صدور حکم اعدام برای قاتلان فرخنده

دادگاهی در کابل 4 مرد را به جرم قتل فجیع فرخنده زن جوان افغان به اتهام واهی قرآن‌سوزی، به اعدام با چوبه دار محکوم کرد.
کد خبر: ۷۹۵۴۹۱

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، این 4 مرد از روز شنبه در دادگاه بدوی در کابل محاکمه شدند. این دادگاه همچنین درمورد این پرونده که افکار عمومی در افغانستان و خارج از این کشور را در بهت و حیرت فرو برد 8 نفر دیگر را به زندان محکوم و 18 نفر دیگر را تبرئه کرد.

یک روحانی خودخوانده که نزدیک مسجدی در کابل دعانویسی می‌کرد و منشأ آغاز خشونت‌ها علیه این زن جوان بود، از جمله محکومان به اعدام است.

صفی‌الله مجددی، قاضی دادگاه هنگام قرائت حکم علنی اعلام کرد: «ما، قضات دادگاه بدوی با توجه به جنایت بر ضدامنیت ملی، به اتفاق آرا به محکومیت زین‌العابدین، محمد یعقوب، محمد شریف و عبدالبشیر به اعدام رأی دادیم.»

این دادگاه در مجموع 49 نفر را در ارتباط با این ماجرا محاکمه کرد. اتهام برخی ارتکاب خشونت و شراکت در جرم و اتهام برخی دیگر قتل بود.

فرخنده 27 ساله 19 مارس به دست جمعیتی خشمگین که او را به سوزاندن کتاب مقدس اسلام متهم کرده بودند، به حد مرگ مورد ضرب و شتم قرار گرفت. جنازه او سپس سوزانده شد و در بستر رودخانه‌ای در کابل انداخته شد.

فرخنده قرآن را نسوزانده بود بلکه برعکس کارهای دعانویس را محکوم کرده و گفته بود خلاف اسلام است. دعانویس که از حرف‌های فرخنده خشمگین شده بود، او را به کفرگویی متهم کرده و مردم را برای اعدام او بسیج کرده بود. براساس تصاویری که به صورت ویدئو و عکس در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، مأموران پلیس که در صحنه حضور داشتند، فقط شاهد ماجرا بودند و هیچ کاری برای نجات فرخنده انجام ندادند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها