رمضان نیامده، مرغ گران شد

مردم مرغ منجمد نمی‌خرند

یکی از ویژگی های تعجب برانگیز و البته قابل تحلیل ما ایرانی ها زیرسوال بردن برخی قواعد علم اقتصاد است. در حالی که بسیاری از مردم دنیا سعی در همسویی و همگامی با موازین علمی دارند. بر اساس این علم، افزایش قیمت ها باعث کاهش تقاضا می شود در صورتی که این قاعده در ایران برعکس است هر چه قیمت محصولات افزایش می‌یابد ولع ما ایرانی ها برای خرید آن بیشتر می‌شود.در واقع گرفتار تبی هستیم که تمایلی هم برای کم کردن و رفع آن نداریم. این روزها مرغ و خودرو از نظر قیمتی بیش از سایر کالاها تب کرده اند، آنچنان که در روزهای پایانی اسفند مرغ ها به پرواز درآمده‌اند.
کد خبر: ۷۸۱۷۳۵
مرغ یک پا دارد

مرغ جزو کالاهای پرتقاضاست. فرقی نمی کند قیمت آن پایین باشد یا بالا، همیشه طالب خرید آن هستیم . آنقدر که به خوردن مرغ اهمیت می دهیم مصرف لبنیات برایمان مهم نیست. بنابراین حاضریم خوردن شیر و ماست را کم کنیم و با کمبود کلسیم مواجه باشیم اما دست از طبخ مرغ نکشیم. انگار روز و هفته و ماه، مرغ نخوریم ، اموراتمان نمی‌گذرد.

شاید یکی از دلایل آن، علاوه بر عادت و علاقه، ارزانی آن نسبت به سایر محصولات پروتئینی باشد. اهمیت این کالا در سبد غذایی مردم باعث شده که نوسان قیمت آن بیش از گوشت قرمز و ماهی مورد توجه و نگرانی مردم باشد. نوساناتی که متأثر از عوامل مختلفی است که متأسفانه بعضی از این عوامل به دلیل نظارت ضعیف بر اجرای قانون و قانون گریزی اتفاق می‌افتد که چوب حراج آن بر سر درآمد خانوارها زده می شود.

با وجود وعده‌های مختلف مسئولان در وزارت جهاد کشاورزی و استانداری تهران مبنی بر کاهش تدریجی قیمت مرغ از 15 اسفند به بعد اما گفت وگوی مهدی یوسف‌خانی، رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی با فارس گویای عملی نشدن این وعده است.

امروز هر کیلو مرغ تازه در کشتارگاه با احتساب 100 تومان هزینه حمل با قیمت 8200 تومان در اختیار مرغ فروش‌ها قرار گرفته است.مغازه داران نیز متناسب با موقعیت جغرافیایی خود به تقاضاها پاسخ می دهند به گونه‌ای که در برخی مناطق مرغ با سود 200 تا 300 تومانی در هر کیلو 8500 در اختیار مردم قرار می گیرد اما از آنجا که این اطلاعات معمولا بر مبنای پایین ترین نرخ، آن هم در مناطق تقریبا مرکزی و پایین شهر محاسبه و اعلام می شود، بنابراین دور از انتظار نیست که در برخی مناطق بسته به کیفیت محصول قیمت ها همچون سالهای گذشته تا کیلویی 10-11 هزار تومان نیز ارائه شود.

تازه قیمت خرید مرغ پاک نکرده را از قیمت پاک کرده آن باید مجزا تلقی کرد.

دلایل افزایش قیمت مرغ

برای نوسان قیمت مرغ که معمولا رو به افزایش است تا کاهش، دلایل مختلفی عنوان می شود. حسن رکنی معاون تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی دلیل عمده افزایش قیمت مرغ طی روزهای اخیر را " افزایش تقاضا "عنوان می کند. با وجود آن که دولت سعی می کند تولیدات مازاد مرغ تولید کنندگان را با قیمت 6 هزار و 500 تا 7 هزار تومان خریداری کند و در مواقعی که قیمت مرغ بالا می رود با عرضه آنها به بازار باعث شکسته شدن قیمت ها شود، اما به نظر می رسد که گرایش بیشتر مردم به خرید مرغ گرم و تفاوت نامحسوس قیمت مرغ گرم و منجمد، نمی تواند در تنظیم بازار نقش موثری ایفا کند.

نعمت‌الله ترکی معاون برنامه‌ریزی و اشتغال استانداری تهران نیز دلیل افزایش قیمت مرغ را "عوامل روانی " و البته شایعه پراکنی های ناشی از پایین بودن قیمت مرغ های ذخیره می داند.

این روزها در میدان بهمن روزانه 439 تن مرغ عرضه می شود که البته دلیل این افزایش، فقط خریدهای مردمی نیست بلکه دستگاههای دولتی نیز با قرار دادن مرغ در سبد کالای کارکنان خود باعث افزایش تقاضای آن و در نتیجه سودجویی برخی از تولیدکنندگان و خرده فروشی ها شده‌اند.

اما همایون دارابی، مدیرعامل سابق اتحادیه مرغداران در گفت و گو با میزان با زاویه ای متفاوت به مساله افزایش تقاضای 30 درصدی خرید مرغ نگاه کرده است و آن "فرهنگ ذخیره محصولات " است. این نگرش موجب شده که تقاضا برای خرید برخی از محصولات به یکباره افزایش یابد و باعث برهم خوردن نظم بازار شود.

البته دارابی به این مساله اشاره نکرده است که علت اصلی وجود فرهنگ ذخیره میان مردم، بی ثباتی قیمت ها و فاصله قابل توجه درآمد اقشار مختلف مردم با تورم است و حیات این فرهنگ به عملکرد دولتمردان اقتصادی بر می گردد و نمی توان فقط مردم را مقصر دانست. بدون شک، این زنجیر همچنان حلقه های متصل زیادی دارد که اصلاح زنگ زدگی های هر حلقه می تواند در بهبود شرایط اقتصادی و معیشتی مردم نقش موثر و بسزایی داشته باشد.

سهیلا فلاحی -خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها