دروغ‌های کری

دور جدید مذاکرات میان جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 در سوئیس آغاز شده و طرفین برآنند تا بتوانند توافقی جامع را محقق سازند. البته این امر همچنان با چالشهای بسیاری روبرو است که برگرفته از خود بزرگ‌بینی، بی‌منطقی، بی‌صداقتی، ریاکاری، جنجال‌سازی‌های واهی و زیاده‌خواهی‌های طرف غربی است.
کد خبر: ۷۸۰۹۵۵
دروغ‌های کری

افکار عمومی، غرب با مطالبات بدون منطق و به دور از اصول مذاکره و قوانین بین‌المللی مانع از به نتیجه رسیدن مذاکرات شده و لذا مسئولیت شکست احتمالی مذاکرات نیز با آنان خواهد بود و ایران هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد.

در کنار آنچه در روند مذاکرات دیده می‌شود سخنان و اظهارات جان‌کری وزیر خارجه آمریکاست که موجب شده تا جهانیان وی را دروغ‌پردازی بدانند که برای رسیدن به مقصود به هر حیله‌ای متوسل می‌شود. جان‌کری در سخنان اخیر خود تأکید دارد که در مذاکرات آتی تلاش دارد تا به ایران و گروه 1+5 بگوید که کنگره حق تصمیم‌گیری درباره توافق هسته‌ای را ندارد و آنها باید از این امر اطمینان داشته باشند.

وی با طرح این مسئله که اوباما حق اجرای توافق‌نامه را دارد، سعی دارد تا این امر را نشانه جدیت رئیس جمهور برای مذاکره و نوعی امتیاز‌دهی به ایران عنوان کند. کری در حالی ژست یک قهرمان اهل مذاکره را به خود می‌گیرد که ناتوانی کنگره در قبال مذاکرات بر جهانیان آشکار و امری بدهی است.

براساس اصول و قوانین بین‌المللی تعهدات کشورها الزام‌آور بوده و حتی با تغییر دولت، این تعهدات پابرجاست و تخلف از آن با مجازات بین‌المللی همراه می‌شود. این مسئله که کنگره توان برهم زدن توافق را دارد صرفاً یک خودشیفتگی و خود‌بزرگ‌بینی آمریکایی است که هیچ منطق و جایگاه حقوقی و قانونی ندارد لذا این ادعای کری که کاخ سفید به خاطر مذاکره مقابل کنگره قرار گرفته یک دروغ بزرگ است چرا که براساس عرف و قوانین بین‌المللی آمریکا حق برهم زدن توافق را ندارد.

نکته دیگری که کری دائماً بر آن تآکید دارد آن است که به دنبال اطمینان دادن به جهان از صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران و مانع شدن برای ساخت بمب هسته‌ای است. افکار عمومی جهان به خوبی آگاهند که ایران هرگز به دنبال انحراف هسته‌ای نبوده و نخواهد بود که فتوای رهبر انقلاب مبنی بر حرام بودن سلاح هسته‌ای تضمینی قاطع به جهانیان است. باور جهانی از ماهیت صلح‌آمیز فعالیت هسته‌ای ایران را در بیانیه‌های عدم تعهد با 130 کشور می‌توان مشاهده کرد.

جالب توجه آنکه در نشست بازنگری ان‌پی‌تی در سال 1389در واشنگتن 189 کشور بیانیه پایانی را در حالی امضاء کردند که از یک سو آمریکا و رژیم صهیونیستی را تهدید امنیت جهانی معرفی و خلع سلاح هسته‌ای آنان را خواستار شدند و از سوی دیگر همین 189 کشور با گنجاندن نام ایران در این بیانیه مخالفت کردند که نشانگر اعتماد گسترده جهانی به ایران است.

براین اساس ادعای کری مبنی بر تلاش برای اطمینان دادن به جهان درباره ایران فریبی دیگر است که صرفاً برای توجیه سیاست‌های خصمانه آمریکا مطرح می‌شود. با استناد به همین دو دروغ بزرگ‌ به خوبی می‌توان دریافت که آمریکا همچنان اهل مذاکره نیست و صداقت آن با ابهامات بسیاری همراه است.

قاسم غفوری - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها