آخر هفته با فرهنگ و هنر

دیدنی، شنیدنی

آخر هفته با فرهنگ و هنر

شنیدنی، دیدنی، رفتنی

هر چند که از روز سه‌شنبه فعالیت بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب آغاز شده و آخر هفته اغلب ما در مصلای تهران به خرید کتاب می‌گذرد، اما مکان نمایشگاه کتاب این حسن را هم دارد که به مراکز فرهنگی و هنری زیادی نزدیک باشد و بتوانیم براحتی از نمایشگاه کتاب سری هم به این مراکز بزنیم.
کد خبر: ۷۹۵۵۸۶
شنیدنی، دیدنی، رفتنی

در هر صورت از همین حالا به همه شما برای داشتن آخر هفته پر از کتاب تبریک می‌گوییم، اما امیدواریم بعد از نمایشگاه کتاب فقط کتاب‌های تازه برای خاک خوردن به کتابخانه‌مان اضافه نشود و حتما تا نمایشگاه کتاب بعدی همه آنها را مطالعه کرده باشیم.

دیدنی

و اما دیدنی‌های این هفته! تئاتر شهر، تماشاخانه ایرانشهر، سالن هنر و چند سالن نمایشی دیگر تقریبا در نزدیکی نمایشگاه کتاب هستند و این موضوع کار ما را خیلی راحت‌تر می‌کند. برای این هفته به شما پیشنهاد می‌دهیم سری به تالار فردوسی بزنید.

این تالار این روزها میزبان اپرای عروسکی سعدی است. اثری که هر چند حاشیه‌های فراوانی داشت و در شهر شیراز اجازه اجرا به آن داده نشد حالا در خیابان شهریار روبه روی تالار وحدت روی صحنه رفته است.

این اثر هر شب ساعت 19 اجرا می‌شود و بهروز غریب‌پور کارگردان این اثر قطعا این بار هم موفق شده لحظات شیرینی را برای مخاطبانش خلق کند. لحظاتی که پیش از این هم در اپراهای موفقش برای مخاطبان خلق کرده است 

پیشنهاد اولیه ما برای شما علاقه‌مندان به فیلم و سینما این است که اصلا این هفته را قدری دندان روی جگر سینمایی‌تان بگذارید و به جای مواجهه عاشقانه با فیلم‌ها، قدری کتاب بخوانید. هر چند منافاتی نیست میان دیدن فیلم و خواندن کتاب، اما بی‌مناسبت نیست به احترام برگزاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، کمی بیشتر از گذشته به کتاب اهمیت بدهید و دست‌کم کتاب‌های نخوانده یا نیمه خوانده را به پایان برسانید.

هر چند دشوار است که آدم اهل فرهنگ و مطالعه در مقابل وسوسه نمایشگاه کتاب و خرید کتاب‌های متنوع و رنگارنگ و جذاب و البته پرمحتوا مقاومت کند و دست خالی از چنین رویداد فریبنده‌ای به خانه برگردد، اما می‌توانیم کمتر بخریم و ابتدا همت کنیم برای خواندن انبوه کتاب‌های ناخوانده. ولی اگر هم آن‌قدر درصد شیفتگی به سینمایتان بالاست و نمی‌توانید چشم بر تماشای فیلم‌ها حتی در بحبوحه نمایشگاه کتاب ببندید، پیشنهاد می‌کنیم به دیدن فیلم‌هایی بنشینید که کتاب نقش اساسی و تعیین‌کننده‌ای در آن دارد.

«فارنهایت 451»، «پرنده باز آلکاتراز»، «درخشش»، «داستان بی پایان»، «اقتباس»، «عجیب‌تر از داستان»، «ساعت‌ها»، «در جستجوی ناکجاآباد»، «جومانجی»، «کمپ اشعه ایکس»، «هامون»، «کاغذ بی‌خط» و «شب‌های روشن» از جمله فیلم‌های خارجی و ایرانی هستند که کتاب، مطالعه و نویسندگی نقش مهمی در آنها دارد. 

جز اینها فیلم‌های اقتباسی هم قابلیت تماشا در این روزها را دارند؛ از «بربادرفته» و «ربکا» و «دکتر ژیواگو» بگیرید تا «ناخدا خورشید» و «مهمان مامان» و «اینجا بدون من».

اما اگر باز هم به نشستن در خانه و دیدن این فیلم‌های کتابی یا به عبارت دیگر کتاب‌های تصویری رضایت نمی‌دهید و امورات آخر هفته‌تان بی‌سینما رفتن نمی‌گذرد، پیشنهاد می‌دهیم فیلم مستند «آتلان» ساخته معین کریم‌الدینی را ببینید که در جشنواره سال گذشته سینما حقیقت (فیلم‌های مستند)، عنوان بهترین فیلم را از آنِ خود کرد. این مستند تماشایی رابطه محبت‌آمیز یک اسب و مربی‌اش را به تصویر می‌کشد.

شنیدنی

سیامک آقایی نوازنده و آهنگساز چیره‌دست امشب پس از 6 سال در تالار وحدت روی صحنه می‌رود. آقایی این اجرا را در تابستان هم دوباره تکرار خواهد کرد و این خبر خوبی است برای کسانی که فرصت حضور در این اجرا را ندارند.

اجازه بدهید این هفته پایمان را یک قدم از پنجشنبه و جمعه فراتر بگذاریم و حضور در کنسرت شهرداد روحانی را که شنبه شب در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود، پیشنهاد دهیم. اجراهای شهرداد روحانی همیشه برای دوستداران موسیقی کلاسیک فرصت بی‌نظیری خواهد بود که نمی‌توان از آن براحتی گذشت.

رفتنی

از آنجا که ممکن است در نمایشگاه کتاب بودجه سبد کالای فرهنگی‌تان ته بکشد، نمی‌خواهیم خرج روی دستتان بگذاریم. پیشنهاد می‌کنیم خود را در ترافیک یکی از بزرگراه‌های تهران گرفتار کنید تا بتوانید تابلوهای هنری‌ای را ببینید که سازمان زیباسازی شهرداری برای مدت کوتاهی به جای تبلیغات رنگارنگ علم کرده است.

اگر هم اهل نمایشگاه کتاب نیستید و حوصله ترافیک تهران و آلودگی‌اش را ندارید، راه قزوین را در پیش بگیرید و سری به یکی از بناهای ارزشمند ایران بزنید. سرای قاجاری سعدالسلطنه قزوین بزرگ‌ترین کاروانسرای سرپوشیده و مرکز تجاری داخلی شهری کشور است که ارزش یک‌بار دیدن را دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها