با آغاز سال جدید، خودروسازان دور جدید افزایش قیمت محصولات خود را کلید زده و در اولین قدم سایپا و دیروز، ایران‌ خودرو اقدام به اعلام قیمت جدید محصولات خود کرده‌اند. این در حالی است که مانند همیشه تناقض‌گویی‌هایی در خصوص دلیل این افزایش هم از طرف خودروسازان و هم شورای رقابت ابراز می‌شود که تداوم آن را می‌توان بسان گل‌آلود کردن آب و راه‌انداختن بازی معروف کی بود، کی بود، من نبودم، ارزیابی کرد.
کد خبر: ۷۸۷۲۸۸
این ابهامات را شفاف کنید

بازی‌ای که آن‌قدر در آن حرف‌های متناقض به مدت طولانی گفته می‌شود که کل ماجرا لوث می‌شود و البته مصرف‌کننده هم در نهایت ناامید از تحقق این همه حرف متناقض، خودرو را به قیمت گران‌تر می‌خرد و نارضایتی خاموشی را پی می‌گیرد.

مشابه این موضوع را مردم چند سال است که در پینگ‌پنگ مجلس، دولت و شورای رقابت، خودروسازان تجربه کرده‌اند و اکنون بدرستی توقع دارند یک بار برای همیشه به ‌آن پایان داده شود.

تناقض‌گویی‌های امسال درباره عوامل و میزان رشد قیمت خودرو از آنجا ناشی می‌شود که هیچ کدام از طرف‌های درگیر حاضر نیست به روشنی و شفافیت اعلام کند هزینه‌های مترتب بر رشد قیمت خودرو چیست و مقدار آن چقدر است.

از سویی شورای رقابت می‌گوید خودروسازان فقط مجازند یک درصد به قیمت خودرو، آن هم بابت هزینه مالیات بر ارزش افزوده که امسال به 9 درصد رسیده، به قیمت‌های سال قبل خود اضافه کنند.

اما از خودروسازان صداهای دیگری به گوش می‌رسد دال براینکه هزینه‌های دیگری نیز در این خصوص وجود دارد که یا این بار یا در نوبت‌های بعدی قرار است به قیمت خودرو اضافه شود.

هزینه‌هایی چون شماره‌گذاری، هزینه‌های گمرکی، حق بیمه و آپشن‌های جدید از جمله مواردی است که به‌زعم خودروسازان باید به قیمت‌های امسال اضافه شود و چه‌بسا اضافه شده است بنابراین یک بار برای همیشه یک مسئول یا دستگاه باید به طور صریح و شفاف وارد ماجرا شود و میزان رشد قیمت قانونی خودرو را تعیین تکلیف کند؛ کاری که ظاهرا از ید قدرت شورای رقابت خارج بوده و این شورا خود بیشتر دچار تناقض‌گویی است، بنابراین لاجرم باید از مرجعی چون وزارت صنعت، معدن و تجارت خواست تا به ماجرا ورود کرده و این تناقض‌گویی‌ها و ابهامات را دست‌کم برای سال جاری رفع کند.

سید علی دوستی موسوی - دبیر گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها