تاجیکستان، آسیای میانه

احساس دوستی در دوشنبه

آسیا، قاره کهن، آن‌قدر وسیع و کشورهایی با طبیعت گوناگون را پذیراست که می‌توان فهرستی طولانی از مقاصد گردشگری را تنها در این منطقه تهیه کرد. تاجیکستان در آسیای میانه ازجمله کشورهایی است که بخصوص در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در حوزه توریست انجام داده است. طبق یک نظرسنجی در سال 2014، این کشور جزو ده مقصد گردشگری برتر دنیا قرار گرفت. شاید شعار توریستی تاجیکستان یعنی «دوستی را احساس کنید» در این محبوبیت بی‌تاثیر نبوده است.
کد خبر: ۷۸۶۱۷۹
احساس دوستی در دوشنبه

دوشنبه پایتخت و بزرگ‌ترین شهر کشور، دارای پارک‌های وسیع، موزه‌ها، باغ گیاه شناسی و چشمه‌های معدنی فراوان است که برای بازدید هر کدام بویژه پارک‌ها باید وقت کافی اختصاص داد. درختان سربه فلک کشیده خیابان‌های شهر زیبایی خاصی به آن بخشیده‌اند که سایه مطبوعی را برای مردمی که قصد پیاده‌روی دارند ایجاد می‌کنند. میدان سامانی در مرکز شهر دوشنبه که اتفاقا همنام واحد پول این کشور نیز هست، مکانی بسیار وسیع و دیدنی است که با مجسمه‌هایی از مفاخر و بزرگان تاجیکستان، تزیین شده است. در سمت چپ پارک، بزرگ‌ترین کتابخانه کشور، کتابخانه ملی یا کتابخانه ابوالقاسم فردوسی قرار دارد که نزدیک به سه میلیون جلد کتاب دارد.

پارک رودکی در مجاورت میدان سامانی است که تندیسی از این شاعر بنام در آن قرار دارد، اما برای بازدید از مقبره رودکی باید مسیری پرپیچ و خم را طی کرد. روستای «پنج کت» در 170 کیلومتری شهر دوشنبه، محل آرامگاه شاعر «بوی جوی مولیان» است. مقبره در مجموعه‌ای وسیع و سرسبز واقع شده که در آن چایخانه، آثارخانه و کتابخانه نیز قرار دارد!

برای آشنایی هرچه بیشتر با تاریخ تاجیکستان، بازدید از موزه ملی را نباید از دست داد. در این موزه که در زبان محلی، آثارخانه نامیده می‌شود، پیکره بودای خفته بیشتر از بقیه آثار مانند سنگ قبرهای قرون ششم و هفتم هجری و همچنین پیکره‌های سنگی دیگر، جلب توجه می‌کند. این پیکره بیش از 13 متر طول و دو متر عرض دارد. به طور کلی سمبل شهر دوشنبه را می‌توان مجسمه‌های بی‌شماری دانست که در میدان‌ها و پارک‌های مختلف ساخته شده‌اند. یکی دیگر از نکات جالب توجه، پوشش رنگارنگ مردم است. لباس‌های با رنگ شاد مردم چه زن و چه مرد، فضای بصری زیبایی را برای خارجیان ایجاد می‌کند.

دومین شهر بزرگ و معروف تاجیکستان، خجند دارای قدمتی چند هزار ساله است. رودخانه سیحون از جمله نقاط برجسته این شهر است که جان تازه‌ای به طبیعت آن می‌بخشد. موقعیت کوهستانی خجند باعث شده فتح قله‌های مرتفع آن، هر ساله هدف بسیاری از کوهنوردان خارجی شود. به علت پیشینه تاریخی تاجیکستان و عضویت آن در اتحاد جماهیر شوروی، در گوشه و کنار کشور، بویژه در موزه‌ها می‌توان آثار مربوط به این دوره را مشاهده کرد. شهر خجند تنها شهری است که با وجود فروپاشی شوروی، همچنان مجسمه بنیانگذار اتحاد جماهیر شوروی یعنی لنین در آن پابرجاست. از دیگر موارد به یادگار مانده از دوران قدرت شوروی می‌توان به معماری شرقی و اسلامی بازار «پنجشنبه» اشاره کرد که در آسیای مرکزی بی‌نظیر است.

مرغاب از دیگر نقاط جذاب هم برای علاقه‌مندان به تاریخ و هم طبیعت دوستان است. در 45 کیلومتری جنوب این منطقه، مهم‌ترین سایت باستان‌شناسی تاجیکستان قرار گرفته که شامل غاری است که بر دیواره‌های آن نقاشی‌ها و سنگ‌نگاره‌هایی از دوره سکاها به چشم می‌خورد. در قسمت شمال و شرق مرغاب دریاچه و دهکده رنگ کول واقع شده است. این دریاچه به علت وجود صخره‌های کنار ساحل و آب زلال از زیبایی خاصی بهره‌مند است که این چشم نوازی با پرواز دسته‌های بزرگ پرنده‌های مهاجر چند برابر می‌شود. تاجیکستان به علت آن که در دوران ایران باستان جزئی از قلمرو هخامنشیان بوده، از فرهنگ و آداب و رسوم نزدیکی با مردم ایران برخوردار است. از برگزاری مراسم عید نوروز می‌توان به عنوان یکی از وجوه مشترک نام برد.

چطور برویم؟

برای سفر، تهیه روادید الزامی است گرچه با مشکل زیادی همراه نخواهد بود. بهترین راه رسیدن به تاجیکستان، مسیر هوایی است چراکه در صورت سفر زمینی باید از چند کشور عبور کرد که داشتن ویزای آنها هم لازم است. تورهای گردشگری، برای نوروز 94 برنامه‌ای هفت روزه را برای دیدن نقاط مختلف تاجیکستان ارائه داده‌اند که قیمت آن بسته به نوع هتل از سه تا پنج میلیون تومان متغیر است.

نرگس انصاری / چمدان (ضمیمه آخر هفته روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها