پاسخی به حاشیه‌های «فوق سری»

سانسور سریال «فخیم‌زاده» فقط 4 دقیقه بود

در ساده‌ترین سریال‌های تلویزیونی چند نما یا صحنه وجود دارد که در کلانتری، بیمارستان یا زندان تصویربرداری می‌شود؛ با این وصف حتما سریال فوق‌سری با داستان پلیسی و ماجراهای پیچیده‌اش در مکان‌ها و فضاهای متنوع‌تری به تصویر کشیده می‌شود که شرح جزئیات آن در چند مکان البته به استناد توضیحات بابک پناهی طراح صحنه و لباس خالی از لطف نیست.
کد خبر: ۷۸۲۳۴۶
مکان‌های فوق‌سری!

خانه‌ نوچه‌های ناصر پاپتی

سریال فوق‌سری ضمن نمایش اتفاقات مربوط به فعالیت‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر، به خانه شخصیت‌ها هم می‌رود و تصویری از زندگی و مناسبات آدم‌های خوب و بدش را به نمایش می‌گذارد. یکی از جذاب‌ترین خانه‌های این سریال، متعلق به نوچه‌های ناصر پاپتی است که در محله دارآباد تهران قرار دارد.

این خانه ازجمله بناهای غیرمجازی است که در برخی محلات تهران ازجمله دارآباد به صورت قارچ گونه سبز شده و گسترش یافته است. خانه نوچه‌های ناصر پاپتی از یک اتاق شروع شده و اتاق به اتاق گسترش پیدا کرده تا آنجا که از کوچه‌ای به کوچه بعدی می‌رسد و از وسط یکی از اتاق‌های آن پله‌های زیادی عبور می‌کند!

این خانه با همین شمایل در سریال فوق‌سری به تصویر کشیده شده و بستر رخدادهای متعددی است.

خانه ناصر پاپتی

ناصر پاپتی با همسر مهربان و فرزندانش در یکی از خانه‌های قدیمی از محلات جنوبی شهر تهران زندگی می‌کند. به این منظور خانه‌ای در میدان قیام تهران برای این شخصیت انتخاب شده که مربوط به اواخر دوره قاجار و ازجمله خانه‌های معروف به «خانه‌های قمر خانمی» است. تزئینات و بخصوص گچبری‌های این بنا گویای عمری است که از سر گذرانده و شاید ناصر پاپتی و خانواده‌اش آخرین خانواده‌ای باشند که به صورت نمایشی در آن زندگی کرده‌اند، چرا که از عمر این بنا چیزی باقی نمانده است.

اتاق مرس

انتقال اطلاعات با استفاده از کد مرس با نشانه‌های خط و نقطه مانند قدیم دیگر مرسوم نیست، اما ظاهرا این کدها همچنان به شیوه‌ای مدرن منتقل می‌شود و نمونه‌های پیشرفته اختراع ساموئل مرس کاربردهایی دارد. در سریال فوق‌سری شاهد شیوه‌ای نو از انتقال کدهای مرس خواهیم بود و به این منظور یک اتاق مرس در این سریال طراحی و آماده شده است.

براساس توضیحات بابک پناهی نمونه چنین اتاقی در نیروی انتظامی کشورمان وجود دارد، اما همه کارهای اتاق مرس توسط یک رایانه انجام می‌شود و به لحاظ تصویری اصلا ویژگی خاصی ندارد. با توجه به این نکته و از آنجا که یکی از اتفاقات مهم سریال فوق‌سری در اتاق مرس رقم می‌خورد؛ اتاق مرس با طراحی ویژه برای سریال فوق‌سری تدارک دیده شده و حتی از یک یونیت دندانپزشکی در این اتاق استفاده شده است! اگرچه به گفته طراح صحنه و لباس سریال، تماشاگر از این یونیت که به سختی تهیه شده، چیز زیادی در قاب‌بندی‌های سریال نمی‌بیند، اما روی این یونیت یک چیپ اطلاعاتی کوچک در دندان ناصر پاپتی جاسازی می‌شود.

مقر فرماندهی ستاد مبارزه با مواد مخدر

سریال فوق‌سری نمی‌تواند قصه‌ای درباره مبارزات پلیس و قاچاقچیان را به تصویر بکشد، بدون آن که تصویری از مقر فرماندهی ستاد مبارزه با مواد مخدر ناجا به نمایش بگذارد، اما این مقر در زیرمجموعه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، مکانی نیست که در اختیار یک گروه تصویربرداری قرار بگیرد و به گفته طراح صحنه و لباس بسیار کاربردی طراحی شده و در آن از عناصر دراماتیک و بصری برای جذب مخاطب خبری نیست.

سازندگان سریال فوق‌سری برای نمایش مقر ستاد مبارزه با مواد مخدر، این مکان را به صورت نمایشی و با بهره‌گیری از عناصر مختلف معماری مانند پله، راهرو و اتاق‌های متعدد در کارخانه‌ای قدیمی بازسازی کرده و از عناصر تزئینی مانند رنگ دیوارها، فضای آکوستیک و تابلوها استفاده کرده‌اند تا مقر ستاد مبارزه با مواد مخدر هم باورپذیر باشد، هم حائز ارزش‌های بصری و دراماتیک.

بخش‌های عملیاتی ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز در بوستان ولایت تصویربرداری شده است.

خانه سرهنگ نصراللهی

شاید یکی از ویلاهای تر و تمیز و خوش ساخت شهرک چشمه برای یک سرهنگ نیروی انتظامی بیشتر از توقع مخاطب باشد، اما خانه سرهنگ نصراللهی در چنین ویلایی تصویربرداری شده تا نماهای زیباتری از زندگی این عضو فعال ستاد مبارزه با مواد مخدر به نمایش درآید. البته در خانه‌ای که برای سرهنگ نصراللهی در نظر گرفته شده، از نشانه‌های تمول و مکنت چندان نشانه‌ای دیده نمی‌شود و بیش از هر چیز یک خانه تر و تمیز، گرم و صمیمی است.

خانه سرهنگ نادری

قرار نبود از خانه زندگی سرهنگ نادری با بازی حبیب دهقان‌نسب در سریال فوق‌سری چیزی به نمایش درآید، اما از آنجا که بخش خانوادگی سریال برای مهدی فخیم‌زاده اهمیت داشت یک خانه اصیل در محله بهارستان برای سرهنگ نادری در نظر گرفته شده و این حس را به مخاطب القا می‌کند که نادری، ماندن در خانه پدری با همه خاطراتش را به آپارتمان‌های نوساز ترجیح داده است.

(ویژه نامه نوروزی جام‌جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها