مطالعات نشان می‌دهد کودکانی که کابوس‌ها و ترس‌های شبانه را در سنین پایین تجربه کرده‌اند به احتمال زیاد بعدها دچار اختلال خوابگردی خواهند شد.
کد خبر: ۷۹۶۲۶۷

خوابگردی، قدم زدن و انجام دادن کارهایی است که به صورت نیمه‌خودکار در ضمن خواب صورت می‌گیرد بی‌آن که شخص در بیداری آنچه را انجام داده به یاد آورد.

به گزارش مهر، پژوهشگران کانادایی دریافته‌اند بیش از یک‌سوم کودکانی که در سنین پایین، ترس از شب را تجربه کرده‌اند به میزان بیشتری با احتمال خوابگردی در آینده مواجه خواهند شد. این پژوهش همچنین نشان می‌دهد اگر والدین در کودکی دچار چنین اختلالی بوده‌اند، احتمال این که فرزند آنها نیز آن را تجربه کند، بیشتر است. البته بررسی‌ها تائید می‌کند که 47.7 درصد کودکانی که یکی از والدینشان دچار عارضه خوابگردی بوده‌اند، راه رفتن در خواب را تجربه خواهند کرد. اگر هر دوی والدین سابقه خوابگردی داشته باشند آمار فوق به 61.5 درصد افزایش می‌یابد. بر این اساس می‌توان دریافت اختلال فوق‌ژنتیکی است و پیشگیری در چنین شرایطی بهترین نوع درمان محسوب می‌شود.

چند توصیه برای پیشگیری از عوارض یائسگی

ورزش، مصرف لبنیات کم‌چرب، استفاده بیشتر از فیبر، استفاده از منابع استروژن گیاهی مانند سویا، عوارض یائسگی مانند گُرگرفتگی، پوکی استخوان و بیماری‌های قلبی ـ عروقی را کاهش می‌دهد.‌ یائسگی مرحله‌ای از زندگی زنان است که طی آن عملکرد تخمدان‌ها به پایان می‌رسد و ترشح هورمون‌های استروژن و پروژسترون از تخمدان‌ها متوقف می‌شود. ‌ ماریا صادقی، دبیر انجمن علمی مامایی ایران در گفت‌و‌گو با فارس گفت: یکی از شایع‌ترین مشکلات یائسگی گُرگرفتگی است که معمولا زمان وقوع آن بین چهار تا پنج دقیقه است و وقوع آن در طول شب شایع‌تر از روز است.‌ وی افزود: تحقیقات نشان داده است مصرف ویتامین E در جهت کاهش این عوارض کمک‌کننده است. مصرف سویا و محصولات آن مانند آجیل سویا و شیر سویا به دلیل این ‌که به طور طبیعی حاوی سیتواستروژن است، می‌تواند جایگزین مناسبی برای هورمون‌درمانی باشد و خسارات ناشی از هورمون‌ها ازجمله سرطان پستان را کاهش دهد.

مصرف فست‌فود، خطر اگزما را تشدید می‌کند

مصرف فست‌فود در بروز و تشدید اگزمای پوستی نقش دارد. ‌ این بیماری با خارش بدن، سر و صورت شروع و به شکل تاول‌های ریز نمایان می‌شود. با این خارش‌ها، نقاطی از بدن قرمز رنگ شده و امکان خونریزی‌های سطحی نیز وجود دارد.‌ دکتر غلامرضا عشقی، متخصص پوست و مو در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به عامل ژنتیکی بیماری اگزما، اظهار کرد: در عامل ژنتیکی برخی افراد از سنین کودکی با این بیماری درگیر می‌شوند. از دیگر علل این بیماری آلودگی آب و هوا، مصرف غذاهای آماده، فست‌فود و کنسروشده ازجمله سوسیس و کالباس است. برخی کودکان نیز به علت مصرف مواد حساسیت‌زا از سوی مادر به بیماری اگزما مبتلا می‌شوند.

وی خشکی پوست را یکی از علائم اگزما دانست و اظهار کرد: در این بیماری دست، پا، سر و صورت و نواحی آرنج و زانو نیز درگیر شده که در کودکان ممکن است تا سیزده سالگی ادامه پیدا کند. ازجمله درمان‌های این بیماری استفاده از صابون و کرم‌های مرطوب‌کننده، کرم‌های شبیه بتامتازون، شوینده‌های ملایم و قرص‌های خوراکی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها