مراجع از مسئولان خواستند از حاشیه سازی اجتناب کنند

واکنش مراجع تقلید به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور

اظهارات اخیر رئیس‌جمهور مبنی بر این‌که پلیس موظف به اجرای اسلام نیست بلکه وظیفه دارد قانون را اجرا کند با واکنش برخی از مراجع تقلید روبه‌رو شد.
کد خبر: ۷۹۲۵۲۱

به گزارش مهر، آیت‌الله مکارم شیرازی دیروز در ابتدای درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم در این زمینه تصریح کرد: اخیرا یکی از مسئولان محترم گفته بودند وظیفه نیروی انتظامی اجرای قانون است نه اجرای اسلام؛ این سخن از سه جهت اثر منفی داشت و به هیج وجه مناسب نبود.

این مرجع تقلید با تبیین سه اشکال و اثر منفی اساسی مترتب بر این سخن، تصریح کرد: نخست این‌که معلوم می‌شود قوانین ما چیزی غیر از قوانین اسلامی است؛ در حالی که همه بر گرفته از اسلام است و همه افراد اعم از پلیس و غیر پلیس موظف به اجرای قوانین اسلام هستند.این مرجع تقلید تاکید کرد: حتی وظیفه امر به معروف و نهی از منکر بنا به تصریح قرآن کریم و اجماع مسلمین، وظیفه همگان است.

آیت‌الله مکارم شیرازی یادآورشد: اثر منفی دیگر این‌که، این‌گونه سخنان روحیه نیروی انتظامی را تضعیف می‌کند و زحماتی را که برای تهذیب اخلاق و مبارزه با منکرات متحمل شده است نادیده می‌گیرد و آنها را در اجرای قوانین اسلامی سست می‌سازد.

این مرجع تقلید سومین اثر منفی مترتب بر این سخن را مهم‌تر و حساس‌تر از دو مورد قبل دانست و خاطرنشان کرد: از همه مهم‌تر چراغ سبزی است که به افراد آلوده به انواع مفاسد اخلاقی و مجالس کثیف و مانند آن داده می‌شود که از این به بعد آزاد هستید و پلیس کاری به شما ندارد، آنها بدون این سخنان توفان می‌کنند وای اگر چراغ سبزی هم به آنها نشان داده شود.

آیت‌الله مکارم شیرازی تاکید کرد: امیدواریم نصیحت دوستانه ما را بپذیرند و بعد از این چنین سخنانی را تکرار نکنند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم یادآورشد: مخصوصا به سخنان رهبر معظم انقلاب که اخیرا خطاب به نیروی انتظامی فرمودند گوش فرا دهند؛ همان‌طور که ایشان تاکید کردند حفظ آرامش‌های روحی و اخلاقی جامعه مهم‌تر از آرامش جسمانی آنهاست.آیت‌الله نوری همدانی، یکی دیگر از مراجع تقلید هم دیروز در درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، به سخنان اخیر رئیس‌جمهور واکنش نشان داد و بر لزوم پرهیز مسئولان از هرگونه حاشیه‌سازی در جامعه تاکید کرد.

این مرجع تقلید با بیان این که نظام اسلامی ما بحمدالله یک نظام ممتاز از جمیع جهات است، خاطرنشان کرد: مطالبی در روزهای اخیر در جامعه مطرح شد که متاسفانه موجب ایجاد حاشیه‌هایی در کشور شد.وی ابراز کرد: نخستین خواسته ما از مسئولان محترم این است که با توجه به شعار سال که رهبر معظم انقلاب مطرح کردند در جهت تقویت همدلی و همزبانی تلاش کنند و بدانند مخاطب اصلی پیام رهبری در وهله نخست مسئولان هستند.این مرجع تقلید تصریح کرد: باید به این نکته توجه داشت که اولا قانون اساسی ما برگرفته از موازین اسلامی است، ثانیا این که گفته می‌شود وظیفه نیروی انتظامی اجرای احکام اسلامی نیست، یعنی در جامعه امر به معروف و نهی از منکر نشود؛ در حالی که امر به معروف وظیفه‌ای همگانی است و همه باید ملزم به اجرای آن باشند.

آیت‌الله نوری همدانی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب تصریح فرمودند که همه ما مسئول اجرای احکام اسلامی هستیم؛ بنابراین این سخن که گفته شود نیروی انتظامی مسئول اجرای احکام اسلامی نیست، سخنی نادرست است و مسئولان با اظهارات خود نباید به گونه‌ای در جامعه القا کنند که اسلام و قانون دو مقوله متفاوت است.

این مرجع تقلید اظهار کرد: همه باید از مطرح کردن سخنان حاشیه‌ای در جامعه بشدت اجتناب کنند، همگان باید به اصل وحدت حول محور ولایت فقیه ملتزم و پایبند باشند.

همه نهادها باید مجری قانون اسلام باشند

آیت‌الله صافی‌گلپایگانی نیز دیروز در دیدار سیدجواد هاشمی، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قم گفت: جوانان بسیار عزیزی شهید، جانباز و اسیر شدند که هدفشان فقط احیای ارزش‌های اسلامی و اجرای قوانین مقدس اسلام بود و اصل پیدایش این انقلاب هم برای حاکمیت اسلام در مملکت بود.

این مرجع تقلید شیعیان متذکر شد: وظیفه‌ امروز ما، بویژه دولتمردان این است که راه شهدا را ادامه داده و خط دفاع از ارزش‌ها را همیشه حفظ کنند و افتخار مملکت ما این است که در سایه‌ قرآن و قوانین حیات‌بخش اسلام است.آیت‌الله صافی‌گلپایگانی با اشاره به این‌که نیت پاک شهیدان هم برای اجرای احکام اسلام و دستورات شرع مقدس بود، اضافه کرد: اگر نهادهای انقلابی ما ارزشمند هستند؛‌ به خاطر اجرای خوب قانون اسلام است و این بزرگ‌ترین افتخار یک نهاد است که مجری قوانین اسلامی و دستورات قرآن باشد.

وی بیان کرد: هر فرد و نهادی در این مملکت هرچه بیشتر به قوانین شرع مقدس احترام گذاشته و به آن اهمیت دهد و اجرای آن را برای خود اصل و هدف بداند و به آن افتخار کند، نزد خداوند متعال و حضرت ولی عصر(عج) ماجور و مقرب است.

این مرجع تقلید اضافه کرد: اینجانب بسیار نگران شدم از بعضی حرف‌هایی که زده می‌شود که فلان نهاد مثلا نباید مجری قانون اسلام باشد. این حرف درست نیست و مسئولان ما باید مراقبت بیشتری کنند، سخنانی زده نشود که باعث نگرانی مردم با ایمان شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها