رئیس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران می‌گوید: ضروری است که بیماران قلبی، ریوی و سالمندان در شب چهارشنبه‌سوری از منزل خارج نشوند و به استراحت با آرامش خیال بپردازند. همچنین نباید اجازه داد که نوجوانان به‌تنهایی از منزل خارج شوند. همراهی یک بزرگسال در این مواقع نیز خطر را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.
کد خبر: ۷۸۰۲۹۷

دکتر محمدجواد فاطمی، جراح پلاستیک در گفت‌وگو با جام‌جم درباره اقدامات اولیه‌ای که هنگام بروز سوانح شب چهارشنبه‌سوری می‌توان اعمال کرد، توضیح می‌دهد: ابتدا سعی کنید فرد را از محیط نا‌امن به فضای ایمن انتقال دهید. مثلا از محیط بسته با آتش‌سوزی، فرد صدمه دیده را خارج یا از محیط ترقه بازی و انفجار دور کنید. در این جابه‌جایی مواظب باشید صدمه بیشتری ایجاد نکنید. در صورتی که فرد سوخته است، بعد از این‌که مطمئن شدید تنفس و نبض طبیعی دارد به مراکز درمانی مرتبط منتقل کنید.

وی تاکید می‌کند: در صورتی که انفجار به قسمتی از بدن مانند دست صدمه زده است و خونریزی وجود دارد آن اندام را بالاتر از سطح بدن نگه دارید و از پانسمان‌های فشاری استفاده کنید. اغلب خونریزی‌ها به این روش متوقف می‌شود.

از بستن طناب یا کش به بالای اندام خودداری کنید، چرا که باعث صدمه بیشتر یا حتی قطع عضو می‌شود مگر این‌که خونریزی به اندازه‌ای شدید باشد که جان فرد را در خطر قرار دهد. در اولین فرصت هم بیمار را به مراکز درمانی منتقل کنید. هنگامی که چشم صدمه می‌بیند نیز بهتر است بسرعت از سوی متخصص مربوط معاینه و تصمیم گیری شود. فقط در موارد ورود جسم خارجی یا مایعات صدمه زننده باید چشم با سرم نمکی یا آب تمیز شست‌وشو داده شده و فورا بیمار برای معاینه چشم پزشک به بیمارستان یا دیگر مراکز درمانی منتقل شود.

کاهش تهوع قاعدگی با رژیم غذایی و ورزش

دبیر انجمن علمی مامایی ایران می‌گوید: توجه به رژیم غذایی و انجام تمرینات ورزشی مناسب می‌تواند به طور محسوسی موجب کاهش تهوع و استفراغ در زنان شود.

ماریا صادقی در گفت‌وگو با فارس، با بیان علت تهوع زنان در دوران قاعدگی، اظهار می‌کند: 20 تا 30 درصد زنان در دوران قاعدگی از عوارض سندرم پیش از قاعدگی رنج می‌برند. این سندرم ، شامل مشکلات فیزیکی است که از دو تا هفت روز قبل از قاعدگی شروع و با آغاز قاعدگی تمام می‌شود. همچنین در تعدادی از زنان این علائم تا پایان قاعدگی ادامه دارد. تهوع، استفراغ، مشکلات گوارشی و احتباس مایعات جزو این علائم است و توجه به رژیم غذایی و انجام تمرینات ورزشی مناسب می‌تواند به طور محسوسی موجب کاهش مشکلات این سندرم شود.

وی می‌افزاید: افسردگی شدید، حساسیت و زودرنجی از جمله مسائلی است که گریبانگیر زنان در این دوران می‌شود. همچنین افزایش اشتها، تپش قلب، سرگیجه، افزایش وزن، ورم و حساسیت در دست و پا، حالت کرختی و بی‌خوابی جزو علائم این سندرم است. برای کاهش مشکلات این سندرم استفاده از مواد غذایی حاوی ویتامین B6 کمک‌کننده است و توصیه می‌شود زنان در این دوران از مصرف حبوبات بپرهیزند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها