در اوضاع بی‌رئیسی هندبال، تیم ملی در تدارک نخستین حضور جهانی خود است

هندبال؛ پیچیده در تار و پود مشکلات

جام جم ورزشی: بازی‌های آسیایی که نشد جو تیم ملی هندبال آرام بگیرد، اما این روزها در فاصله 15 روز به آغاز جام جهانی هندبال انگار اوضاع فرق کرده است و تیم ملی در فضای متفاوتی به نسبت گذشته تمریناتش را ادامه می‌دهد.
کد خبر: ۷۵۵۵۹۵
هندبال؛ پیچیده در تار و پود مشکلات
این روزها در اردوهای هماهنگی، هندبالیست‌های محروم و غایب در اینچئون می‌گویند گذشته‌ها به پایان رسیده است و طی این روزها باید به فکر آینده بود. آینده‌ای نزدیک که قرار است تیم ملی برای نخستین بار در رقابت‌های جهانی همراه با برترین‌های دنیا به میدان برود.

با آن‌که فدراسیون هندبال هنوز رئیس ندارد و نامزدها منتظر چراغ سبز وزارت ورزش و جوانان برای اعلام زمان برگزاری انتخابات مجمع فدراسیون هستند، تیم ملی در آستانه برگزاری جام جهانی خودش را از اتفاقاتی که قرار است در راس فدراسیون بیفتد، جدا کرده است. این تیم تمرکز کافی روی برنامه‌های آینده‌اش دارد، هرچند رو در رو شدن با برترین‌های جهان برای تیمی که آخرین بار همین چهار ماه پیش در بازی‌های آسیایی در مکان چهارم ایستاد، انتظاری به وجود نمی‌آورد جز انجام بازی‌های خوب.

اوضاع بی‌رئیسی در هندبال ذهنیت‌ها در سطح تصمیم‌گیری‌های کلان را از بین برده و آنچه می‌ماند ناپایداری در برنامه‌هایی است که هر بار در قالب تیم‌های مختلف دیده می‌شود. نمونه آخر، لغو سفر تدارکاتی تیم ملی هندبال به اسلوونی بود که می‌توانست نقش مناسبی در هماهنگ‌سازی نفرات تیم داشته باشد.

معمولا در ورزش ایران رسم است بازی‌های جهانی میدانی برای کسب تجربه است و این مفهوم برای هندبال نیز در مسابقه‌های جهانی مصداق دارد و تیم‌های ایرانی در این‌گونه رقابت‌ها با شعار حفظ آبرو و اعتبارملی به میدان می‌روند که معنای ساده‌تر آن باخت به رقبا با اختلاف نزدیک است. مانند روزی که ایران به آرژانتین در جام جهانی فوتبال باخت اما چهره شهرها شکل تیم فاتح را تداعی می‌کرد!

اینک هندبال در مسیر والیبال، بسکتبال و فوتبال در راه رقابت‌های جهانی حرکت می‌کند که البته حضور ورزش‌های تیمی در عرصه جهانی، برای ملت ایران افتخار بزرگی به‌شمار می‌رود و کمتر کشورهایی را می‌توان پیدا کرد که چهار تیم از چهار رشته گروهی در رقابت‌های جهانی داشته باشند. این توفیق در شرایطی پدید آمده که سرنوشت این ورزش‌ها در ایران نامعلوم است مانند بسکتبال که آن‌قدر روی نتایج آسیایی در سال‌های گذشته تمرکز کرد تا از دستاوردهای جهانی این ورزش غافل شد یا هندبال که ثبات لازم را در مدیریت و رقابت با مدعیان قاره کهن ندارد، اما در برهه کنونی به فکر اعتبار با بازی و شکست‌های نزدیک برابر رقبای مطرح اروپایی در بازی‌های جهانی قطر است. آنچه خواست و اراده جامعه هندبال در مقطع کنونی است این‌که هندبال باید با مدیریت قوی دوباره در مسیر صحیح بیفتد.

عبور از بلاتکلیفی

تیم ملی هندبال در اوضاع نابسامان فدراسیون که رئیس ندارد و دو دوره با سرپرست اداره می‌شود، برای نخستین‌بار سهمیه رقابت‌های جهانی را به‌دست آورد. نزدیک به یک سال از این موفقیت گذشته است اما هندبال همچنان بدون رئیس، اموراتش را سپری می‌کند. با آن‌که ثبت‌نام از نامزدهای مجمع انتخابات ریاست فدراسیون هندبال مدت‌هاست به پایان رسیده است اما وزارت ورزش و جوانان به خاطر یک نام، این دست و آن دست می‌کند و هنوز مشخص نیست چه زمانی قرار است هندبال از بلاتکلیفی
خارج شود.

انتخابات هندبال با وجود گذشت مدت زمان قانونی
45 روزه که باید بعد از ثبت‌نام و گرفتن تائیدیه‌های نامزدها سپری شود، همچنان بلاتکلیف مانده است و معلوم نیست وزارت ورزش و جوانان بعد از اوضاع آشفته این ورزش در تمامی سطوح از جمله ناکامی تیم جوانان در قهرمانی آسیا، از دست دادن مقام نایب‌قهرمانی بازی‌های آسیایی 2010 گوانگجو در بازی‌های آسیایی اینچئون و نتیجه نگرفتن در جام باشگاه‌های آسیا، چه زمانی را برای برگزاری مجمع انتخابات ریاست هندبال تعیین می‌کند.

نیاز هندبال به اردوهای اروپایی

لغو اردوی تدارکاتی اسلوونی سبب شد تیم ملی هندبال، مسابقه‌های مناسبی را قبل از رسیدن به قطر، میزبان مسابقه‌های جهانی از دست بدهد. ماچک، سرمربی تیم ملی که خود اهل اسلوونی است بهتر از همه می‌داند این اردو در کشورش چقدر می‌توانست به درد بخور باشد. ماچک در فرصتی که برای آماده‌سازی تیم ملی داشت سعی کرد شاکله تیم کنونی را بر مبنای تیم نایب‌قهرمان آسیا در سال 2010 ببندد و اکنون تیم ملی، کامل‌تر و باتجربه‌تر از آن روزها گام در رقابت‌های جهانی می‌گذارد. او در هر پست دو سه بازیکن دارد؛ نقطه قوت تیمی که در بازی‌های اینچئون نقطه ضعفش بود.

ماچک در اردوی اسلوونی می‌خواست این نفرات خوب را در کنار یکدیگر هماهنگ‌تر کند اما اکنون باید به فکر اردوی ایتالیا باشد که قرار است سه بازی با تیم‌ ملی ایتالیا و چند تیم دیگر داشته باشد. ایتالیا در هندبال صاحب سبک نیست، اما هر چه باشد تیمی اروپایی است و سطح هندبال در اروپا خیلی بالاست. از طرفی تیم ملی نیاز دارد در فضای رقابت‌های اروپا پیش از بازی‌های جهانی شبیه‌سازی کند. این اردو با چند بازی بین‌المللی در طول سال، برای رقابت‌های جهانی جواب نمی‌دهد، بنابراین هندبال ایران در مسیر رویدادهای جهانی باید فکر عاقبت کند و تعداد رویارویی هندبالیست‌ها را با حریفان خارجی بیشتر.

برنامه تیم ملی ایران در پیکارهای جهانی قطر با وجود رقبای سرسخت در گروه، بسیار فشرده است. تونس، اتریش، بوسنی و هرزگوین، کرواسی و مقدونیه به دیدار هندبالیست‌های ایرانی می‌آیند که وقتی خوب دقت کنیم می‌بینیم سه تیم از یوگسلاوی سابق می‌توانند معادلات گروه را برهم بزنند. مقدونیه، کرواسی و بوسنی و هرزگوین در هندبال فردی و گروهی صاحب سبک‌ هستند و اتریش بازیکنانی دارد که در آلمان، یکی از بهترین لیگ‌های هندبال جهان بازی می‌کنند.

کادر فنی کامل شد

برای مسابقه‌های قهرمانی جهان قرار است یکی از مربیان باکارنامه هندبال ایران در کنار سرمربی اهل اسلوونی قرار بگیرد که نامش علیرضا حبیبی است. این مربی اصفهانی سابقه مربیگری در تیم ملی را دارد اما چند ماهی به‌دنبال بلاتکلیفی فدراسیون هندبال با مسئولان وقت زاویه پیدا کرد. حبیبی سال‌ها در کنار مربیان خارجی فعالیت داشت و باز هم با درخواست ماچک از آغاز دور جدید تمرینات تیم ملی در کنار این تیم قرار گرفت.

این مربی اصفهانی که مدتی قبل با حکم محرومیت روبه‌رو شده بود پس از رفع محرومیتش اینک مربی‌ تیم ثامن مشهد است و با این تیم در لیگ برتر حضور دارد. حبیبی، مربی بین‌المللی هندبال ایران و عضو کمیته مربیان فدراسیون هندبال آسیاست. او که از انتخابش به عنوان یک خدمتگزار در تیم ملی راضی است به جام‌جم می‌گوید: تیم ملی در ادامه سال پرکار هندبال ایران راهی رقابت‌های جهانی دوحه قطر است و می‌خواهد نتایج در خور شأن و نام هندبال ایران بگیرد، بنابراین نباید فرصت حضور برابر بهترین‌های هندبال دنیا را براحتی از دست داد.

محمد رضاپور/ گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها