نسل طلایی هندبال مانند والیبال و بسکتبال در آسیا صاحب حرف است

هندبال بر مدار امید

هندبال هم مانند خیلی از فدراسیون‌های دیگر، روزهای بلاتکلیفی را پشت سر گذاشت و اینک با انتخاب رئیس جدید فدراسیون در پی ثبات‌بخشی برنامه‌های آینده است. باوجود تلاش‌های اهالی این ورزش در سال گذشته متاسفانه هندبال در تمام‌ رویدادها ناکام بود تا کار برای مدیر جدید سخت‌تر از هر زمان دیگر باشد.
کد خبر: ۷۸۹۱۷۱
هندبال بر مدار امید

انتخاب سرمربی جدید تیم ملی، طولانی شدن لیگ برتر باشگاه‌های ایران و ازهم‌گسیختگی جامعه هندبال ایران شاید مهم‌ترین چالش‌های پیش روی این ورزش است که رئیس فدراسیون و تیم مدیریتی او با آن روبه‌رو هستند. برهمین اساس برپایی همایش سه روز هندبال برای اتحاد و یکپارچگی نیروها، از برنامه‌های خوب فدراسیون بود که هفته گذشته صورت گرفت. در واقع با این برنامه فدراسیون هندبال رویکرد خود را به افق‌های تازه برای نظام بخشی فعالیت‌ها نشان داد، بویژه آسیب‌شناسی مدیریت هندبال و ایجاد راهکارهای توسعه‌ای این ورزش از مهم‌ترین برنامه‌های راهبردی در جریان همایش هم‌اندیشی خانواده هندبال بود.

این همایش برخی از مشکلات و معضلات هندبال ایران را بازگو کرد و چالش‌های این ورزش را به میان کشید. هم‌اکنون تیم ملی هندبال مسابقه‌های انتخابی المپیک را پیش رو دارد که بین رشته‌های گروهی با اهمیت است. فدراسیون هندبال کار انتخاب سرمربی را توسط کمیته فنی دنبال می‌کند تا پس از بررسی و جمع‌بندی‌های متعدد سرمربی تیم ملی را معرفی کند. آنچه به جرات می‌توان گفت ضعف در ساختار هندبال ایران، مشکلاتی در زمینه آموزش مربیان در سطح اول و بین‌المللی به وجود آورده است تا جایی که به نظر می‌رسد فدراسیون برای سپردن اداره تیم ملی به مربیان ایرانی به اجماع نرسیده و همچنان به دنبال سرمربی خارجی برای هدایت ملی‌پوشان است.

در حاشیه نشست اتحاد و همدلی هندبال در آکادمی ملی المپیک اعلام شد، قرارداد ماچک، سرمربی سابق تیم ملی به‌پایان رسیده است و ادامه همکاری با او یا تغییرات در کادر فنی تیم ملی به عهده کمیته فنی است. کادر فنی تیم ملی با ماچک یا بدون این مربی اسلوونیایی، یک تیم قدرتمند در اختیار دارد که می‌توان گفت نسل طلایی هندبال ایران هستند. متاسفانه تاکنون توجهی که باید، به این بازیکنان نشده است اما ظرفیت‌های هندبال در تیم ملی به اندازه‌ای است که بیشتر رقبای آسیایی از تیم ملی ایران هراس دارند. هر چند تیم‌های شرق و غرب آسیا برای هندبال سرمایه‌گذاری خوبی می‌کنند اما بازیکنان ایران نیز در صورت تدارکات مناسب تیم بزرگی در آسیا به‌شمار می‌روند و می‌توانند رشد سریعی در هندبال قاره داشته باشند. هندبال مانند والیبال و بسکتبال با نسل طلایی خود می‌تواند سال‌ها در سطح اول آسیا جا بگیرد.

مشکل طولانی شدن لیگ

زمان لیگ برتر هندبال طولانی شده است. این نکته را همگان به عنوان یک ایراد به لیگ برتر وارد می‌دانند، بویژه کسانی که هزینه تیمداری در لیگ برتر برای آنها بسیار سنگین است. روی همین اصل تعداد 14 تیم هندبال در آغاز فصل هم اینک به 12 تیم کاهش پیدا کرده و حتی این تعداد هم در هفته‌های پایانی تهدید می‌شود و ممکن است به 11 تیم برسد.

خودداری تیم‌ها از ادامه بازی‌ها در لیگ برتر موجب بی‌ثباتی و ناپایداری در برنامه‌ریزی‌ها می‌شود. در همان شروع کار نماینده هندبال لارستان از بازی‌ها انصراف داد و در دور برگشت نماینده هندبال ارومیه کناره‌گیری کرد و اکنون در هفته سوم دوربرگشت لیگ برتر، زمزمه‌های کناره‌گیری تیم صبای قم به گوش می‌رسد. تیم قمی در وسط لیگ برتر به دنبال جذب اسپانسر بوده که کار سختی است؛ زیرا اسپانسرها در وهله اول جایگاه تیم را در رده‌بندی کلی در نظر می‌گیرند و به آن اهمیت می‌دهند.

بعد از بیرون گذاشتن ارومیه از رده بندی تیم‌ها به نظر می‌رسد فدراسیون درباره صبای قم همین کار را انجام بدهد. با این حال مسئولان تیم قمی به دنبال راضی کردن اسپانسر جدید با تغییر نام تیم قبلی هستند.

در چنین شرایطی لیگ برتر هندبال به کار خود ادامه می‌دهد در حالی که تیم‌های زیادی با انجام بازی‌های نزدیک و حساس موفق شده‌اند تنور رقابت‌ها را هر چند با وقفه‌های طولانی، گرم کنند و بازی‌ها را پرهیجان نگه دارند. تعدادی از تیم‌ها با احتساب تفاضل گل، جایگاه‌شان در رده‌بندی کلی مشخص می‌شود که ادامه وضع، حساسیت‌های لیگ برتر را به روزهای پایانی منتقل می‌کند.

حتی بازیکنان خارجی یک‌سری از تیم‌ها به بازی‌های لیگ کیفیت مطلوبی داده و تقابل آنها با بازیکنان ایرانی انگیزه خوبی بین بازیکنان به وجود آورده است.

خارجی‌هایی قابل اعتماد

بازیکنان خارجی در لیگ برتر هندبال با چه شرایطی گزینش شده‌اند؟ این پرسش جام‌جم از علیرضا حبیبی، مربی تیم ملی و سرمربی تیم ثامن‌الحجج مشهد است که تیمش در رده سوم رده‌بندی قرار دارد.

تیم او از بازیکنان خارجی استفاده می‌کند و مربی تیم ملی درباره این بازیکنان می‌گوید: بازیکنان خارجی با کیفیت به‌سطح لیگ برتر کمک می‌کنند. ما بر اساس نیازهایمان در پست‌های مختلف به استخدام بازیکن خارجی اقدام کردیم، زیرا به نسبت فصل گذشته تعداد شش بازیکن ملی‌پوش خودمان را از دست داده بودیم.

در لیگ برتر هندبال تیم‌های ثامن‌الحجج مشهد، صنعت مس کرمان، سنگ آهن بافق، سنگ گهرزمین تهران، سپاهان و مس منیزیم فردوس بازیکن خارجی دارند.

حبیبی درباره ملیت این بازیکنان و کیفیت آنها می‌گوید: بازیکنانی از صربستان، بلاروس، تونس، اوکراین، روسیه و لبنان در لیگ برتر بازی می‌کنند. بازیکنان تیم‌های اروپایی معمولا شرایط خوبی دارند و تونس به عنوان یک کشور آفریقایی صاحب بازیکنان مطرحی در دنیاست. تونسی‌ها بارها پس از قهرمانی در آفریقا راهی رقابت‌های جهانی شده‌اند و کلاس بازی آنها خوب است. در مجموع بازیکنان خارجی حاضر در لیگ برتر قابل اعتماد هستند.هر چند برخی بازیکنان شرایط مناسبی نداشتند که توسط تیم‌های خود کنار گذاشته شدند. تیم سنگ گهرزمین سه بازیکن آورده بود اما در دور برگشت خبری از آنها نیست.

حبیبی به مشکلات لیگ برتر هندبال آگاه است اما می‌داند چاره‌ای نیست و تیم‌ها باید تا روز هفدهم خرداد، زمان پایان لیگ برتر برابر مشکلات مقاومت کنند.

مربی تیم ملی می‌گوید: هندبال در یک سال گذشته در شرایط ناگزیر قرار گرفته بود. بازی‌های باشگاه‌های آسیا، بازی‌های آسیایی و رقابت‌های جهانی سبب شد لیگ برتر با وقفه‌های طولانی مدت روبه‌رو شود. این وقفه‌ها به تیم‌ها بویژه از لحاظ سطح آمادگی و اقتصادی لطمه وارد کرد. از طرفی اوضاع بی‌سامان فدراسیون مزید بر علت شد. جامعه هندبال مشکلات زیادی را در یک سال گذشته پشت سر گذاشت و امیدوارم با مدیریت جدید که شعارش را بر پایه اتحاد و همدلی بنا نهاده است، از این پس روزهای آفتابی داشته باشد.

محمد رضاپور / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها