کرد. مهند هیمور، سخنگو و مشاور استاندار الانبار نیز از فرار تمام نیروهای مرکز فرماندهی عملیات این استان خبر داد.

واکنش و تحلیل‌ها

در واکنش به تحولات عراق جان کری وزیر امور خارجه آمریکا که مشغول دیدار با وزیر خارجه کره‌جنوبی در سئول بود اعلام کرد روند جنگ در عراق با سقوط شهر الرمادی و قدرت گرفتن داعش به سرعت تغییر می‌کند. مورن شومان، سخنگوی پنتاگون نیز در واکنش به تحولات عراق ضمن رد بیانیه داعش مبنی بر سقوط الرمادی اعلام کرد که وزارت دفاع آمریکا گزارش‌ها را در زمینه درگیری‌های این شهر بررسی می‌کند، اما الرمادی همچنان ناآرام است. وی با تبلیغاتی خواندن پیروزی داعش از ادامه حمایت هوایی و مشاوره آمریکا به نیروهای امنیتی عراقی خبر داد.

در رابطه با تحولات دیروز عراق اندیشکده امریکن تینکر در تحلیلی نوشت: اگر آمریکا در استراتژی خود در قبال داعش تغییری قابل توجه ندهد، این گروه تروریستی با تغییر تاکتیک و تکنیک خود ظرفیت‌هایش را تقویت می‌کند. به لحاظ استراتژیکی، حمله داعش به غرب الانبار موید خطر بزرگ این گروه برای منطقه خواهد بود.

شبکه خبری سی.‌بی.‌اس نیز با اشاره به برافراشتن پرچم داعش در مقر نیروهای دولتی ارتش عراق در شهر الرمادی به پیشروی‌های این گروه تروریستی در ماه‌های اخیر و گسترش نفوذ خود در عراق اشاره کرد. پایگاه آمریکایی بیزینس اینسایدر نیز در گزارشی تحت عنوان «احمق نباشید، داعش در حال شکست نیست» نوشت: این تحلیل که داعش در حال شکست بوده، اشتباه است و این گروه در حال ادامه عملیات خود در عراق برای پیروزی در خاورمیانه است.

پایگاه خبری تحلیلی اوراسیا ریویو نیز با اشاره به موفقیت داعش در الرمادی به ضعف ارتش و پلیس عراق در نبرد با این گروه تروریستی اشاره کرد و نوشت: در حالی‌که داعش هر روز نقاط بیشتری از عراق را تحت تصرف خود درمی‌آورد، پلیس با ترک پست هایش و رها کردن تجهیزات و تسلیحات خود این گروه تروریستی را به اهدافش نزدیک می‌کند.

از سوی دیگر، روزنامه گاردین در گزارشی نوشت با توجه به پیشروی داعش در نقاط مهم عراق به نظر می‌رسد داعش را نمی‌توان سرکوب کرد، زیرا شهرهای مهم با خطر اشغال مواجه‌ است.

این روزنامه انگلیسی در ادامه با خطرناک خواندن اوضاع عراق نوشت؛ سقوط الرمادی به معنای شکست نمادین ارتش این کشور است. داعش با حمایت آمریکا صدها قبیله‌نشین را سر بریده، به سرعت در مناطق مختلف پیشروی کرده و باعث فرار عراقی‌های بسیاری تاکنون شده است.

شبکه تلویزیونی تله‌سور ونزوئلا نیز درباره بدتر شدن اوضاع در عراق در پی سقوط الرمادی و نزدیک شدن داعش به اهداف استراتژیک خود در منطقه هشدار داد. در عین حال گروه‌های مقاومت عراقی می‌گویند از همان زمان که نیروهای مردمی در آزادسازی مناطق تحت اشغال داعش کنار گذاشته شدند دوباره این گروه جان تازه‌ای گرفته و در صدد بازپس گیری مناطق مختلف بر آمده است. به اعتقاد این گروه‌ها تنها راه نجات عراق از چنگ داعش استفاده از قدرت و توان نیروهای بسیج مردمی است.

معصومه زارع‌ /‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها