بازیکنی که مورینیو او را نخواست

زمانی برای انتقام

فصل گذشته خوزه مورینیو هرگز تمایل خود را برای فروش داوید لوئیز پنهان نکرد تا به دنبال این بی‌رغبتی برای حفظ مدافع برزیلی، لوئیز راهی پاری‌سن‌ژرمن فرانسه شود.
کد خبر: ۷۸۱۸۷۵
زمانی برای انتقام

لوئیز اما هفته گذشته به استمفورد بریج (ورزشگاه اختصاصی چلسی) برگشت، یعنی وقتی که پاری‌سن‌ژرمن برای انجام دیدار برگشت مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا، مقابل چلسی قرار گرفت. لوئیز در آن دیدار قهرمان تیمش شد؛ چرا که در دقیقه 81 گل بسیار مهم و حساسی را به تیم سابقش زد تا با توجه به تساوی 2 بر 2 در پایان بازی و احتساب تساوی یک بر یک در دیدار رفت، تیم پاریسی به یک چهارم نهایی برود. این صعود دراماتیک بود و شاید هم انتقامی از سوی داوید لوئیز در برابر مربی سابقش، خوزه مورینیو، کسی که لوئیز اعتقاد دارد او ابدا خاص نیست.

داوید لوئیز از زمان جدایی تا کنون چه روزهایی را طی کرده است؟

زمانی که خردادماه امسال چلسی در آستانه انتقال داوید لوئیز به پاری‌سن‌ژرمن قرار داشت، خوزه مورینیو در یک کنفرانس خبری گفت: لوئیز ابدا یک مدافع مرکزی نیست. او کارهای مهمی اینجا انجام داد و همیشه یک حرفه‌ای بود و اکنون ما این مرد نازنین را دیگر نداریم. اما از نقطه نظر فوتبالی باید به شما بگویم که چلسی حتی با وجود جدایی داوید لوئیز قوی‌تر هم خواهد شد. اما بازیکنی که به دلیل ظاهرش به دلقک معروف شده بود چند ماه بعد به لندن برگشت و با یک گل زیبا به مورینیو نشان داد تیمش بابت از دست دادن او چه ضرر بزرگی را متحمل شده است.

لوئیز در هر دو بازی پاری سن ژرمن با چلسی در یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا پاسخ تمام انتقادات چند ماه پیش را داد. لوئیز پس از جام جهانی برزیل که با شکست تحقیرآمیز 7 بر صفر مقابل آلمان برای برزیلی‌ها همراه بود، به سوژه تمسخر در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد. بسیاری بابت این‌که چلسی چنین مدافعی را فروخته، خوشحالی کردند و بسیاری هم پاری‌سن‌ژرمن را بابت خرید یک دلقک که اجازه می‌دهد تیمش 7 گل بخورد به سخره گرفتند. مورینیو، اما راضی‌ترین فرد از انتقال مدافع ملی‌پوش برزیلی بود. در همان ماه‌های پایانی حضور داوید لوئیز در چلسی بود که رابطه او با مورینیو بشدت خراب شد و اکنون مصاحبه اخیر لوئیز مبنی بر این‌که مورینیو خاص نیست، نشان می‌دهد این رابطه هنوز درست نشده است.

اما علت این‌که داوید لوئیز در پاری‌سن‌ژرمن به بازیکن کامل‌تری تبدیل شده است، چیست؟ او در چلسی فضای زیادی برای جولان در اختیار نداشت. مورینیو او را یک مدافع مرکزی نمی‌دانست و همین باعث شده بود تا با توجه به این فضای بسته، لوئیز اعتماد به نفس خود را از دست بدهد و به بازیکنی منفعل تبدیل شود، بازیکن منفعلی که مورینیو دیگر او را نمی‌خواهد و باید به باشگاه دیگری برود. اما در پاری‌سن‌ژرمن فضا برای لوئیز کاملا متفاوت بود. او در ترکیب تیم پاریسی فرصت بیشتری برای دویدن و جولان دادن پیدا کرد و هرگز به خط دفاعی محصور نشد. او می‌تواند گاهی اوقات نقش یک مدافع پیش‌تاخته را داشته باشد و به جلو برود. حتی نقش یک هافبک را هم پیدا کند و هنر بازیسازی خود را هم نشان بدهد. او در چلسی هیچ یک از این خصوصیات را نداشت. هم مربی و هم هم‌تیمی‌های جدید در متحول شدن لوئیز بیست و هفت ساله نقش زیادی داشتند.

زلاتان ابراهیموویچ، مهاجم سوئدی پاری‌سن‌ژرمن داوید لوئیز را از بهترین مدافعان دنیا می‌داند. او می‌گوید: تیاگو سیلوا و داوید لوئیز هر دو بازیکنانی با کلاس جهانی هستند. خیلی خوشحالم که آنها با ما هستند البته بازی لوئیز همیشه با ریسک همراه است. در واقع او مدافعی به شمار می‌رود که زیاد ریسک می‌کند. او جلوی دروازه تیم خودش بارها پا به توپ می‌شود و خطرساز نشان می‌دهد. او ریسک را جزئی از فوتبال خود می‌داند. گاهی اوقات این ویژگی فوتبال لوئیز به ضرر او و تیمش تمام شده اما در مجموع او مدافعی مستحکم و با کلاس جهانی است.

لوئیز اکنون گران‌ترین مدافع جهان است. پاریسی‌ها برای انتقال او به پاری‌سن‌ژرمن 50 میلیون یورو خرج کردند. پاری‌سن‌ژرمن هنوز در میانه‌های فصل به سر می‌برد. این باشگاه سه جام را پیش روی خود می‌بیند؛ جام حذفی فرانسه، قهرمانی در لوشامپیونه و لیگ قهرمانان اروپا، پاری سن ژرمن با مدافع 50 میلیون یورویی‌اش کدام را بالای سر می‌برد؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها