مدیرکل شیلات مازندران خبرداد:

مشکل تردد شناورهای صیادی بابلسر رفع می‌شود

صید ماهیان استخوانی در مازندران 6 درصد افزایش یافت

سه هزار و 700 تن انواع ماهیان استخوانی در فصل صید امسال از سواحل مازندرانی خزر برداشت شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 6 درصد افزایش نشان می دهد.
کد خبر: ۷۸۳۳۰۹
صید ماهیان استخوانی در مازندران 6 درصد افزایش یافت

به گزارش ایرنا و بر اساس تصمیم سازمان شیلات ایران، فصل صید ماهی در دریای خزر از بیستم مهر ماه هر سال آغاز می شود و تا بیستم فروردین سال بعد ادامه دارد.

بیش از چهارهزار و 200 صیاد مازندرانی در قالب 53 شرکت تعاونی صیادی پره از زمان آغاز فصل صید امسال ( 20 مهر 93) تاکنون سه هزار و 700 تن انواع ماهی استخوانی از دریای خزر صید کرده اند.

عباسعلی شیخ تبار معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات مازندران روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: یکهزار و 550 تن از ماهیان صید شده در این دوره شامل ماهی کفال است.

وی با بیان این که صید ماهی کفال امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 84 درصد رشد داشته است، ادامه داد: حدود دو هزار تن از ماهی صید شده ماهی سفید بوده است که 10 درصد نسبت به سال پیش رشد نشان می دهد.

وی به تولید 6 تن ماهی کپور و بیش از 200 تن انواع ماهی نظیر شیشک، آزاد و اردک ماهی اشاره کرد و بیان داشت: امسال به لحاظ شرایط آب و هوایی وضعیت مناسبت تری نسبت به سال بر دریا حاکم بود و لذا تعداد دفعات تور اندازی شرکت تعاونی ها بیشتر شده است.

معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات مازندران گفت: هر ساله به منظور جبران تکثیر طبیعی انواع ماهیان استخوانی دریای خزر بیش از 60 میلیون قطعه انواع بچه ماهی به صورت مصنوعی تکثیر و در رودخانه های شیلاتی استان رها می شود.

شیخ تبار با بیان این که ماهی استخوانی سفید بیشترین مقدار صید سالانه ماهیگیران مازندران از خزر را تشکیل می دهد، اضافه کرد: امسال دستکم 50 میلیون قطعه بچه ماهی سفید از سوی مرکز شهید رجایی ساری تکثیر و در 20 رودخانه شیلاتی رها شد.

وی ادامه داد: در فصل صید امسال همچنین حدود 4.5 میلیون قطعه بچه ماهی سفید به صورت طبیعی به روش شیل گذاری (رها کردن ماهیان مولد در مناطق مشخصی از رودخانه های شیلاتی) در سه رودخانه تجن ساری، تالش خیل تنکابن و نمک آبرود چالوس تکثیر و رها شده است.

در تکثیر طبیعی ماهی، صیادان با رها سازی ماهیان مولد در مناطق شیل گذاری شده در رودخانه، شرایط محیطی مناسب و مساعدی را برای ماهیان فراهم می آورند، به گونه ای که بچه ماهیان پس از رسیدن به وزن یک تا دو گرم به سمت دریا رها می شوند.

قیمت انواع ماهی بر اساس فراوانی و مقدار صید (عرضه و تقاضا) در بازار ماهی فروشان مازندران در نوسان است و اکنون قیمت ماهی کفال و سفید دریای خزر با وزن حدود800 تا یک کیلو و 200 گرم به ترتیب 17 تا 21 هزار تومان برآورد می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها