عوامل متعددی از جمله کاهش اعتقادات معنوی، نبود شوهر در زمان‌های طولانی در خانه، بر آورده نشدن نیازهای مادی، نبود امکانات رفاهی و اقتصادی در یک زندگی، نبود نشاط و شادی، عدم صداقت در میان زوجین، ازدواج‌های اجباری و نداشتن مهارت‌های اجتماعی و خانوادگی می‌تواند بسترهای گرایش به ارتباط‌های پنهانی در میان زنان و مردان، بویژه زنان باشد. حتی استفاده از شبکه‌های ماهواره‌ای و فضاهای مجازی نیز می‌تواند افراد را به سمت و سوی بزهکاری بکشاند.
کد خبر: ۷۸۶۰۴۰
کانون خانواده را گرم‌تر کنید

در پرونده مورد نظر درباره قتل کودک درپی ارتباط پنهانی شاهد این هستیم که زنی به‌دلیل این که همسرش مدت‌ها در حبس بوده و زن تنها در کنار فرزندش زندگی می‌کرده و با مشکلات مختلفی دست به گریبان بوده، باعث شده گرایش به فرد دیگری جز همسر خود پیدا کند و نیاز‌های خود را در طرف مقابل ـ مرد غریبه ـ پیدا کند بنابراین ارتباطی غیراخلاقی را که هیچ‌گاه کانون خانواده آن را پذیرا نیست برقرار می‌کند که نتیجه آن این می‌شود که مرد غریبه برای ادامه ارتباط خود با زن مورد نظر فرزند دو ساله بی‌گناه او را پس از ضرب و جرح و کودک آزاری به قتل می‌رساند.

در این پرونده نفس اماره بر متهم غلبه کرده و باعث شده او دست به چنین اقدام جنایتکارانه‌ای بزند و جان طفل بی‌گناهی را بگیرد.

زنان زمانی که به کانون خانواده بهایی ندهند باعث می‌شود عزیزان خود را در پی این‌گونه ارتباط‌های غیراخلاقی از دست بدهند.

هر چند قانون به طور قاطعانه با این گونه بزهکاران برخورد می‌کند اما باید در جامعه بسترهایی را به‌وجود آورد که کانون‌های خانواده حفظ شود و این امر موثر واقع نمی‌شود مگر این که اعضای خانواده‌ها بویژه زوجین اعتقادات مذهبی خود را پر رنگ کنند، مسائل معیشتی و اقتصادی خود را بهبود ببخشند، زمان بیشتری در کنار یکدیگر بگذرانند، شادی را برای خود و خانواده‌هایشان فراهم آورند، مهارت‌های خانوادگی را بیاموزند، از ازدواج‌های اجباری بپرهیزند که خطرات جبران‌ناپذیری همراه دارد، صداقت میان زوجین برقرار باشد و نیازهای عاطفی و جنسی خود را بر طرف کنند.

همچنین خانواده‌ها اوقات فراغت را به‌درستی سازماندهی و سعی کنند در خصوص مشکلات با یکدیگر گفت‌وگو و درددل کنند و به اجبار در کنار یکدیگر زندگی نکنند. در همین زمینه باید بگوییم که نقش رسانه‌ها بویژه رسانه ملی و روزنامه‌ها در کاهش جرایم بسیار بالاست.

از این‌رو، این دو رسانه باید با برنامه‌ها و مطالبی که به مخاطبان ارائه می‌دهند، سعی کنند راه‌های مهارتی در انسجام خانواده، بهبود در ارتباط اعضای خانواده بویژه زوجین و راه‌های جلوگیری از گرفتار شدن زوجین و دیگر اعضای خانواده به بزه‌های اجتماعی را بیاموزند.

رسانه ملی در این زمینه گام‌هایی بلند برداشته که بهتر است این برنامه‌ها هدفمندتر باشد و استمرار پیدا کند.

دکتر امان‌الله قرائی‌ مقدم - جامعه‌شناس و عضو هیات علمی دانشگاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها