امروزه معیارها و دیدگاه‌های افراد نسبت به زندگی مشترک و شرایط تشکیل زندگی تغییر کرده است، توقعات و خواسته‌های زوجین از یکدیگر، سن ازدواج و نقش زنان در جامعه و البته خانواده و... با گذشته فرق کرده است و تمام این عوامل دست در دست هم داده تا آمار ازدواج کاهش یابد.
کد خبر: ۷۸۰۴۲۰
ازدواج به سبک ایرانی در یک برنامه رادیویی

در این میان نقش رسانه‌های جمعی در آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی به خانواده‌ها را نباید نادیده گرفت. رسانه ملی یکی از نهادهایی است که با تهیه و پخش برنامه‌های مرتبط با این موضوعات می‌تواند این آسیب‌ها را کاهش دهد و افراد را برای تشکیل خانواده سالم و ازدواج موفق ترغیب کند. شبکه رادیویی تهران، نیز یکی از رسانه‌هایی است که با تهیه برنامه‌ای با عنوان «میثاق» افراد را برای شکل‌گیری ازدواج‌های آسان اما با دوام سوق داده و تشویق می‌کند.

وسواس در انتخاب همسر

روزی که برای تهیه گزارش به میدان ارگ می‌روم، برنامه با موضوع «وسواس در انتخاب همسر» روی آنتن می‌رود.

ستاره نقدی، تهیه‌کننده این برنامه درباره ویژگی‌های برنامه‌اش می‌گوید: برنامه میثاق دوشنبه‌ها از ساعت 10 تا 11 و 25 دقیقه با بررسی معیارهای انتخاب همسر روی آنتن می‌رود. میثاق یک برنامه مشاوره‌محور با موضوع ازدواج و طلاق است که ماموریتش ارائه مشاوره در جهت شکل‌گیری ازدواج‌های آسان اما با دوام است. در این برنامه مسائل پیش از ازدواج، برجسته‌سازی ارزش‌ها و ملاک‌های واقعی انتخاب همسر و مهارت حل مساله بین زوجین آموزش داده می‌شود. راه‌های سازگاری و سلوک زندگی و گاهی هم مشاوره‌های حقوقی برای جلوگیری از فروپاشی یک زندگی انجام می‌شود.

درواقع روی سخن این برنامه بیشتر با جوانانی است که در آستانه ازدواج هستند. کارشناسان مختلف با حضور در برنامه معیارهای انتخاب، سنت‌ها و مذهب، چگونگی شکل‌گیری روابط زوجین و... را بررسی و معیارهای انتخاب درست همسر را معرفی می‌کنند.

وی می‌افزاید: در این برنامه بیشتر درباره آشنایی‌های قبل از ازدواج، نقش والدین در انتخاب همسر، چگونگی انتخاب و نیز باید و نبایدهای انتخاب شریک زندگی صحبت می‌شود. در بخش حقوقی هم به خانواده‌ها در زمینه ازدواج یا طلاق مشاوره داده می‌شود.

به گفته تهیه‌کننده، برنامه در بخش‌های مشاوره خانواده، روان‌شناسی و حقوقی ارائه ‌شده، قسمت‌های گفت‌وگو و گزارش‌های تحقیقی و مردمی تهیه و در آن مشاوره‌های مورد نیاز قبل و بعد از ازدواج مطرح می‌شود.

پیش به سوی خوشبختی

دلارام شکوهی، گوینده برنامه نیز تصریح می‌کند: خوشبختی نامه‌ای نیست که یک روز، نامه‌رسانی زنگ در خانه‌ات را بزند و آن را به دست‌های منتظر تو بسپارد، خوشبختی همین عطر محو و مختصر تفاهم است که در سرای تو پیچیده است به همین سادگی.

تورج شمشیری، مشاوره برنامه نیز صحبت‌های خود را با این ضرب‌المثل معروف که «قبل از ازدواج چشمات رو باز کن و بعد از ازدواج چشمات رو ببند» شروع می‌کند و توضیح می‌دهد: این‌که گفته می‌شود قبل از ازدواج چشم‌هایت را بازکن، معیارها و مصادیق علمی دارد. حساسیت در انتخاب همسر یک رویکرد عملی و مهارت است و نیازمند دانش و کار پسندیده و عقلانی است، اما اگر حساسیت بیشتر شود، به تعارض تبدیل می‌شود و سپس تردید شکل می‌گیرد و در نهایت تبدیل به وسواس می‌شود. ما باید بین حساسیت عقلانی و احساسی تفکیک قائل شویم.

حالا مخاطبان با برنامه تماس می‌گیرند، اولین شنونده درباره تجربه‌ای که در انتخاب همسرش داشته و مشکلاتی که هم‌اکنون با آن دامنگیر است، می‌گوید و یکی دیگر از مخاطبان درباره انتخاب فرزندش که بدون توجه به نظر و صلاحدید والدینش همسر خود را انتخاب کرده، صحبت می‌کند. باتوجه به مباحث مطرح شده و حوزه اختصاصی، کارشناسان برنامه به سوالات شنونده‌ها پاسخ می‌دهند، البته از یکی از شنونده‌ها نیز خواسته می‌شود در صورت تمایل به صورت حضوری به او مشاوره داده شود.

تعامل خوب با مخاطبان

محمد جوان، کارشناس حقوقی برنامه در پاسخ به این پرسش که حضور کارشناسان حقوقی یا مشاوره در اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی افراد تا چه اندازه حائز اهمیت است، می‌گوید: به نظرم نقش کارشناسان و متخصصان را در مساله آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی درباره حقوق شهروندان و البته در این برنامه نمی‌توان نادیده گرفت، من به شخصه معتقدم تاثیرپذیری گفته‌های کارشناسان می‌تواند صددرصد باشد، البته کارشناس برنامه علاوه بر این‌که باید فردی مجرب و باسابقه در حرفه و کار خود باشد، می‌بایست تعامل و ارتباط خوبی با شنونده‌ها برقرار کند. به عبارتی کارشناس برنامه باید فن بیان، قدرت انتقال مفاهیم و مدیریت زمان داشته باشد و مطالب تخصصی را با زبانی ساده بیان کند. لحن و گفتار، مقوله مهمی است که بی‌توجهی به آن سبب عدم درک مخاطب می‌شود و... همه این عوامل می‌تواند در انتقال مطالب به شنونده و تاثیرپذیری آن موثر باشد.

وی خاطرنشان می‌کند: نه‌تنها کارشناسان و متخصصان بلکه مهمانانی که به برنامه دعوت می‌شوند نیز باید محدودیت زمانی را در نظر داشته باشند و در همان فرصتی که در اختیار آنها گذاشته می‌شود، نکات مهم و کلیدی خود را بگویند، بنابراین به نظرم پیش مطالعه و تحقیق درباره موضوعی که در برنامه صحبت می‌شود و یادداشت‌برداری از نکاتی که قرار است در برنامه گفته شود، الزامی است. با این روش می‌توان در کوتاه‌ترین زمان، بیشترین مطالب را به مخاطب منتقل و از پراکنده‌گویی و کلی‌گویی پرهیز کرد.

مریم کریمی / قاب کوچک (ضمیمه شنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها