شهرام لاسمی که همه او را با نام قلقلی می‌شناسند، گفت: انتشار شایعه مرگم عوارض زیادی را روی روحیه من و اطرافیانم گذاشتم. زمانی که این خبر در فضای مجازی دست به دست شد بسیاری از اطرافیانم نگران شدند
کد خبر: ۷۹۲۴۸۰
قلقلی: انتشار خبر فوتم تاثیر بدی بر روحیه من و خانواده‌ام گذاشت

برنامه «کافه سوال» با اجرای مژده لواسانی این هفته به موضوع «بی‌اخلاقی در فضای مجازی با رویکرد شبکه‌های اجتماعی» پرداخت.

این برنامه قسمت اولش را با موضوع بازتاب اتفاقات، در فضای مجازی آغاز کرد. در قسمت اول برنامه شهرام لاسمی و شهرام خرازی‌ها به عنوان مهمان حضور داشتند.

در بخشی از این برنامه شهرام لاسمی «قلقلی» در مورد عوارض خبر شایعه مرگش در فضای مجازی گفت: این شایعه عوارض زیادی را روی روحیه من و اطرافیانم گذاشتم. زمانی که این خبر در فضای مجازی دست به دست شد بسیاری از اطرافیانم نگران شدند و مدام با من تماس می‌گرفتند تا از صحت خبر مطلع شدند. با وجود اینکه بعد از انتشار این خبر سعی در تکذیب آن از طریق رسانه‌های رسمی داشتم اما مدت‌ها طول کشید تا خبر تکذیب آن دست به دست شود. چرا که معمولا اخبار کذب زودتر از خبرهای رسمی دست به دست می‌شود.

شهرام خرازی‌ها کارشناس در مورد علت علاقمندی برخی از افراد به انعکاس و نشر این اخبار در فضای مجازی گفت: این موضوع نشان می‌دهد که ما به لحاظ روانشناسی علاقمند به ایجاد استرس هستیم. حضور در این فضا احتیاج به سواد رسانه ای بالا، آموزش و مهارت دارد.

وی ادامه داد: این سبک خبر پراکنی‌های دروغ باعث می‌شود که ما جکم قصه چوپان دروغ گو را پیدا می‌کند. از سوی دیگر نمی‌توان این نکته مهم را نادیده گرفت که ما مسلمان هستیم و دروغ گویی، قضاوت شایعه پراکنی با آموزه‌های دینی در تضاد هست.

در پی استقبال از موضوع برنامه «کافه سوال» برنامه گفت‌و گو ویژه خبری هم موضوعش را به این مهم اختصاص داد.

در برنامه شب دوم ژیلا صادقی و دکتر دبیر مهر به عنوان مهمان در این برنامه حضور داشتند.

مژده لواسانی مجری برنامه «کافه سوال» از دکتر دبیری مهر پرسید؛ اخلاق رسانه ای به چه معناست و چه کاربردی دارد گفت:برخی مسایلی که این روزها اتفاق می افتد گاها از سوی رسانه ها هم به آن دامن زده می شود،چرا این اتفاق می افتد و روش رویارویی با این دست مسائل چیست و اینکه چرا ایرانی‌ها مشتاق خبر پراکنی در فضا مجازی هستند.

امیر دبیری مهر، پژوهشگر فرهنگی و کارشناس این برنامه در پاسخ به این سوال گفت:بی اخلاقی نه تنها در زندگی رسانه ای که زندگی ثانویه ما است وجود دارد بلکه متاسفانه با نگاهی ژرف می توانیم ببینیم که این بی اخلاقی در زندگی اولیه ما هم وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: مثلا وقتی پوست میوه را از پنجره ماشین بیرون می اندازیم یا رانندگی خارج از عرف می کنیم یا به سبب یک جدل کوچک شروع به فحاشی و استفاده از الفاظ رکیک می کنیم این نشاندهنده اینست که ما ابتدا در زندگی نخستین خود و به تبع آن در فضای مجازی که بی در و پیکر هم هست بعضا این اخلاق را رعایت نمی‌کنیم.رسانه ملی باید این مسایل را جدی بگیرد.اینها مسائل جدی ماست و فقط آلودگی هوا مشکل جامعه نیست.سلامت روح از سلامت جسم هم واجب تر است.نباید این مسائل را فانتزی ببینیم.

ژیلا صادقی که به عنوان مهمان در این برنامه حضور داشت، با اشاره به این موضوع که در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی هیچ صفحه‌ای ندارد گفت؛اگر شما نگاهی به معماری خانه‌های قدیمی ایرانی بیندازید متوجه خواهید شد که نحوه معماری خانه‌های به گونه‌ای بوده که افراد به راحتی وارد خانه نشوند و ابتدا به پنج دری، هشتی و درگاهی ورود پیدا کنند و بعد با کسب اجازه از صاجبخانه وارد خانه می‌شدند، این موضوع نشان می‌داد که تا چه حد حریم خانه اهمیت داشت،بعدها هم که شکل معماری خانه‌ها تغییر کرد باز هم پدر بزرگ و مادربزرگ‌های جلوی خانه پرده ضخیمی را آویزان می‌کردند تا به دیگران نشان دهند که این خانه حریم دارد اما این روزها در فضای مجازی افراد چهار لنگه در خانه‌های‌شان را باز کردند و...، این موضوع باعث شده بسیاری از حریم‌ها حرمت‌ها از بین برود و زمانی که عده‌ای به اظهار نظر در مورد برخی از موارد می‌پردازند ما نسبت به آن شاکی می‌شویم.

او با اشاره به این موضوع که چهره‌های ورزشی طی مدت اخیر به مراتب کمتر از سایر چهره‌های رسانه‌ای مورد آسیب در فضای مجازی قرار گرفتند تصریح کرد؛بخشی از این موضوع به این خاطر است که این افراد خودشان را به اندازه سایرین در معرض قضاوت های شبکه های اجتماعی قرار ندادند و در این مسیر به نوعی حفظ حریم کردند. تا زمانی که شما حرمت‌ها را در این فضا نگه می‌دارید مخاطبان هم به این مسائل ورود پیدا نمی‌کنند و شما را مورد قضاوت قرار نمی‌دهند.

صادقی خاطر نشان کرد: بهترین راه برای معرفی چهره‌های مطرح از طریق رسانه‌های خبرگزاری، روزنامه‌ها و مجلات است. چرا که آنها با حفظ حریم و حرمت‌ها به بهترین شکل افراد را به مخاطبان معرفی می‌کنند، اما زمانی که چهره‌های مطرح به تنهایی سعی در معرفی خود دارند بیشتر از آنکه در این راه موفق شوند دست به تخریب خود می‌زنند و به شیوه ناصحیح و اغراق شده‌ خود را معرفی می‌کنند که در نهایت این موضوع باعث ایجاد ناهنجاری می‌شود به نظرم اینکه یک رسانه با امضا یک خبرنگار حتی یک خط از هنرمند و یا ورزشکاری بنویسد به مراتب از پستی که هزاران لایک و فالو می‌شود با ارزش‌تر است.

این مجری در پایان گفت: گسترش شبکه‌های مجازی و استقبال از آن بیشتر در کشورهای جهان سوم وجود دارد و ما کمتر شاهد آن هستیم که چهره‌های مطرح در سایر کشورها با توسل به هر موضوعی خود را مطرح کنند و این وظیفه مهم اطلاع رسانی را همچنان به رسانه‌ها واگذار کردند. (فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها